ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 اسفند ماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

حمله نظامی اسرائیل به ایران

چقدر میتواند جدی باش؟

سایت روسی "بنیاد فرهنگ استراتژیک"

 
 
 

 

 

در آغاز سال میلادی 2021هر دو طرف انتظار حمله را داشتند. با وجود این ایران دست به اقدامات فعالی نزد، ولی اسراییل سیزدهم ژانویه حملات هوایی به خاک سوریه در منطقه «دیرالزور» و مرز بین سوریه و عراق را انجام داد. در نتیجه این حملات بیش از صد نفر از نظامیان عراقی و سوری کشته شدند. بیست و یکم ژانویه نیروی هوایی اسراییل بار دیگر، ضمن توجیه حملات خود بعنوان «اقدام پیشگیرانه» علیه ایران به سوریه حمله کرد. سپس مقامات رسمی اسراییلی اعلام کردند که اگر آمریکا تحریم ها را لغو یا کاهش دهد به ایران حمله خواهند کرد و از واشنگتن خواست هر چه زودتر در مورد اقداماتی که دولت جدید خیال دارد علیه ایران اجرا کند گزارش دهد. 31 ژانویه وزیر دفاع اسراییل «بنیامین گانتس» از مقر باصطلاح سپاه پنهان بازدید کرد. این واحد ویژه توسط «گانتس» در سال 2012، هنگامیکه او رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسراییل بود ایجاد شدند. سپاه پنهان برای اجرای عملیاتی بسیار فراتر از مرزهای اسراییل در نظر گرفته شده و اغلب بصورت مخفیانه عمل می کند. دیدار وزیر دفاع پس از اعلام رئیس ستاد کل نیروی دفاعی«آویو کوخاوی» مبنی بر اینکه وی دستور آغاز آماده سازی طرح جدید حمله به تاسیسات هسته ای ایران را صادر کرده انجام گرفت. «بنیامین گانتس» همچنین با رئیس وقت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ژنرال «کنت مکنزی جونیور» که وارد اسراییل شده بود دیدار داشت.

چند روز پیش از ترک پست ریاست جمهوری، «دونالد ترامپ» فرمانی را که طبق آن اسراییل به منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی (پیشتر اسراییل در منطقه مسئولیت فرماندهی اروپا بود) منتقل شد، امضاء کرد. از اطلاعات درز شده در رسانه ها مشخص شد که رئیس «موساد» «یوسی کوهن» در آینده بسیار نزدیک به واشنگتن می رود تا با «جو بایدن» دیدار کند و ادعاها و شکایات اسراییل را نسبت به «توافق هسته ای» با ایران که دولت جدید آمریکا می خواهد به آن باز گردد ارائه دهد. اسراییل نگران پیشرفت تهران در زمینه تهیه و تولید موشک، فعالیت برخی جناح های جنبش مقاومت فلسطین، حزب الله لبنان و دمشق است. دلیل دیگر اسراییل در توجیه حمله به ایران ممکن است رویداد اخیری باشد که در هندوستان رخ داد. در بیست و نهم ژانویه در دهلی نو در نزدیکی سفارت اسراییل انفجاری رخ داد. هر چند کسی آسیب ندید، اما این حادثه بعنوان یک حمله تروریستی ارزیابی شد و «موساد» جهت رسیدگی و تحقیقات به آن پیوست. پلیس هند نیز به درخواست دولت اسراییل شروع به بازداشت شهروندان ایرانی کرد. مسئولیت بمب گذاری در 29 ژانویه را سازمان افراطی محلی «جیش الهند» به عهده گرفت. اسراییل مدعی است که این سازمان با ایران در ارتباط است. در عمل مقامات رسمی اسراییل بطور اتوماتیک تمامی اینگونه حوادث را به ایران یا «حزب الله» نسبت می دهند.

با این همه، احتمال حمله اسراییل به ایران چقدر است؟ اسراییل در این زمینه برخی تجربه ها را دارد. در سال 1981 اسراییلی ها به عراق و در سال 2007 به سوریه حمله کردند. این حملات در چارچوب «دکترین بگین» انجام شده که براساس آن اسراییل نباید اجازه دهد کشور دشمن به سلاح هسته ای دست یابد. بلحاظ فنی اسراییل برای حملات خود می تواند از فضای هوایی عربستان سعودی طبق «توافقنامه صلح ابراهیم» که اخیرا اجازه این کار را داده است، استفاده کند. علاوه بر این هواپیماهای اسراییلی می توانند از طریق شمال عراق، جایی که در اربیل (مرکز دولت خودگران کردستان عراق) پایگاه نیروی هوایی آمریکا مستقر است عبور کنند. دولت اقلیم کردستان روابط تنگاتنگی با اسراییل دارد. تل آویو از دوران قیام مصطفی بارزانی در سال 1961 از کردها حمایت کرد. ولی در خود اسراییل اوضاع سیاسی دشوار است. در 25 ماه مارس قرار است انتخابات «کنست» (پارلمان اسرائیل) برگزار شود و احتمال ضعیف می رود که عملیات نظامی همزمان با مبارزات انتخاباتی آغاز شود. تا آنجا که به ایران مربوط است در آنجا منتظر بازگشت آمریکا به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران در چارچوب توافقات بدست آمده با باراک اوباما و همچنین لغو احتمالی تحریم های ضد ایرانی هستند. در ماه ژانویه ایران بطور رسمی اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم را تا بیست درصد شروع کرده است. علاوه بر این، از اواخر ماه فوریه اگر خواسته های ایران تامین نشوند، این کشور به بازرسان آژانس انرژی هسته اجازه بازدید از تاسیسات هسته ای خود را نخواهد داد.

https://www.fondsk.ru/news/2021/02/02/udarit-li-izrail-po-iranu-52825.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 فوریه 2021

 
 

اشتراک گذاری: