ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 اسفند ماه  1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مذاکره کننده سابق اتمی ایران:

روابط ایران وامریکا

اگر تغییر نکند، جنگ میشود!

 
 
 
 
 

 

حسین موسویان از مذاکره کنندگان سابق اتمی که اکنون استاد دانشگاه پرینستون آمریکاست، با تفسیر گره مذاکرات اتمی میان ایران و امریکا در نشنال اینترست نوشت:

نگرانی تهران از خروج آمریکا از هرتوافقی در کنار تهدیدات امنیتی اش، موجب میشود که ایران تعهدات غیر قابل برگشت ندهد و بخش کلیدی توانمندی هسته ای خود را هم حفظ کند. واقعیت این است که در برگشت پذیری تعهدات بین آمریکا و ایران، توازن وجود ندارد، زیرا آمریکا میتواند سریع تحریم ها را برگرداند درحالیکه ایران برای بازگرداندن وضعیت هسته ای اش، هم به زمان نیاز دارد و هم از نظر فنی کار دشواری است. این تجربه  برجام از دوره ترامپ بود که موجب تشدید بی اعتمادی ایران به آمریکا شد.

عبور از این وضعیت ممکن نخواهد بود مگر روابط دو کشور اصلاح شود. واشنگتن و تهران باید به این نتیجه برسند که وضعیت چهل سال گذشته، برنده ای نداشته و برای هر دو کشور پروسه ای باخت – باخت بوده است. آمریکا و ایران نیازمند تغییر در وضعیت فعلی روابط هستند بگو نه ای که اختلافات سیاسی قابل مدیریت شود.

تغییر در روند کاهش خصومت ها هم حاصل نخواهد شد مگر اینکه استراتزی واشنگتن تغییر کرده و ارزیابی واقع بینانه ای از توانایی ها، ظرفیت ها و نیت های ایران داشته باشد و اغراق گویی ها و دیدگاه های مخاطره آمیز را کنار بگذارد. اگر این تغییرات برای احیای برجام صورت نگیرد، امکان تقابل نظامی و روند خصومت تشدید خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 مارس 2021

 
 

اشتراک گذاری: