ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 اسفند ماه  1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 18 اسفند

نامزدهای اصلی 1400

کم کم دارند ظاهرمی شوند!

 
 
 

 

 

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی که در عین حال عضو رهبری حزب کارگزاران نیز هست، از چهره های کلیدی دولت روحانی است و یکی از افراد مطلع از زیر و بم وضع اقتصادی کشور، اختلاس ها و غارت ها، سهم و نقش نهادهای انتصابی در این اختلاس ها و غارت ها و بویژه مطلع از کل پرونده اقتصادی فاجعه بار دولت احمدی نژاد، نشان داده که به همان اندازه سیاستمداری توانمند است. از معدود دولتمردان پاکدست جمهوری اسلامی نیز هست. این احتمال که نامزد انتخابات 1400 شود کم نیست که ظاهرا این ورود به صحنه بستگی به تصمیم علی لاریجانی برای نامزدی در این انتخابت دارد. همچنان که علی لاریجانی نیز نامزدی خود برای انتخابات 1400 را به تصمیم جهانگیری در همین رابطه، با این جمله چند پهلو و دیپلماتیک که در روزنامه اعتماد منتشر شد پیوند زده است:

«در صورت کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری، وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهم ‌شد.»

لاریجانی عملا و برای نخستین بار از آماده شدن خود برای نامزدی در انتخابات 1400 سخن گفت، گرچه مشروط! حالا، باید دید جهانگیری می خواهد چه کند؟ نامزد 1400 می شود و یا نمی شود. لاریجانی با زیرکی مطرح کرده که آراء کارگزاران و اصلاح طلبان را می خواهد. او رابطه مستحکمی با بیت رهبری و روحانیون قم دارد. همچنان که جهانگیری رابطه ای مستحکم با بیت رهبری دارد. لاریجانی بدلیل سالها ریاست مجلس با بسیاری از زیر و بم های نظام آشناست، همانگونه که جهانگیری آشناست. شاید این هم از امتیازهای لاریجانی باشد که برای دورانی عضو دفتر سیاسی سپاه هم بود و روی حمایت حداقل بخشی از فرماندهان سپاه هم می تواند حساب کند. فعلا و در دوران پس از مجلس دهم، سرگرم تدوین و تنظیم قرارداد 25 ساله با چین است، با حکم روحانی و قطعا با تائید رهبری. در این دوران کمتر مصاحبه و سخنرانی کرده و ظاهرا به گفته محمدرضا باهنر که سالها نایب رئیس مجلس و در کنار او بوده، زیاد اهل صحبت نیست و برای هر اظهار نظری حتما از قبل فکر و مطالعه می کند. اما برجستگی های جهانگیری جسارت او در سخن گفت است. چنان که در مناظره های انتخابات 96 با تسلط کامل به لفت و لیس های شهرداری دوران قالیباف، گریبان او را محکم گرفت تا مبادا کارنامه اش را فراموش کند. جهانگیری در هفته ها و بویژه روزهای اخیر بر حضور خود در جلسات علنی چنان افزوده و چنان سخن می گوید که کم شباهت به مناظره های انتخاباتی نیست. از جمله، روز گذشته در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت:

«در شرایطی که حتی کشورهای دوست حاضر نبودند نفت ایران را رسمی بخرند، راه های فروش نفت را به گونه ای مهیا کردیم که نه تنها یک دلار نفت تلف نشد که امثال بابک زنجانی ها هم درست نشد.»

شلیکی به سمت اصولگرایان و پایداری ها که حامیان دولت احمدی نژاد بودند و بابک زنجانی ها از زیر عبا و کت آنها بیرون آمدند!

آیا یکی از این دو، در برابر سعید محمد فرمانده خاتم الانبیاء قرار خواهد گرفت؟ و یا با مثلث دو فرمانده سپاه (حسین دهقان و سعید محمد) و یکی از دو چهره ای که شرح داده شد، یعنی لاریجانی یا جهانگیری روبرو خواهیم بود. ظاهرا بعید به نظر می رسد که این مثلب تبدیل به مربع لاریجانی، جهانگیری، سعید محمد و حسین دهقان بشود!

بماند که چرخ و فلک سیاسی در جمهوری اسلامی را مردم در چشم بر هم زدنی بالا و پائین می کنند!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 مارس 2021

 
 

اشتراک گذاری: