ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 دی 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عباس عبدی:

دولت، راست و پوست کنده

نتایج تحریم ها را به مردم بگوید 
 
 

 

 

یکی از نقدهای وارد به دولت، باز نکردن ابعاد و آثار تحریم‌ها است.علت سکوت این است:

1- مردم دچار یأس نشوند.

2- جلوی عامل تحریم بگویند که ما تحمل می‌کنیم.

3- اگر ابعاد آن گفته شود تندروها خواهند گفت که این حرف‌ها برای کوتاه آمدن در برابر دشمن است.

این سکوت در میان یا بلند مدت عوارض وحشتناکی دارد:

1- جامعه گمان می‌کند با ادامه همین وضعیت جنگ، در حال پیروزی هستند و لذا کوششی برای تقویت بیش‌تر خود یا تغییر سیاست نمی‌کند.

2- هنگامی که تلفات و خسارات و واقعیات جنگ به جایی رسید که دیگر قابل کتمان نبود، بی‌اعتمادی به فرماندهی جنگ جانشین اعتماد خواهد شد، و این بدترین خسارت است.

مقایسه‌ای کلی از اقتصاد کشور در سه سال اخیر:

اقتصاد كشور تا پايان سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٦ حدود ۱۷ درصد كوچكتر شده است، و اگر رشد جمعیت کشور را در نظر بگیریم در آمد سرانه كشور با قیمت ثابت حدود ۲۱ درصد نسبت به سال ١٣٩٦ كاهش يافته است.

نرخ بيكارى به بیشترین درصد در سال‌های اخیر خواهد رسید به معنی که جمعيت بيكار كشور تا پايان سال آینده حداقل ۱ تا ۱.۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت و به ۴.۵ تا ۵ میلیون خواهد رسید. برای ایجاد اشتغال این افراد ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی لازم است.

 حجم بازرگانی خارجی کشور در شش ماهه اول سال نسبت به سه سال پیش کاهش بسیار زیادی یافته است. آثار منفی آن در اشتغال و معیشت مردم به وضوح دیده می‌شود.

 ابعاد تحریم بسیار بزرگتر از این آمار و ارقام است. برای نمونه اگر چه کانال مالی اروپا به ظاهر فعال است تا تجارت مواد غذایی و دارویی دچار مشکل نشود، ولی واردات واکسن آنفولانزا در عمل، زمانی به نتیجه رسید که فایده چندانی ندارد. هم پول دادیم و هم واکسن موثر نداریم.

برای واکسن کرونا نیز محدودیت‌های بانکی امکان خرید امن و قطعی را فراهم نکرده است. واردات خوراک دام و طیور، ضربه سنگینی را به این صنعت وارد نموده است. اینها همه به کنار کاهش فروش نفت، و عدم دسترسی به منابع مالی کشور و افزایش شدید هزینه واردات را باید مورد به مورد شرح داد.

گمان نکنید که بیان این موارد موجب اطلاع بیگانه می‌شود. اولاً بیگانگان این کارها را انجام داده‌اند و همه اطلاعاتش را دارند، چند برابر بهتر از ما. دوم اینکه نیازی به اطلاع از جزییات نیست. رنگ رخسار خبر می‌دهد از سرّ ضمیر؛ بنابر این بهتر است ابعاد تحریم را در همه زمینه‌ها مورد به مورد شرح داد تا همه با چشمان باز تصمیم بگیرند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 دسامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: