ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 آذرماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سرعت فاصله از ج.  اسلامی

گام های بلند عراق

برای بازگشت به جهان عرب

 
 
 

 

 

همانگونه که پیش بینی می شد، عراق گام های بلند برای پیوستن به جهان عرب را آغاز کرده و این پیوستن خواه نا خواه همراه خواهد بود با فاصله گیری از ایران.

فعلا یک هیات بلند پایه شامل وزرای بهداشت، تجارت و صنعت عراق به سرپرستی وزیر برنامه‌ریزی در قاهره هفت یادداشت تفاهم برای فعال‌سازی طرح‌های متوقف شده در عراق و پروژه‌ها و پروتکل‌های فرهنگی، علمی، توسعه و کشاورزی را امضا کرده است. مقدمه این سفر را، تفاهمنامه نخست وزیر مصر درجریان سفر به بغداد فراهم ساخته بود.

هیات عراقی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار و درباره همکاری های دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

السیسی در جریان این دیدار از اصول ثابت مصر در حمایت از عراق و تقویت نقش آن در سطح جهان عرب و هر اقدام تامین کننده منافع این کشور و کمک به آن برای گذر از همه چالش ها و پاسداری از امنیت و ثبات آن سخن گفت.

همزمان با حضور هیات عراقی در مصر، یک هیات از وزیران کشور پادشاهی اردن برای شرکت در نشست مشترک وزاری مصر و عراق وارد قاهره شد.

نخست وزیر مصر و روسای دو هیات عراقی و اردنی تمایل رهبران دو کشور را برای فعال سازی پروژه های دارای اولویت ابراز داشتند.

هنوز معلوم نیست که در جریان این سفرها ومذاکرات، مسئله عادی سازی مناسبات با اسرائیل هم مطرح شده یا خیر و یا حداقل مسئله عادی شدن روابط امارات متحده، مراکش، سودان و قطر با اسرائیل مورد بررسی قرار گرفته یا خیر؟

اردن، عراق و مصر تاکنون سه نشست در سطح سران برگزار کرده‌اند که نخستین نشست در ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی در قاهره، دومین نشست در ماه سپتامبر همان سال در آمریکا و سومین نشست مردادماه گذشته، در امان برگزار شد.

شهر قاهره چندی پیش نیز میزبان «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق بود. وی در سفر سه روزه به مصر با مقامات عالی رتبه این کشور درباره همکاری نظامی و تسلیحاتی گفتگو و از صنایع نظامی مصر بازید کرد و دو طرف همکاری دوجانبه نظامی را بررسی کردند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 دسامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: