ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 آبان 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

حسین راغفر:

بحران کنونی کشور محصول

سیاست های 3 دهه گذشته است

 
 
 
 
 

 

راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، درباره سخنان اخیر قالیباف رئیس مجلس استصوابی یا بقول رهبر "انقلابی" گفت:

همه مردم دیگر به موضع‌گیری‌های سیاسی مسئولان کشور آشنا هستند. گویی با این نوع انتقاد از وضعیت موجود خودشان را از اقداماتی که انجام دادند مبرا می‌کنند و گویی آنها جزئی از این تصمیم‌گیری‌ها نبودند. مسائل و فشارهای خارجی از جمله تحریم زمانی اثربخش‌تر می‌شود که ناتوانی ما در حل مسائل اقتصادی و اجتماعی برجسته می‌شود.

مسئله‌ای که امروز ما با آن مواجه هستیم اینست که سیاست‌های اقتصادی سه دهه گذشته به بار نشسته است و همان نتایجی را به دست آورده که طراحان اصلی این سیاست‌ها در دنیا آن را جستجو می‌کردند.  سیاست‌های نئولیبرالیستی در کشور حاکم شد و اصلی‌ترین علت شکاف طبقاتی و ناتوانی و فروپاشی بخش تولید در داخل کشور و همچنین رشد اقتصاد مالی و فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی همین بود. بنابراین بر روی نارضایتی‌ها عده‌ای سرمایه‌گذاری می کنند؛ از جمله رقبای سیاسی در داخل کشور که گویی مسئله امنیت ملی برای آنها مسئله اصلی نیست بلکه ملاحظات سیاسی و شعارهای مردم‌فریب برای آنها بیشتر اهمیت دارد. درباره مجلس یازدهم معتقدم در همین چند وقتی که این مجلس شروع به کار کرده تصمیمات متعددی در جهت رشد سوداگری، سفته‌بازی، صادرات مواد خام و رشد نابرابری‌ها گرفته که درجهت حافظ منافع سوداگران و سفته‌بازان در کشور است.

در همین مدت شاهد افزایش صادرات مواد خام، انتقال یارانه‌های گسترده به گروه‌های نخبه بر اقتصاد کشور شده که همین مجلس در مورد تمام این موضوعات تصمیم‌گیری کرده است. از طرف دیگر چون تمام تصمیمات مهم در جلسه سران قوا گرفته می شود بنابراین هر سه قوه در اتخاذ تصمیمات مسئولیت مشترک دارند. ما شاهد شتابزدگی مجلس و اقدامات نمایشی آن هستیم که یکی از آنها موضوع یارانه کالاهای اساسی بود که شورای نگهبان آن را رد کرد. تمام این اقدامات نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس به برداشت مردم از آنچه که در نظام تصمیم‌گیری می‌گذرد بسیار غافل هستند و مردم هم امروز کمترین توجه را به محافل تصمیم‌گیری‌های کشور مثل مجلس و دولت دارند. دولت آینده هم با مشکلات به ارث رسیده از دو دولت گذشته مواجه خواهد بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 نوامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: