ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 مهر ماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
  عنوان اول پیک نت 3 مهر
مردم به هوش باشند که می‌خواهند
ریاست جمهوری را حذف کنند
 
 
 

 

 

آیت الله موسوی خو‌ئینی‌ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز و بنیانگذار روزنامه توقیف شده "سلام" روز گذشته نامه دوم و سرگشاده خود را این بار نه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی بلکه خطاب به ملت ایران منتشر کرد. او با ابراز نگرانی از قهر مردم از صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نوشت:
ریاست جمهوری نهادی است که با همه آنچه دستگاه های مسئول و غیرمسئول به هنگام انتخابات بر سرش آوار کرده و می کنند باز هم نماد جمهوری است، و همین هم آرامش را از گروهی گرفته است و می‌خواهند با هر بهانه‌ای آن را از ساختار نظام حذف کنند و نمی‌دانیم چه خواب‌هایی برای پس از آن دیده‌اند. همین دلیل کافی است که همهٔ فعالان سیاسی و گروه‌ها و احزاب و انجمن‌ها و دیگر تشکل‌هایی که دل در گرو جمهوری اسلامی دارند فعالانه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند تا این نهاد و نماد جمهوریت مستحکم‌تر از پیش بماند و خیال محو آن را از سر خام‌اندیشان و احیاناً بدخواهان بیرون برود. بی‌تردید مسائلی هست که پیش از طرح قضیهٔ انتخابات باید به آن‌ها توجه شود و بنده در نامهٔ مورخ ۹۹/۴/۷ (نامه سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی) به یکی از آن‌ها اشاره کردم، یعنی ضرورت آزادی اظهارنظر تحلیلگران و صاحب‌نظران دربارهٔ مسائل مهم کشور و تصمیمات گرفته‌ شده یا تصمیماتی که گرفته می‌شود. در این‌صورت معلوم خواهد شد که کدام‌یک از آن‌ها درست بوده و از کدام تصمیم، کشور به چنین وضع آشفته‌ای رسیده است و فقر و تنگ‌دستی به اندازه‌ای شده که توان تدبیر معیشت را از خانواده‌ها و سرپرستانشان ربوده است و وادارشان کرده که گاهی تن به هر کاری بدهند تا بتوانند به زندگی آکنده از حسرت و اندوه و ناداری خود ادامه دهند.
گفته می‌شود یکی از علل عدم مشارکت بعضی گروه‌ها و برخی فعالان سیاسی رفتار ناصواب نهادهای مسئول و غیرمسئول و دخالت‌های ناروای آنان در تمام مراحل انتخابات است. بنده این نگاه را تخطئه نمی‌کنم؛ اما آیا نباید به همین علت در انتخابات مشارکت فعال داشت تا هرچه بیشتر این رفتارها و دخالت‌های ناروا آشکار شود و ملت را به تصمیمی مناسب برساند؟ اگر دیگران مرتکب رفتارهای ناصواب و دخالت‌های ناروا شده‌اند، چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟
بی توجهی به انتخابات ریاست جمهوری قطعاً اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نه‌ تنها به سامان نمی‌رساند که بدتر از آنچه هست می‌کند. نهاد ریاست جمهوری تنها نهادی است که، در قوارهٔ سایر جمهوری‌های دنیا، نماد جمهوریت نظام است و برخلاف انتخابات خبرگان رهبری (که آن هم مشکلاتی دارد و باید در زمان دیگری به آن پرداخت) یک انتخابات صنفی نیست. (متن این نامه بصورت جداگانه در همین شماره پیک نت منتشر شده است)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  24 سپتامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: