ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 مهر ماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تاج زاده:

بحران اقتصادی ایران حل نمی شود

مگر تحریم های جهانی لغو شود!

 
 
 

 

 

گزیده ای از نظرات مصطفی تاج زاده در مصاحبه با روزنامه آرمان ملی

«کشور راهی جز اصلاحات ندارد. در سیاست خارجی باید از تقابل دست برداریم و به سمت تعامل برویم و استراتژی کشور را در مسیر توسعه اقتصادی قراردهیم و نه ماجراجویی نظامی. در زمینه فرهنگی راهبرد تحمیل یک سبک زندگی و بگیر و ببند با بن‌بست مواجه شده و جواب نمی‌دهد. به لحاظ اقتصادی نیز کشور در دوره اصلاحات (دولت خاتمی) بیشترین رشد اقتصادی را داشت. باید به آن استراتژی برگردیم.

موفق ‌نبودن اصلاح‌طلبان در این دوره دلایل مختلفی دارد. یکی به ناکارآمدی دولت دوم روحانی برمی‌گردد، دیگری دخالت‌های گسترده و بی‌سابقه دولت پنهان و کارشکنی‌های حزب پادگانی و سوم تحریم‌های نفتی و بانکی است.

حتی اگر رییس‌جمهور غیراصلاح‌طلب سر کار بیاورند، می‌گوییم که راهی جز اجرای برنامه‌های اصلاحی ندارند.

سیستمی که نتواند علی مطهری را در حد نماینده مجلس تحمل کند، سرنوشت خوب و روشنی ندارد.

اداره موفق ایران کنونی در گرو جلب اعتماد مردم است و اقتصاد کشور گشایش نخواهد یافت مگر آنکه تحریم‌ها لغو شود. رئیس جمهور آینده برای بهبود اقتصاد کشور و مهار گرانی و تورم و بیکاری باید تحریم‌ها را لغو کند. برای تحقق این هدف باید با آمریکا باوجود اختلافات ۴۰ ساله مذاکره و تنش‌زدایی کند. نمی‌شود بخش مهمی از اقتصاد ایران در اختیار قرارگاه خاتم باشد، بعد بگوییم چرا شکوفا نمی‌شود؟ هر که رئیس جمهوری شود سپاه باید دست و پای خود را جمع کند و به پادگانها برگردد. مشکل این است که انتخابات در شرایط کنونی بی‌معنا و ریاست جمهوری هیچ کاره شده است. اگر همین روند باشد هر که رئیس جمهور شود، شکست خواهد خورد. اگر تحریم ادامه یابد، با هر رئیس‌جمهوری وضعیت اقتصادی در سال آینده بدتر از امسال خواهد بود.

رهبری اکنون امثال آقایان ناطق‌نوری و علی لاریجانی را هم نمی‌پذیرد، اصلاح طلبان که جای خود را دارد! آقای هاشمی که سمبل مذاکره بود، این اواخر ناامید شده بود. به هر حال اینطور نیست که رهبری با همه جلسه داشته باشد و فقط با اصلاح‌طلبان مذاکره نکند. الان دور، دور سیداحمد خاتمی است و نه سیدمحمد خاتمی.

 ازمن می‌پرسند شما نامزد ریاست‌جمهوری دارید؟ بارها گفته‌ام در قیاس با آقایان حدادعادل، قالیباف، بذرپاش، فتاح، زاکانی و جلیلی، غیر از اصلاح‌طلبانی که خود را از هم اکنون نامزد ریاست جمهوری می‌دانند، می‌توان از اشخاصی همچون آقایان رضا خاتمی، عبدالله نوری، صفایی‌فراهانی، محسن آرمین، علی شکوری، محسن میردامادی، مصطفی معین، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی، محمدرضا ظفرقندی، محسن امین زاده، محمد صدر و خانم‌های لایقی مانند فائزه هاشمی و مولاوردی و ابتکار نام برد.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  28 سپتامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: