ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 شهریور 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ناقوس مرگ تحصیلات آکادمیک

از دوره احمدی نژاد نواخته شد

صلاح الدین خدیو

 
 
 

 

 

در دهه هشتاد هنگامی که احمدی نژاد با مقاصد سیاسی، بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی و پیام نور را مطابق الگوی دانشگاه آزاد و متناظر با فساد سیستماتیک موجود توسعه داد، ناقوس مرگ "دانشگاه " در ایران در مفهوم آکادمیک آن به صدا در آمد.

هنگامی که در دهه هفتاد در دانشکده داروسازی تبریز مشغول تحصیل بودم، بر حسب اتفاق در کتابخانه پایان نامه دکترای دکتر عبدالله ابریشمی، داروساز و فعال سیاسی پیشکسوت همشهری را پیدا کردم.

در کتابخانه دانشکده به دقت تمام پایان نامه ها از سال 1328 ـ سال تاسیس دانشکده ـ نگهداری شده بود. یعنی سالی پس از حکومت یک ساله فرقه دمکرات آذربایجان که سنگ بنای دانشگاه تبریز را با بنای دانشکده پزشکی و یکی دو واحد آموزشی دیگر گذاشته بود.

دکتر ابریشمی در اواسط دهه30 با درجه عالی از تزش که خواص درمانی "چشمه معدنی گراوان مهاباد" بود، دفاع کرده بود.

مشعوف از‌ کشفم، با دکتر که اینک در آستانه هشتاد سالگی بود، تماس گرفتم. چهل سال از موضوع گذشته، ولی با کمال تعجب دیدم که تمام مراحل کار و جزئیات موضوع را بخاطر دارد و شگفتیم هنگامی بیشتر شد که پیشنهاد کرد همان موضوع را بعنوان تزم انتخاب و از مرحله ای که وی نرسیده و بالاجبار به پایان برده بود، کار را ادامه دهم.

اکنون بیست سال از این ماجرا گذشته، اما تحولاتی که رخ داده به اندازه یک قرن است.

چشمه گراوان مقهور تطاول و دست درازی و خشک شده است، اراضی اطراف آن طعمه زمین خواران و شهرفروشان گشته و مهم تر از همه پایان نامه دانشگاهی و خود مدارک و درجات تحصیلی به کالایی قابل خرید و فروش تبدیل شده اند.

در این بیست سال هزاران نفر بدون شایستگی علمی و حتی بدون طی کردن ملزومات اداری و شرکت در کلاس و امتحان، مدرک خریده یا دست به جعل و تقلب زده اند. آموزش در رشته های پولساز و لوکس به تبع کالایی شدن آموزش عالی، طبقاتی شده و آینده ای تاریک در انتظار جامعه ای است که در عصر پرشتاب تحولات علمی، باید مراقب کلاهی باشد که دیری است پس معرکه افتاده است!

فیلم: دانشگاه آزاد بوشهر انباری از پایان نامه‌های دانشجویان را به ضایعاتی‌ها فروخته است!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  9 سپتامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: