ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19  مرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 19 مرداد

آیا تفاهمی بزرگ

و گشایش بحران در پیش است؟

 
 
 

 

 

چند خبر درکنار هم معنای نوعی مذاکرات و تفاهم پنهان میان ایران و امریکا را تداعی می کند. نخست وعده روحانی برای گشایش وضع اقتصادی ایران در چند روز آینده. خبری که رئیس دفتر او "واعظی" نیز نه تنها آن را تائید کرد بلکه زمان آن را "یکی دو روز آینده" اعلام داشت. همین وعده را قالیباف نیز که خود را شتابزده به سیمای جمهوری اسلامی رسانده و در شبکه 2 ظاهر شده بود اعلام کرد تا مبادا از روحانی عقب بیفتد! رایزنی ها درباره این خبر و این گشایش اقتصادی اغلب به پیوستن کامل ایران به کنوانسیون مبارزه با پولشوئی و مبارزه با تروریسم "فاتف" ختم شد. پیوستنی که قفل بسته شده بانکهای خارجی را به سود ایران می تواند باز کند. اما ظاهرا گشایشی که قرار است بزودی اعلام شود فراتر از پیوستن به "فاتف" است. این خوش بینی را آخرین اظهارات رئیس دفتر روحانی "واعظی" با گفتن این جمله عجیب "تحریم ها به پایان خط خود رسیده" کامل کرده است.

در عرصه بین المللی غیر از سخنان روز گذشته ترامپ مبنی بر این که اگر انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک نبود با ایران به توافق کامل رسیده بودیم مهم و در ادامه اخبار بالا ارزیابی شده است. تفاهمی که اگر پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا ممکن شود و ترامپ نیز بشدت به آن نیازمند است و حاضر به دادن امتیازهای بزرگ، برگ مهمی برای او در انتخابات خواهد بود. اما این هنوز همه خبرها نیست. روز گذشته رسانه های لبنانی نیز اعلام کردند:

در سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تهران و واشنگتن در آستانه دور جدیدی از مذاکرات فیمابین خود هستند. مذاکرات آمریکا- ایران با قدرت پیش می‌رود و دولت آلمان در این روند که پیشرفت قابل‌توجهی هم پیدا کرده، نقش میانجی را ایفا می‌کند.

مذاکرات فعلی به مراحل پایانی رسیده است؛ اما رسیدن به این مرحله به معنای کاهش تنش و فراهم شدن زمینه آرامش نیست. بلکه در چنین شرایطی اوضاع به حداکثر تشنج خود می‌رسد تا هر طرفی بتواند در پایان مذاکرات دستاوردهای مورد نظر خود را مسجل کند و در این صورت نه‌تنها لبنان، بلکه تمام منطقه نیز تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.

رایزنی و مذاکرات تلفنی روحانی با برخی مراجع مستقر در قم نیز تنها نمی تواند درارتباط با ماه محروم و ربط آن با شیوع کرونا باشد. همچنان که بر آشفتگی "کریمی قدوسی" نماینده جنجالی مجلس از مشهد که فرماندهی بسیج مشهد را نیز در کارنامه خود دارد بی ربط با تحلیل بالا نیست. او گفت: "روحانی در خط ولایت نیست زیرا بدنبال مذاکره است!" و این درحالی است که بدون تردید هر نوع مذاکره و تفاهمی بدون اطلاع رهبر جمهوری اسلامی انجام نه شده و نه خواهد شد. درحقیقت کریمی قدوسی به نمایندگی از آنها که وحشت دارند در دوران روحانی تحریم ها خاتمه یابد و گشایشی در وضع اقتصادی کشور فراهم آید سخن گفته است. آنها می خواهد تنش تا انتخابات 1400 ادامه یابد و بدنبال آن، رئیس جمهوری از جنس خودشان به این تفاهم و حتی بیش ار آن "سازش با امریکا" دست یابد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: