ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21  مرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تازه ترین اظهار نظر یک کارشناس روس

بیروت با نیترات آمونیوم

زده شد؛ نه اینکه انبار آن منفجر شد

 
 
 

 

 

درتازه ترین اظهارنظر پیرامون حمله موشکی به بندر بیروت و به حاشیه رفتن ادعاهای اولیه مبنی بر حادثه بودن این انفجار، "ویکتور موراخفسکی" کارشناس امور نظامی روسیه اعلام کرد: با توجه به اطلاعات ارایه شده از سوی مقام های محلی در ارتباط با انفجار در بیروت مبنی وجود دو هزار و ۷۵۰ تن "نیترات آمونیوم" در این بندر، باید توجه داشت که هر انفجاری با این میزان مواد نیترات آمونیوم باید کل بیروت را و نه فقط بخشی از آن را از نقشه جهان محو می کرد، درحالیکه مشاهده شواهد نشان میدهد که این فاجعه تنها از ۳۰۰ تن نیترات آمونیوم بوجود آمده است، نه دو هزار و ۷۵۰ تنی که بنابر اعلام مقامات در پایانه ۱۲ بندری انبار شده بود."

معنای این سخن کارشناس روس آنست که با 300 تن نیترات آمونیوم بندر بیروت را زدند و نه این که با 2 هزار و 750 تن نیترات امونیوم انبار شده دراین بندر حادثه بوجود آمده است!

به این ترتیب، روز به روز انگشت اتهام مستقیم تر متوجه اسرائیل و اهداف پشت این جنایت می شود. یعنی همان ارزیابی اولیه ای که پیک نت 15 مرداد، چند ساعت پس از انفجار، آن را در عنوان اول خود اعلام کرد و نوشت:

«انفجاری مهیب بندر بیروت را نابود کرد و از کشته و مجروح پشته ساخت. مقامات محلی از اتصال سیم برق، جرقه در انبار ترقه و این نوع دلائل پوچ گفته اند اما همه انگشت های مردم به سوی اسرائیل نشانه رفته است. حدس زده می شود که اسرائیل با دو هدف دست به این جنایت زده است. نخست نابودی تسلیحات و مهمات و از جمله موشک های ارسالی جمهوری اسلامی و دوم فلج کامل اقتصادی لبنان و جنگ داخلی در این کشور با هدف مقابله با حزب الله لبنان. هیچکس این ادعای اسرائیل را که بلافاصله نداشتن نقش خود در این انفجار را اعلام کرد نه پذیرفته و نه خواهد پذیرفت. نتایج انفجاری که روی داد، فراتر از حمله وسیع و هوائی اسرائیل به لبنان است.

صدای انفجار فراتر از بیروت، در شهر صیدا، نبتیه و منطقه جبل العامل مرکز و کانون تاریخی و سنتی شیعیان لبنان شنیده شد. یعنی به شعاع 8 کیلومتر.

شعله های آتش و دود شهر لبنان را پوشاند و اجساد قربانیان و صدها مجروح از ویرانها بیرون کشیده شدند. گفته می شود شماره مجروحان از هزار افزون است و شمار اجساد قربانیان که از زیر آوار انفجار بیرون کشیده شده هنوز اعلام نشده اما فعلا گفته شد که این رقم فعلا فراتر از دهها نفر است. همچنین گفته می شود دبیرکل حزب کتائب حزب الله لبنان نیز در این  انفجار کشته شده است. همسر، دختر و شماری از مشاوران نخست‌وزیر لبنان نیز جزو مجروحان این انفجارند.

درباره وسعت ویرانی نیز گفته شده که تقریبا نیمی از بخش‌های اداری بیروت ویران شده است.

ظرفیت بیمارستان‌های بیروت برای بستری کردن مجروحان تمام شده و مجروحان به بیمارستان های اطراف بیروت منتقل شده و می شوند.»

طبیعی است که در روزهای پس از 15 مرداد، اطلاعات دقیق تری در جهت همین ارزیابی اولیه پیک نت در جهان منتشر شد که آن ها را هم بازتاب دادیم.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: