ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 31 تیر

نقش آفرینان پشت صحنه

شکست برجام در ایران

 
 
 

 

 

مرتضی الویری با روزنامه ایران مصاحبه کرده و نکات قابل توجهی را مطرح کرده است. الویری و حسین شریعتمداری هر دو اهل دماوند هستند و هر دو نیز زندانی دوران شاه با دو اندیشه و گرایش مذهبی. الویری مهندس دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف کنونی) بود که انقلاب شد. الویری در کابینه های مختلف حضور یافت و مدتی نیز شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران بود. سه دوره نماینده مجلس و برای دورانی نیز سفیر جمهوری اسلامی در اسپانیا. در میان زندانیان سیاسی- مذهبی دوران شاه مورد احترام بود. خطبه عقد او را خامنه ای خواند. درجریان انتخابات 88 به تیم کروبی پیوست و به همین دلیل مغضوب شد. البته در جلسه ای که بدعوت رهبر جمهوری اسلامی برای طرح انتقادهای مخالفان نتیجه انتخابات 88 در بیت او برگزار شد نیز الویری حضور یافت و بسیار منطقی و بدور از جنجال نظراتش را داد و چند روز بعد نیز گزارشی در باره این منتشر کرد که متعاقب آن دستگیر شد. مدتی در زندان ماند اما کارش به دادگاه کودتای 88 نکشید و از زندان بیرون آمد. مدتی نیز رئیس سازمان تجاری و مناطق آزاد شد. این نکات برای دقت بیشتر روی مصاحبه ای که او کرده و نکاتی که مطرح کرده ضرورت داشت. او دراین مصاحبه می گوید:

«توافق برجام می توانست با سرمایه گذاری کشورهای عضو برجام، بیمه شود اما نگذاشتند سرمایه گذاران امریکایی به ایران بیایند. در شرایطی که نیاز بود با سرمایه‌گذاری شرکت‌های متعلق به کشورهای طرف برجام این توافق بیمه شود اعلام شد که شرکت های امریکایی حق حضور و سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند.  به علاوه با برخی اقدامات حاشیه‌ای این جریان‌ها، شرایط به نحوی شد که رأی‌دهندگان امریکایی به نفع جریان‌های مخالف برجام در امریکا تحریک شدند و به این ترتیب من معتقدم جریان‌های تندرو کشور ما در روی کار آمدن ترامپ مؤثر بودند.»

(از جمله سرمداران این جریان ها که الویری به آنها اشاره می کند، یکی هم حسین شریعتمداری همشهری و هم بند او در زندانهای شاه است)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 ژوئیه 2020

 
 

اشتراک گذاری: