نظر عضو شورای انقلاب فرهنگی

حاج آقا "یونسکو"

متهم به قتل "رُمینا" 14 ساله است!

 

خواهر خواستگار رومینا:

رومینا 6 روز درخانه ما بود

و برادرم در یک خانهدیگر!

(پیک هفته ۱۰۹)  8 خرداد ماه 1399 - 28 می 2020

 pyknet100@gmail.com


6- 7 خرداد

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


6- 7 خرداد

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


6- 7 خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


6- 7 خرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


6- 7 خرداد

منتخب اخبار ورزشی


6- 7 خرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 8 خرداد

3 عامل اصلی در

گسترش قتل های ناموسی

قتل های ناموسی در ایران سابقه ای طولانی دارد و در قتل های ناموسی در جمهوری اسلامی خلاصه نمی شود، گرچه بدلیل خشونت حکومتی طی 40 سال گذشته و نهادینه شدن خشونت در کل جامعه، این قتل ها نیز پیاپی تکرار می شود. قتل رومینا اشرفی 14 ساله که حالا خبر و حاشیه های آن موج بزرگی در فضای مجازی ایجاد کرده و علاوه بر رسانه های فارسی زبان خارجی حتی رسانه های الکن داخلی نیز با احتیاط و سانسور آن را منتشر می کنند نمونه ای از قتل های ناموسی و خشونت نهادینه شده در جمهوری اسلامی است. او میخواسته با پسری که 29 سال دارد ازدواج کند اما پدرش از جمله به این دلیل که خواستگار "سنی" است با این ازدواج مخالفت می کند. دختر از خانه می گریزد و به خواهر دوست و خواستگارش پناه می برد. پس از چند روز پدر از محل اختفای او با خبر شده و سرانجام با مراجعه به نهادهای انتظامی دختر را تحویل گرفته و به خانه باز می گرداند و شبانگاه سر او را با داس می برد. درباره مدتی که رومینا در خانه خواهر دوست پسر و خواستگارش بوده وی مصاحبه کوتاهی کرده که درهمین شماره پیک نت می خوانید. وقتی در جمهوری اسلامی برای دختران 9 ساله جشن بلوغ در مدارس می گیرند و هزاران دختر زیر 14 سال به خانه شوهر فرستاده می شوند، ازدواج رومینا با خواستگاری 29 ساله رویداد عجیبی نبود و ریشه مخالفت با این ازدواج ظاهرا و عمدتا باز میگردد به اخلاف مذهبی (شیعه و سنی). دراین میان قوانین اسلامی چنان مناسباتی را حاکم کرده که پدر خود را مالک دختر میداند و قتل فرزند قصاص ندارد و با چند سال زندان سر و ته قتل را هم می آورند. تا اینجا تفاوت مذهبی که حکومت بدان دامن زده، مناسبات دوران بربریت و جاهلیت که در جمهوری اسلامی تبدیل به قانون شده و نهادینه شدن خشونت در جامعه که حکومت متهم اصلی آنست، سه عامل مهم در قتل رومینا بوده است. همانگونه که اشاره شد، این نوع قتل ها در گذشته پیش از انقلاب هم روی میداده اما نه با وسعتی که در جمهوری اسلامی روی میدهد. ما از حواشی این قتل چشم پوشی کردیم زیرا عمدتا ادعا و دارای اهمیتی به مراتب کمتر از سه موردی است که بعنوان موارد اصلی این گونه قتل ها به آنها اشاره کردیم. از جمله اختلاف خانوادگی، عصبی بودن پدر و یا ادعای مصرف "شیشه" و ...

تا به آن سه اصل مورد اشاره بصورت جدی پرداخته نشود و حکومت خود پیشگام پرهیز از خشونت و جدائی های مذهبی و لغو قوانین برده داری عهد جاهلیت و برداری نشود بسیاری از مشکلات اجتماعی و از جمله قتل های ناموسی حل نخواهد شد. قتل هائی که برای کمرنگ شدن انگیزه های آن به تلاشی دراز مدت نیاز است.

در همین شماره پیک نت علاوه بر مصاحبه کوتاه خواهر رومینا، اظهار نظر حیرت آور یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم  می خوانید که اتفاقا خود وی نیز "زن" است. یعنی "کبری خزعلی". بی خبری از جامعه ای که در آن زندگی می کند و دلائلی که برای قتل رومینا سر هم می کند برخاسته از همان تفکراتی است که در سه مورد اصلی خشونت و قتل های ناموسی در این یاداشت نوشتیم.

----

گفتگو با خواستگار و پدر خواستگار رومینا را هم میتوانید در بخش منتخب اخبار شهرستانها در همین شماره پیک نت (ستون دست راست سایت پیک نت) بشنوید.


سرمقاله 740

طرد خصوصی سازی و مدیریت و مالکیت بدست تعاونی ها

جنبش تحول خواهی در ایران

وارد مرحله ای نوین شده!


آینده نزدیک نشان خواهد داد

مجلس یکدست یازدهم نیز

زیر فشار بحران چند پارچه خواهد شد


راه توده 740 منتشر شد!

هفته نامه راه توده – شماره 740 (پنجشنبه 8 خرداد 1399)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به دو گام به پیش جنبش تحول خواهی مردم ایران دارد. بخش دیگری از خاطرات "یان کولارژ" افسر اهل چکسلواکی را که شاهد جنگ های قفقاز بوده و سپس در کنار جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان قرار می گیرد را دراین شماره می خوانید. همچنین دراین شماره مطالبی می خوانید با عناوین زیر:  تولید ملی بدون نهادهای کارگری یک شعار توخالی است، رسانه های ایران از ذوق چین ستیزی افتاده اند به دام ترامپ، خواست های سوسیالیستی درایران دیگر آرمان نیست بلکه واقعیت است، ترامپ برای ماندن در کاخ سفید روی چین ستیزی سرمایه گذاری کرده، پنتاگون در آزمایشگاه های بیولوژیک قزاقستان چه می کند؟، در جنگ سرد این بار چین برنده است، شورش گرسنگان در شیلی علیرغم قرنطینه کرونائی، کیسه 500 میلیارد دلاری ترامپ برای قطع مناسبات با چین و بالاخره بخش پایانی "به یاد ابوتراب باقر زاده" همراه با عکسی از او در کنار قربان نژاد، گاگیک و رضا شلتوکی.


چین، ایران، روسیه و امریکا

چند خبر و رویداد پربازتاب

روزهای اخیر درایران و جهان


برای امریکا، اروپا و آسیا

ویروس بحران اقتصادی

خطرناکتر از ویروس کرونا


عنوان اول پیک نت 7 خرداد

رهبر ج. اسلامی، سرانجام
"سبکدوشی"خود را پذیرفته؟


با گذشت زمان مردم فراموش می کنند؟

منتخب 10 در صدی تهران

در تب و تاب ریاست مجلس


اتحاد از هم گسیخته

غارتگران غرب علیه چین!

یونگه ولت ترجمه رضا نافعی


خاتمی، مردی که قدرت

چهره اش را از مردم پنهان کرده

مصطفی تاج زاده


این کنسرت تا 13 خرداد ادامه دارد

710 هزار نفر کنسرت آنلاین

شجریان را در یک شب دیدند


عنوان اول پیک نت 6 خرداد

محمد خاتمی و حسن روحانی
شنا در باتلاق با دست‌های ‌بسته


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (چهارشنبه) « آیا رهبر سبکدوشی خود را بالاخره قبول کرده؟» با بیش از 6 هزار خواننده روی تلگرام پیک نت بیشترین مخاطب را داشت. همین مطلب در فیسبوک پیک نت نزدیک به 3 هزار خواننده داشت و روی 12 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران