ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 11 خرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

به ابتکار نخست وزیر جدید عراق

ایران- عراق- عربستان

کمیته دوستی تشکیل میدهند؟ 
 
 

 

 

نخست وزیر جدید عراق، "مصطفی الکاظمی"، هیئتی را برای بررسی دو طرح اقتصادی و سیاسی بین دو کشور به عربستان فرستاد. پیش از آن عربستان سفیر خود را به عراق فرستاد و بر تمامیت ارضی عراق و حق حاکمیت حکومت آن بر تمامی کشور تاکید کرد. موضعی که هم اشاره به ایران دارد و هم امریکا. این رابطه سیاسی، یک رابطه مهم اقتصادی را نیز در پی دارد و آن انتقال برق از عربستان به عراق و بیرون آمدن عراق از مناسبات یکطرفه خرید برق از ایران است.

حالا باید دید نخست وزیر جدید عراق چگونه میان ایران و عربستان مانور خواهد کرد و توازن جدیدی را در مثلث عراق، ایران و عربستان برقرار خواهد کرد. مناسباتی که می تواند تنگناهای اقتصادی عراق را رفع کرده و به جنبش نارضائی مردم پاسخ اقتصادی و نه پلیسی بدهد.

گفته می شود، الکاظمی پیشنهاد تشکیل یک کمیته دوستی میان ایران و عربستان را با دولت روحانی درمیان گذاشته است. پیشنهادی که اگر قبلا آن را با عربستان مطرح نکرده و موافقت آن را نگرفته بود با ایران مطرح نمی کرد. دراین میان، تصمیمات و تهدیدهای نفتی و نظامی ترامپ عربستان را متقاعد کرده که هرچه زودتر مناسبات خود با کشورهای عربی (عراق و مصر و ...) گسترش بدهد و دست دوستی به طرف ایران نیز دراز کند. اگر حرف های شعاری و تخریب های عوامل کور بین و حتی نفوذی که به سود اسرائیل کار می کنند این روند را متوقف نکند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: