ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 11 خرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش روحانی از کرونا درایران

مردم باید عادت کنند

که تا مدتها با کرونا زندگی کنند!

 
 
 

 

 

برای نخستین بار روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گزارش دقیقی از موقعیت کرونا در ایران و شرایط کشور دراین زمینه ارائه داد. ما از این گزارش مشروح خلاصه ای از مهم ترین نکات آن تهیه کرده ایم که می خوانید:

 

این ویروس موجب تحولات بسیاری زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی و بهداشتی و حتی در مسائل فرهنگی شده است. بسیاری از قواعدی که در دنیا مورد اعتماد جهانی بود و همه به آن تکیه کرده بودند زیر علامت سوال رفت. مساله مرزها که در دنیا بسیار کمرنگ شده بود و بسیار از اتحادیه‌ها اصلا مرزهای خود را برداشته بودند و مرزی نداشتند، دوباره مرزها را پررنگ کرد و مساله مهاجرت و سفر را که یک امر بسیار ساده و طبیعی و معمولی شده بود، تغییر داد.

امروز در دوران کرونا و پسا کرونا با یک شرایط جدیدی در جهان مواجه هستیم و شاید این روند برای سال ها ادامه پیدا کند. زندگی ما محدودتر شد و بخشی از زندگی ما مجازی شده است. مردم باید باور کنند که به این زودی به شرایط قبل از کرونا نمی توانیم برگردیم. این چنین نیست که مردم فکر کنند ۱۵ روز یا یکی دوماه دیگر به شرایط دیماه و اوایل بهمن سال گذشته بر می گردیم. باید برای مدت طولانی سبک زندگی را تغییر دهیم و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.

دیگر نمی شود مثل گذشته ده بیست نفری دور هم بنشینیم، برای ماه‌ها باید این کار را ترک کنیم، اجتماعات باید با فاصله باشد. اگر کسی مبتلا به این ویروس شد باید به او بگوییم خود را در خانه یا بیمارستان قرنطینه کند.

اتفاقا این دوران سخت‌تری از اسفند و فروردین است. برای این که در اسفند و فروردین بیشتر با افرادی که علائم ظاهری کرونا مانند تنگی نفس و سرفه داشتند مواجه بودند، ولی هم اکنون شکل آن عوض شده است. اولا تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم عددش بالا است برخی از مبتلایان با علائم بالینی و ظاهری علامتی نداشته باشد به محض این که تست فرد مثبت می‌شود وقتی به او می گویند، باورش نمی‌شود و می‌گوید اشتباه شده است. بنابراین کار سخت‌تر شده است. باید از یک دوست فاصله بگیرید که هیچ علامتی هم به ظاهر ندارد.

قهرمانان جامعه ما امروز کادر پزشکی هستند، امروز قهرمانان ما در گام اول قهرمانان در بیمارستان‌ها هستند. هیچ وقت در جامعه ما نبوده که چند ماه مدارس و دانشگاه به طور کامل تعطیل شود. طبیعی است که مردم برای علم و دانش بچه‌هایشان نگران شوند. شرایط کاملا متفاوت شده است.

نمی‌توانیم بگوییم یک سه روز یا دو هفته دیگر این ویروس را از بین می‌بریم. چون واکسن و داروی قطعی برای آن نیست، در حال چرخش است و از یک استان به استان دیگر می‌رود و در یک استان که دوره اقامت و سفرش تمام می‌شود. به استان بعدی می‌رود؛ نوع شیوع و حرکت این ویروس هم در داخل کشور و هم در سطح جهان حرکت خاص و ویژه ای است.

در این شرایط سامان دادن به زندگی و اقتصاد مردم از مسائل مهم است، در این دوران مواجه با ویروس ما روزهای خاصی داشتیم. یک دوره شب عید بود، یک دوره ماه رمضان بود و دوره ای دیگر در تابستان است که مردم به مسافرت می روند و این شرایط را سخت‌تر می‌کند.

نمی‌گوییم که سفر نباشد بلکه باید با احتیاط کامل با کرونا زندگی کنیم و استراتژی ما بر این مبنا باشد که احتیاط کامل را با رعایت فاصله‌ها، دستور العمل‌ها و همان مراقبت‌ها و مواظبت‌ها و دست شستن‌ها و پرهیز از حضور در اجتماعات بزرگ را داشته باشیم.

پایش و تصمیم‌گیری ما نه هفتگی بلکه به صورت روزانه است و روزانه در حال پایش هستیم که در کجا قرار داریم، بیماری در کجاست، شرایط ویروس و شرایط سلامت مردم چگونه است و برای این کار معیارهایی داریم، دنیا نیز ممکن است شبیه این معیارها را داشته باشد.

اعلام آمار ابتلا بر مبنای تست به نفع آینده ما است. این باعث می‌شود که فرد مبتلا را هدایت کنیم و نگذاریم که دیگری را آلوده کند. خود فرد مبتلا ممکن است دچار هیچ مشکلی نشود، اما ممکن است پدر و پدربزرگ و فردی دارای بیماری زمینه ای در اطرافیان خود را مبتلا کند و آنها را در معرض خطر قرار دهد .

معیار دیگر معروف است به آرزیرو، یعنی شدت اپیدمی در چه حالی است. و وقتی این بالای یک است باید کاملا ما را نگران کند. و وقتی زیر یک است، می‌توانیم راحت تر با این بیماری مواجه بشویم. به طور کلی در کشور، ما الان زیر یک هستیم اما بعضی از استان‌ها در شرایط حاد قرار می‌گیرند و می‌روند بالای یک. آنجا که ما بالای یک قرار می‌گیریم همه باید مراقبت شدید کنند و با هم کمک کنیم حتی اگر لازم باشد ممکن است برخی از محدودیت‌ها را اعمال کنیم چاره‌ای نداریم. این معیار آرزیرو یا آرنات برای ما بسیار مهم است که چگونه ما با این ویروس مواجه هستیم و کجا هستیم و یکی از معیارهای خوب است.

اگر اشغال تخت‌های ما به سمت ۹۰ و بالای ۹۰ برود، شرایط بسیار هشدار دهنده است و باید ما کاملاً مراقبت کنیم.

مشکل تجهیزات نداریم. مردم بدانند تجهیزاتی که پرستار و پزشک ما می‌خواهد ماسک n۹۵ و گانی که پرستار ما می‌خواهد و تمام وسایلی که ما برای تجهیز بیمارستان نیاز داریم و ونتیلاتوری که مورد نیاز است ما در این زمینه‌ها مشکلی نداریم. روحیه پزشک و پرستار بالاست و در زمینه تجهیزات هم وضعیت الحمدالله خوب است.

از مردم می‌خواهیم همراهی بیشتر در اجرای دستورالعمل‌ها داشته باشند. اگر مردم مراقبت کنند ما حتماً از این مشکل با حداقل تلفات عبور می کنیم.

 

از امروز در مساجد به روی مردم در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل برای نمازهای یومیه باز می شود.

پاساژها تا ۶ بعدازظهر باز خواهند شد.

درباره مقرراتی ترافیک و سالم سازی دریا نیز بحث شد.

یکسری موارد داریم که در این جلسه درباره آن تصمیم نگرفتیم و ممکن است در جلسات بعد تصمیم بگیریم مانند صحن حرم هایی که صبح ها باز می شود شب‌ها هم باز شود قرار شد بررسی‌ها انجام شود یا مراکزی که استفاده از سالن اجتماعات آن ممنوع است، باید با دقت و سرعت کمتر به سمت گشایش برویم که مشکلی پیش نیاید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: