ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اردیبهشت 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشتی از آذر منصوری

شورش گرسنگان بیش از

بحران کرونا ایران را تهدید می کند

 
 
 

 

 

آذر منصوری عضو رهبری جبهه مشارکت  و حزب اعتماد ملی در یادداشتی نوشت:

« ایران امروز با چالش‌ها و بحران‌های جدی و غیر قابل انکاری روبروست. اگر صورت مسئله و‌ واقعیت این بحران‌ها به درستی دیده نشود، فارغ از بحران کرونا تداوم آن‌ها و به وجود آمدن بحران‌های جدید محتمل خواهد بود. ایران تحت تاثیر تحریم‌ها در کنار ضعف‌هایی که در شیوه حکمرانی به چشم می خورد (‌که سایه سنگین خود را در بحران کرونا نیز نشان داد) در صورت تداوم حیات این ویروس با بحران‌های به مراتب جدی‌تری روبرو خواهد بود. چه بسا در طول حیات این ویروس در ایران نیز به رغم از جان گذشتگی کادر بهداشت و‌درمان بخش عمده‌ای از خسارت‌ها در کنار مرگ و‌میر بالای ناشی از این بیماری خود را نشان داده است. کسب و‌کارهای متعددی که بحران ‌کرونا آن‌ها را تعطیل کرده است و لشکر صدها هزار نفره‌ای که به خیل بیکاران قبلی افزوده می‌شود. به بیان روشن‌تر در میانه بحران وقتی بحرانی به بزرگی کرونا تحمیل می‌شود ، آثار مخرب آن به مراتب در جامعه‌ای مانند ایران بیشتر خواهد بود. چه بسا همه کشورها تحت تاثیر این بحران متحمل خسارت شدند، اما آسیب پذیری کشورهای در معرض تحریم قابل مقایسه به کشورهای دیگر نیست. با این حال و با همین کیفیت حکمرانی، ایران هنوز در مرحله مدیریت بحران است و نمی‌توان گفت چه زمانی می‌شود از مهار این ویروس سخن گفت. هر چه زمان مهار این ویروس طولانی‌تر باشد، آثار آن بر کسب و کار و اقتصاد کشور نیز بیشتر خواهد بود و طبقات آسیب پذیر و حاشیه نشینان که در آمدشان به ساعت کاری روزانه شان بستگی دارد تحت فشارهای بیشتری قرار خواهند گرفت و طبیعی است وقتی نان نباشد ترس از سرایت کرونا و زنجیره انتقال ویروس به حاشیه خواهد رفت و شورش گرسنگان را در پی خواهد داشت.

خطرناکترین استراتژی، استراتژی ایمنی جمعی یا گله‌ای است که هم جان انسان‌های بی شماری را خواهد گرفت و هم اقتصاد را در وضعیت به مراتب وخیم‌تری قرار خواهد داد و هم شورش گرسنگان را محتمل خواهد کرد.

در چنین شرایطی برای رسیدن به مرحله مهار ویروس لازم است همه نهادهایی که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کنند امروز برای پیشگیری از آنچه که گفته شد به میدان بیایند.

بدیهی است در شرایط بحران بی‌اعتمادی اگر سفره فرودستان خالی باشد، اعمال هر نوع قرنطینه سخت گیرانه نه تنها بی اثر خواهد بود، بلکه در صورت تداوم ممکن است به خشونت‌ها و شورش‌های کور نیز منتهی شود. خاصه آنکه ایران در سه سال گذشته صحنه اعتراضاتی فراگیر از این دست بوده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 آوریل 2020

 
 

اشتراک گذاری: