ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 فروردین 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول- گفتگوی پیک نت با یک پزشک متخصص

در طرح "ایمنی گله ای"

چه تعداد ایرانی قربانی می شوند؟

 
 
 

 

 

در کشور برخی برای مقابله با کرونا از راهکار ایمنی گله‌‌ای دفاع می کنند، برخی چین را به دادن آمار دروغ و گمراه کننده متهم می کنند، برخی هم این ویروس را آزمایشگاهی می دانند. درباره این مسائل با یک پزشک متخصص گفتگو کرده ایم.

- نظریه ایمنی جمعی یا ایمنی گله‌‌ای؟

- نظریه ایمنی جمعی مبتنی بر این فرضیه است که ویروس‌ها پس از مثلا حدود 30 هزار بار انتقال قدرتشان کاسته می شود که از نظر علمی درستی آن ثابت نشده است. اما اینکه ویروس پس از یک دوران انتقال مصونیت ایجاد می کند درست است. همه اپیدمی‌های بزرگ هم که در تاریخ آمده‌اند مثل طاعون، وبا یا آنفلونزای اسپانیایی به هر حال پس از یک دوره کشتار عمومی پایان یافته‌اند و بعضا به بیماری‌های عادی تبدیل شده‌اند. ولی مسئله بهایی است که برای ایمنی جمعی پرداخت شده است. در آخرین نمونه یعنی آنفلونزای اسپانیایی حدود 50 میلیون تن یعنی 5 درصد جمعیت آن موقع جهان کشته شدند. اگر فرض کنیم کروناویروس جدید به همان‌اندازه خطرناک باشد – که ظاهرا خطرناک تر هم هست – در اینصورت با کنار گذاشتن جمعیت یک میلیارد و نیمی چین که نظریه ایمنی گله‌‌ای را نپذیرفته حدود 300 تا 350 میلیون نفر در جهان و حدود 3 تا 3.5 میلیون در کشور ما باید کشته شوند تا ایمنی جمعی تحقق پیدا کند. بنابراین چه از نظر اخلاقی و چه به لحاظ پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن نمی توان ایمنی گله‌‌ای را پذیرفت.... ادامه

- مقامات ایران و آمریکا و انگلیس می گویند بدلیل نادرستی آمار تلفات چین دچار اشتباه شده‌اند و کرونا را با آنفلونزای ساده اشتباه گرفته‌اند، در حالیکه به گفته این مقامات تلفات کرونا به مراتب بیش از آنفلونزاست. این ادعا تا چه‌اندازه می تواند واقعی باشد:

- آقای دونالد ترامپ در یک سخنرانی رسما گفت کروناویروس جدید یک آنفلونزای ساده و حتی حقه دمکراتهاست. آقای بوریس جانسون در انگلستان هم همین را گفت و حتی برای اثبات آن به میان بیماران کرونایی رفت و با آنها دست داد که اکنون بخاطر آن در بیمارستان بستری است. اینکه سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم چنین سخنی را تکرار کرده و گفته ما گمان می کردیم کروناویروس جدید همان آنفلونزایN1H1 است برای من بسیار تعجب آور است و تا بحال چنین چیزی را در ایران نشنیده بودم. البته رهبر (آیت الله خامنه ای) در آن روزهای نخست تعبیری داشت که این هم یک ویروس ساده و بیماری معمولی است. شاید اشاره سخنگوی وزارت بهداشت به این سخنان ایشان بود. به هر حال می دانیم که دوره نهفتگی آنفلونزای نوع N1H1 حدود 6 روز است برخلاف کروناویروس جدید که 14 روز است و میزان کشندگی آن حتی از آنفلونزای فصلی هم کمتر است. در تمام دوران اخیر، هم سازمان بهداشت جهانی و هم دولت چین تاکید داشتند که این بیماری با آنفلونزا متفاوت است و به همین دلیل به صراحت نام "جدید" به آن داده شد و حتی دولت چین بابت اینکه در آغاز تفاوت آن را با آنفلونزا تشخیص نداده بود مورد شماتت بود. در ایران هم هیچ پزشک و پرستاری از روز نخست و تا به امروز آن را با آنفلونزای N1H1 یکی نمی دانست و نمی داند و نمی دانم صحبت‌های رهبر و سخنگوی وزارت بهداشت بر چه اساسی مبتنی بود.

درباره صحت و سقم آمار کشته‌های چین هم باید بگویم شما زمانی که تلفات چین را معیار قرار می دهید باید روش چین را هم بکار ببندید. نمی توانید آمار تلفاتتان را از چین بگیرید، روش مقابله با بیماری را از یک کشور دیگر، مثلا آمریکا. اگر آمریکا و ایران و انگلیس خود را مانند چین قرنطینه کرده بودند می توانستند یک مبنای مقایسه عملی داشته باشند و در مورد آمار کشته‌های چین بطور علمی و تجربی اظهار نظر کنند که اکنون نمی توانند. تنها کشوری در جهان که می تواند چنین مقایسه علمی داشته باشد کره جنوبی است که اتفاقا آمار تلفات آن زیر 2 درصد و به مراتب کمتر از چین (حدود 3.2 درصد) است. البته کشورهای دیگری هم مثل آلمان و اتریش و نیوزلند هم وجود دارند که آمارشان حدود 2 درصد یا کمتر از آن است. این اختلاف زیاد و تلفات بالاتر چین هم با توجه به غافلگیر شدن آن طبیعی بنظر می رسد. به همین دلیل و با توجه به وضعیت کره جنوبی و کشورهای دیگر همه اپیدمیولوژیست‌های جدی معتقدند که آمار چینی‌ها نسبتا دقیق و حتی بالنسبه زیاد است. بنظر من دولت‌های آمریکا و انگلستان برای اینکه به انتقادات داخلی از آنها درباره عدم آمادگی و تلفات بالا و سخنان ضد و نقیض و اینکه کرونا را یک آنفلونزای ساده معرفی کرده بودند خاتمه دهند این جنجال سیاسی را به راه‌انداخته که هرکس‌اندک درک علمی داشته باشد – حداقل با توجه به تجربه کره جنوبی - نادرستی آن را می فهمد و جامعه علمی جدی آمریکا نیز آن را نمی پذیرد.

در مورد ایران این نکته را هم نباید فراموش کرد که بخش اعظم لباس‌ها، دستگاه‌های تب سنج، وسایل عفونت زادیی و حداقل حدود 30 میلیون ماسک را که اکنون در بیمارستانهای ایران مورد استفاده است چین رایگان در اختیار ایران قرار داده است که این خود یکی از عوامل پایین بودن نسبی مرگ و میر کادر پزشکی و پرستاری ما نسبت به کشورهای غرب است که تقریبا همگی آنها تا چند روز پیش فاقد ماسک بودند. الان کشورهای غربی برای خرید برخی از این ماسک‌ها با همدیگر رقابت دارند و دانه‌‌ای 10 تا 15 دلار برای آنها پرداخت می کنند یا ماسک‌های همدیگر را مصادره می کنند. به هر صورت دلیل سخنان دکتر جهانپور را نمی دانم ولی نتیجه اش می تواند این باشد که چین دیگر به دولت ایران ماسک ندهد و بجایش آنها را به آمریکا و اروپا بفروشد. اگر چنین شود هم برای کشورهای غربی خوب است و هم برای واردکنندگان و مافیای ماسک در ایران.

- آیا کروناویروس می تواند یک ویروس آزمایشگاهی باشد؟

- "ویروس‌های آزمایشگاهی را اصولا می توان به دو گروه دست ساخته و طبیعی تقسیم کرد. ویروس‌های دست ساخته آنها هستند که در آزمایشگاه‌ها برای بروز رفتارهای معین یا رسیدن به نتایج معین دستکاری می شوند. در مقابل ویروس‌های طبیعی در طبیعت و در نزد حیوانات وجود دارند و در آزمایشگاه‌ها آنها را کشف می کنند. کروناویروس جدید اگر آزمایشگاهی باشد از نوع دوم و یک ویروس طبیعی است."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 آوریل 2020

 
 

اشتراک گذاری: