ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 فروردین 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول 24 فروردین

همه حکومت ها و نظام ها

به یک شکل سقوط  نمی کنند! 
 
 

 

 

هیچ انقلابی شبیه انقلابی که پیشتر در یک کشور و یا در کشورهای دیگر روی داده نیست. به همین ترتیب، هیچ نظامی مانند نظام قبلی سقوط نکرده است. زمینه های اقتصادی و اجتماعی یکسان است اما حوادث، دلائل و اشتباهات حکومت ها و یا تاخیر حکومت ها در دیدن واقعیات و قبول آنها و تغییر روش ها همیشه متفاوت بوده است. اگر غیر از این بود و همیشه حوادث و پدیده های ناگهانی قابل پیش بینی و مشابه هم بود حکومت ها فرصت مانور پیدا می کردند. همین سونامی کرونا شاید دلیل قابل توجهی در استدلال بالا باشد. حادثه ای که به هیچ وجه تا چند ماه پیش حدس هم زده نمی شد اما روی داد و شاهدیم که چه زلزله ای در جهان بوجود آورده است. زلزله ای که حتی میتواند زمینه سقوط حکومت ها، تغییر سیستم ها، شورش های وسیع در کشورها و ... را بوجود آورد.

با این اشاره نگاهی بیاندازیم به مصاحبه دکتر محمد سیف زاده – حقوقدان ایرانی- که از بنیانگذاران "کانون مدافعان حقوق بشر" در ایران است و بابت این نقش نیز تاکنون تنگناهای سیاسی- حکومتی بسیاری بر او تحمیل شده است. از جمله 5 سال زندان. او به نکته ای دراین مصاحبه اشاره می کند که باز میگردد به  همان مقدمه ای که در بالا خواندید. البته خبری که او میدهد تازه نیست و تاکنون چند بار با اشاره و گاه بصورت شنیده های درون حکومتی منتشر شده است. از جمله درباره آقای خامنه ای که تاکنون چند بار گفته "اشتباهات شاه که باعث سقوطش شد را ما نخواهیم کرد و محکم جلوی مردم می ایستیم!" سیف زاده در مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی «در تی وی» گفته  است:

 متاسفانه ما شاهدیم که در قرن 21 در ایران افرادی را که به اعتراض برمی خیزند و نسبت به مقامات اعتراض می کنند با جعل عناوین قانونی، جرم زایی و جرم تراشی در دادرسی های غیر منصفانه در مراجعی غیر قانونی محاکمه می کنند و به زندان می اندازند. امروز در این شرایط خاص جان زندانیان در معرض خطری جدی است. باید فورا در مورد آنها فکری اساسی کرد. با توجه به اینکه زندانیان سیاسی مرتکب هیچگونه جرمی نشده اند، بخصوص در این شرایط بسیار خطرناک باید همه آنها فورا و بلاقید و شرط آزاد شوند. عده ای از مسئولان از همان ابتدا می گفتند که ما نمی خواهیم اشتباه «شاه» را تکرار کنیم و زندانیان سیاسی را آزاد کنیم، در صورتی که این حرف اساسا اشتباه است و «شاه» هیچگاه زندانیان سیاسی را آزاد نکرد، وقتی که کشور را ترک کرد و مردم به زندان ها هجوم بردند شاپور بختیار زندانیان سیاسی را آزاد کرد، بنابراین اشتباه این است که شما زندانیان سیاسی را آزاد نکنید!

شورش و فرار زندانیان اعتراضی است به وضعیت حاکم بر زندانها  و از جمله حقوق زندانیان. در این شرایط خاص زندانیان از بیم جان خود و فرار از کرونا دست به شورش و فرار که از حقوق مسلم آنهاست زده اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 آوریل 2020

 
 

اشتراک گذاری: