ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 فروردین 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 30 فروردین

اختراع کرونائی سپاه

زمینه ساز اتهام تولید سلاح بیولوژیک شد

 
 
 

 

 

شعبده بازی سپاه تحت عنوان کشف دستگاه "کرونا" یاب که سیمای جمهوری اسلامی تعزیه گردان آن شد و فرمانده سپاه و ... بقیه نقش آفرین آن، با انتقاد علمی و بیش از انتقاد علمی با تمسخر روبرو شده است. البته آنها که این تعزیه را نمایش دادند، نه به شدت ابتدای کار اما تا حدودی عقب نشسته و سکوت کرده اند. به این ماجرا و آن دستگاهی که گفتند سپاه اختراع کرده و بلافاصله افراد مطلع آن را نفی و رد کردند نگاه دیگری هم باید کرد که دیر یا زود این نگاه آغاز خواهد شد. یعنی مستند به همین نمایش و آن دستگاه، ایران متهم به تولید سلاح های بیولوژیک خواهد شد و برگ دیگری بر پرونده تحریم ها افزوده خواهد شد.

از جمله نگاه های انتقادی به هو و جنجالی که بر سر این باصطلاح اختراع راه انداخته شد، یکی هم نقد محتاطانه عباس عبدی تحلیلگر سیاسی است که روز گذشته نوشت:

تردید نیست که رونمایی از یک دستگاه بی‌ربط که با فهم ساده عرفی هم می‌شد متوجه وجود نوعی حیله‌گری در قالب کردن چنین دستگاهی شد؛ اثرات بسیار بدی خواهد داشت و موجب بی‌اعتباری و تمسخر می‌شود. البته طبیعی است که این نوع تلاش‌ها ناشی از احساس همدردی با مردم و معطوف به تامین سلامت جامعه باشد و بر اساس این نوع تعهد و احساس دلبستگی به سلامت جامعه چنین اقدامی صورت گرفته باشد، با این حال فراموش نکنیم که انگیزه خیرخواهانه برای موجه تلقی شدن اقدامات، به تنهایی کافی نیست.‌ بنابر این باید دید چه روالی وجود دارد که مانع از تحقق این احساس تعلق و دلبستگی می‌شود و از آن پرهیز شود تا دوباره چنین اتفاقاتی روی ندهد‌. متاسفانه پس از این ماجرای خجالت‌بار باز هم بر اهمیت چنین دستاوردی!! تاکید کردند ولی بهترین راه برای عبور از تبعات منفی این اقدام ناپسند، بیان یک عذرخواهی رسمی و علنی و سپس یک رسیدگی شفاف به کل ماجرا و انتشار گزارش آن است.

هر چند می‌دانیم عقب‌نشینی از چنین اشتباهات آشکاری برای اشتباه کنندگان، همیشه تلخ است ولی تلخی آن به اندازه‌ای نیست که اعتبار نهادی از میان می‌رود. فقط افرادی حاضر به جبران و عذرخواهی می‌شوند که برای نهاد متبوع خود اهمیت بیشتری از احساس و غرور بی‌جا خودشان قائل باشند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 آوریل 2020

 
 

اشتراک گذاری: