سرمقاله 816

تفاهم در مذاکرات اتمی

به‌سودجنبش‌مطالباتی مردم است

 

گزارش روزنامه اومانیته- ترجمه آذرنگ

اسرائیل زیر بار کنترل

سازمان‌انرژی‌اتمی نمیرود!

(پیک هفته ۱۰۹)  8 دی  ماه ۱۴۰۰ - 29 دسامبر  ۲۰۲۱

 pyknet100@gmail.com


7 - 8 دی

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


7 - 8 دی

رویدادهای منطقه

 و جهان


7 - 8 دی

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


7 - 8 دی

منتخب اخبار
شهرستان ها


7 - 8 دی

منتخب اخبار ورزشی


7 - 8 دی

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 8 دیماه

پایان‌بحث‌عقب‌نشینی ایران

و آغاز بحث لغو تحریم ها

خوش بینی برای رسیدن به یک راه حل مورد قبول همه طرف های مذاکرات وین، از دهان اغلب مذاکره کنندگان، بویژه نمایندگان روسیه و چین و نماینده اروپا که همآهنگ کننده این مذاکرات است بیان می شود. این دور از مذاکرات که آن را دور هشتم معرفی کرده اند دوشنبه آغاز شد و فردا بمناسبت آغاز تعطیلات سال نو میلادی متوقف می شود. البته برای سه روز و از  دوشنبه دوباره از سر گرفته می شود.

عوامفریبانه ترین اخبار را مقامات ایرانی در باره این مذاکرات اعلام می کنند که دلیل آن تخریب هائی است که قبلا دردولت روحانی علیه برجام کرده اند و حالا نمیدانند آب ریخته را چگونه جمع کنند. انواع اسامی من در آوردی را کشف کرده اند تا نام "برجام" را دور بزنند و از آن مضحک تر، این که از لغو تحریم ها می گویند اما از تعهدات اتمی چیزی نمی گویند!

این درحالی است که اکنون آشکار شده که دور هفتم مذاکرات بر محور تعهدات اتمی ایران دور زده و نتایجی هم بدست آمده که اعلام نشده و دور جدید که از دوشنبه شروع شده بر محور لغو تحریم ها قرار دارد. مسئله ای به این سادگی را جرات نمی کنند به مردم بگویند و انواع پر حرفی ها را می کنند تا همین ماهیت مذاکرات دور هفتم و دور هشتم را نگویند. ظاهرا و براساس گفته رئیس جدید سازمان انرژی اتمی قرار است غنی سازی 60 در صد پذیرفته شود. یعنی بیش از آن را ایران تعهد میدهد که جلو نرود به این شرط که کمتر از آن را نخواهند به ایران تحمیل کنند. این توافق گام به گام جلو خواهد رفت، همچنان که لغو تحریم ها گام به گام جلو خواهد رفت. موشک و حضور منطقه ای هم از دستور کار برجام خارج است. این که چه مسئولیت هائی بر عهده روسیه دراین زمینه گذاشته خواهد شد هنوز معلوم نیست. در طرح اولیه برجام روسیه دریافت و تحویل اورانیوم ایران را برعهده گرفته بود. هنوز معلوم نیست هیات ایرانی نیز با استفاده از تعطیلات سال نو میلادی سفری سه روزه به ایران خواهد کرد و یا در همان وین می ماند. شاید تا پیش از تعطیل سه روزه مذاکرات، اشاراتی درباره توافق بر سر لغو تحریم ها نیز اعلام شود. آنها هم که نگویند و مردم هم که ندانند، بازار ایران زودتر از دیگران خواهد فهمید و حاصل این آگاهی نیز در نرخ دلار منعکس خواهد شد. فعلا "اولیانوف"، سرپرست تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات وین در توییتی خبر از "پیشرفت بی چون و چرا"ی مذاکرات خبر داده و نتایج کارگروه مسائل هسته‌ای را مفید اعلام  کرده است. او دقیقا ماهیت دوره هشتم را فاش کرد و نوشت: ما ناظر پیشرفت تردید ناپذیری بودیم و اکنون درباره لغو تحریم‌ها به نحو فعالانه‌ای رایزنی می‌شود. دیدار "مثبت و بسیار مفیدی" با سرپرست هیات های مذاکره کننده انگلیس، فرانسه و آلمان داشتم. توافق شده که روند تهیه پیش‌نویس برای دستیابی به توافق در اسرع وقت تشدید شود." بدین ترتیب از گزارش اولیانوف هم بر می آید که دور هفتم بر محور تعهدات اتمی ایران بوده و این دور، یعنی دور هشتم بر محور لغو تحریم ها. حاصل این دو دوره مذاکرات باید یک پیش نویس واحد برای اجرا باشد و متعاقب آن برجام کار رسمی خود را با حضور همه هیات های نمایندگی، از جمله امریکا از سر بگیرد که باحتمال بسیار با حضور وزرای خارجه کشورها خواهد بود.

ضمنا سرپرست هیات چینی که کمتر حرف می زند و بیشتر منتظر است ببیند اولیانوف چه می گوید نیز روزگذشته گفت: "تمرکز دور جدید مذاکرات وین بر محور لغو تحریم‌های ایران است و طرفین "متن مشترکی درباره رفع تحریم‌های ایران" را در دست تهیه دارند. حصول توافق تا پیش از ماه فوریه (بهمن) 2022 امکان‌پذیر است.

باقری کنی هم گفته است: قرار است تا پیش از توقف مذاکرات بمناسبت آغاز سال نو میلادی مسائل مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی ایران در دستور کار نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.


آن یکی کلنگ می زد، این یکی فرمان میدهد

رقابت تاریخی رئیسی

با  اسدالله علم نخست وزیر شاه


ضرغامی و رفیقدوست

دو لنگه از یک دَر

محسن رفیقدوست و عزت الله ضرغامی در جمهوری اسلامی دو لنگه یک در هستند. لنگه اول که رفیقدوست باشد در زمان رهبری آقای خمینی برکشیده شد و تا وزارت سپاه و مسئول بنیاد مستضعفان و پتروشیمی ایران پیش رفت و دومی در زمان رهبری آقای خامنه ای. دومی که سردار سپاه است 10 سال صدا و سیما را دراختیارداشت و حالا در کابینه ابراهیم رئیسی شده وزیر میراث فرهنگی. ایشان همانقدر از فرهنگ و تاریخ ایران سر در می آورد که محسن رفیقدوست از پتروشیمی. البته هیچکدام بی هنر نیستند. هنر بزرگشان انداختن سیم خود روی سیم قدرت است. از همه فرهنگ و هنر ایران، ضرغامی کباب کوبیده را می خواهد ثبت جهانی کند!


نگاهی به مصاحبه هاشمی طباء

رئیسی را نه مردم

و نه وزراء جدی نمی گیرند


رویاها و وعده های
وزیرخارجه‌ای که شیفته دوربین است

راه توده 816 منتشر شد

 

هفته نامه راه توده - شماره816 (چهارشنبه 8 دیماه 1400)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک وکانال تلگرام راه توده نیز قرارگرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به مذاکرات موسوم به برجام، نتایج حاصل از آن و نقش آن در جنبش اجتماعی ایران دارد. گزارش ویژه این شماره درباره نقش، خدمات و سوابق زنده یاد عبدالصمد کامبخش از برجسته ترین رهبران حزب توده ایران دارد. در همین شماره مطالب دیگری میخوانید باعناوین زیر:

عادت دیرینه روحانیون برای اظهار نظر، سیاست ها و شعارها پوچ کجا  آشکار می شوند؟، ناسازگاریهای آقای خامنه ای در جمهوری اسلامی، انتقادهای زوگانف از مصاحبه سالانه پوتین در مسکو، تاجیکستان آماده مقابله با داعش در مرزهایش می شود، انفجار قیمت ها، هولناک از کرونا در امریکا، بازگشت چپ به عرصه قدرت در شیلی، گره ناسبات ایران و عربستان در یمن باز می شود و دست و پا زدن اردوغان در سیلاب بحران اقتصادی ترکیه.


شیعیان دیگر کشورها هم در ایران دین‌گریز می‌شوند

روحانیت شیعه در ایران

ازبام اعتماد مردم سقوط کرده


علاوه بر موارد خلاف عفت عمومی

اعتیاد، قمار و قاچاق

درمیان نمایندگان مجلس


عنوان اول پیک نت 7 دیماه

گفتگوی کتبی میان

ایران و امریکا در وین!


مصاحبه با پروانه سلحشوری

اگر زندگی مردم تامین بود

نیازی به بستن فضای مجازی نبود


فیلم را هم ببینید!

جامعه ای بحران زده

که سرانجام آن معلوم نیست!


به امید توافق اتمی و گرفتن پولها

دولت انسجام ندارد و رئیسی

فعلا شعار میدهد و زمان می خرد!


یک گام به پیش و دوگام به عقب

عقب نشینی دولت

از قطع ارز 4200 تومانی دارو


عنوان اول پیک نت 6 آذر

غنی سازی 60 درصدی
نه بیشتر و نه کمتر!


تاریخ تکرار می شود: تظاهرات 53 سال پیش معلمان

بازتاب برخورد پلیس

با معلمان، در خانواده پلیس


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (سه شنبه) «گفتگوی کتبی میان ایران و امریکا در وین» با نزدیک به 6 هزار خواننده روی تلگرام این روزنت بیشترین خواننده را در مقایسه با آمار دیگر مطالب همین شماره داشت.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران