سرمقاله 812

تجربه ای که از تظاهرات

مردم اصفهان باقی می‌ماند!

 

معاهده برق بده آب بگیر

میان اردن و اسرائیل

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

(پیک هفته ۱۰۹)  10  آذر  ماه ۱۴۰۰ - 1 دسامبر  ۲۰۲۱

 pyknet100@gmail.com


10-9 اذر

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


10-9 اذر

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


10-9 اذر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


10-9 اذر

منتخب اخبار
شهرستان ها


10-9 اذر

منتخب اخبار ورزشی


10-9 اذر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 10 آذر

مذاکره کننده مهم نیست

لغو تحریم ها مهم است!

مذاکرات اتمی در وین، می رود تا به نتایجی ختم شود که نخستین دستآورد آن آغاز لغو تحریم ها و برداشته شدن فشار اقتصادی از روی مردم ایران است. اظهار نظر برخی از مقاماتی که از جلسات مذاکره بیرون آمده اند، خلاف آن تبلیغات یک سویه برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور است که هنوز هم آشکارا تمایل دارند مذاکرات به شکست بیانجامد. آنها همزمان با پخش تفسیرهایی که درجهت این تمایل و سیاست است، بی وقفه نظرات اسرائیل که علیه این مذاکرات و آمادگی حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران است را پخش می کنند. حمله ای که در صورت وقوع، تنها تاسیسات اتمی ایران را در بر نمی گیرد و می رود تا مهم ترین تاسیسات زیربنائی ایران را نابود کند و ایران را حداقل 50 سال به عقب باز گرداند و این تازه جدا از عوارض اتمی است که در ایران باقی می ماند: زمین های سوخته، انسان های معلول، نوزادان معلول و ...

شواهد نشان میدهد که تیم مذاکره اتمی که این بار بی کم و کاست و بدون کوچکترین ابتکار عملی، تابع دستورات رهبر و بیت رهبری است، با عزم رسیدن به تفاهم، با طرحی موافقت کرده و یا در حال مذاکره برای موافقت با طرحی است که نخستین بار نشریه وال استریت جورنال آن را تحت عنوان "کم برای کم" خبر آن را پخش کرد. یعنی یک طرح برای عقب نشینی دو طرف. امریکا و ایران. یک گام لغو تحریم ها و یک گام تفاهم اتمی در چارچوب برجام. البته حدس زده می شود و منطقی نیز هست که هم امریکا و هم دیگر اعضای مذاکره کننده با سطح غنی سازی ایران که اکنون به 60 درجه رسیده موافقت کنند و ایران نیز در این مرز باقی مانده و نظارت بر آن را بپذیرد. این توافق و تفاهم بر سر اورنیوم 20 درصدی فلزی هم می شود. یعنی توقف ایران در نقطه ای که اکنون هست. گام های بعدی احتمالا مربوط به تولیدات موشکی ایران است که اگر برچست اتمی به آن زده نشود، هیچ قدرتی نه باید و نه میتواند ایران را مجبور به توقف تولید آن کند. حتی اگر ایران موشک به کشورهای دیگر صادر کند، چنان که هیچ کشور اروپائی از دیگر کشور اروپائی که در جهان سلاح می فروشد سئوال نمی کند. شاید اگر از ابتدا نیز فرماندهان سپاه و امثال احمدی نژاد سیاست ها و سخنان تبلیغاتی  را دنبال نمی کردند امروز اینگونه روی فعالیت موشکی ایران حساسیت وجود نداشت. ایران تحریم تسلیحاتی بود و به همین دلیل ضعیف ترین ناوگان هوائی را در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه دارد و این حق طبیعی ایران بود و هست که برای دفاع از تمامیت ارضی کشور متکی به موشک شود. اگر جلوی زیادگوئی های فرمانده سپاه گرفته شود، شاید "ایران هراسی" در منطقه کاهش جدی پیدا کند و جای آن را نوعی مناسبات اقتصادی و سیاسی منهای گرایش ها و اعتقادات مذهبی بگیرد. با این تمهیدات می توان تا حدودی از شتاب کشورهای منطقه برای پیوند با اسرائیل کاست. فعلا و در این مرحله، نشانه های دلگرم کننده ای برای لغو تحریم ها و بازگشت امریکا به میز مذاکرات اتمی وجود دارد. نشانه هائی که فاصله ای بسیار با خواب و خیال های کلاهک اتمی در بخشی از حکومت ایران و بویژه در میان فرماندهان سپاه و برخی روحانیون دارد. باید از حساسیت های جهانی و منطقه ای کاست. هفته گذشته پاکستان یک موشک "کروز" را پرتاب کرد و هیچ کشوری صدایش در نیآمد. ایران میتواند بدون جار و جنجال فعالیت های اتمی خود را در حد آرژانتین و یا برزیل و یا افریقای جنوبی پیش ببرد، اما چنین نمی شود زیرا آن را با شعارهای تبلیغاتی و برخی سیاست های منطقه ای مخلوط کرده است. آن نشانه های امیدوار کننده ای که از گفته های برخی مقامات مطلع از مذاکرات وین میتوان استنباط کرد و زمین تا آسمان با مفت نویسی های روزنامه کیهان و منفی بافی های رسانه های پرنفوذ فارسی زبان خارج از کشور ندارد چنین است:

اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین: درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها منطقی است. نمایندگان ایران انعطاف ‌پذیری خوبی در رابطه با برخی مسائل مهم نشان داده اند.

نتیجه مذاکرات کارگروه هائی که تشکیل شده دستور کار اصلی را تشکیل خواهد داد.

باقر کنی معاون وزارت خارجه و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران: خوشبختانه لغو تحریم‌های آمریکا مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفته است. ما همچنین خواهان تضمین‌هایی هستیم که نشان دهد دولت آمریکا و دیگر دولت‌های عضو برجام نمیتوانند از برجام خارج شوند و تحریم های جدید علیه ما اعمال شود.

نکته مهم درباره تیم ایرانی مذاکرات اتمی  که اکنون درجریان است، آنست که این تیم، مذاکرات را از همان مقطعی ادامه داده که تیم مذاکرات دولت روحانی آن را طی 6 جلسه پیش برده بود. این بی خردی محض است که در یک کشور، نتوان از همه تجربه ها؛ دانش ها و ابتکارات بسود منافع ملی استفاده کرد. از جمله و در همین ارتباط، بهره گیری از دانش و تجربه ظریف و عراقچی و روحانی. رهبر جمهوری اسلامی که خود سکان اصلی را بدست دارد اگر توانسته باشد دست همه آنها را در دست یکدیگر بگذارد تا ایران را از شرایط کنونی عبور دهند، کاری خردمندانه انجام داده است. مسئله، ایران است و نه مخالفت با بسیاری از سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی که در جای خود محفوظ است و نمی توان و نباید به بهانه آن، با اسرائیل وامریکا همسو شد. حتی اگر در ایران بمب اتمی ساخته شود.


حسین شریعتمداری ومسیح مهاجری

کیهان و جمهوری اسلامی

دو روزنامه، در دو جبهه


در سالگرد 19 سالگی

 فیسبوک پیک نت آزاد شد!

سرانجام و پس از یک هفته، فیسبوک قفل پیک نت را باز کرد و فیسبوک پیک نت بار دیگر توانست به روز شده و فعال شود. در فاصله یک هفته ای بسته بودن پیک نت، که سرانجام نیز فیسبوک به ما اطلاع نداد بدلیل انتشار کدام مطلب که مغایر سیاست های فیسبوک بوده ما را یک هفته قفل کرد شماری از خوانندگان سالگرد انتشار پیک نت را در پیام های خود تبریک گفته و نوشته بودند که از همه آنها تشکر می کنیم. پیک نت، که ما نام آن را "روزنت" معادل "روزنامه" گذاشته ایم اکنون 19 سالگی خود را، علیرغم همه دشواریها و ازجمله تامین هزینه آن پشت سر گذاشته است. در همینجا از همه آن گروه از خوانندگان که با پرداخت آبونمان خود ما را یاری می رسانند تا پیک نت را منتشر کنیم تشکر می کنیم و دستشان را می فشاریم. امیدواریم بر شمار این گروه از خوانندگان اضافه شود.
 


وزیرخارجه روسیه:

امریکا حلقه محاصره

نظامی روسیه را تنگ تر کرده


تخلف و تقلبی درانتخابات تشخیص داده نشد

ائتلاف "صدر" برنده نهائی

انتخابات عراق اعلام شد!


راه توده 812 منتشر شد!

هفته نامه راه توده - شماره 812 (چهارشنبه 10 آذر 1400)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به تحلیل تظاهرات و تحصن مردم و بویژه کشاورزان اصفهان در بستر زاینده رود و ساچمه باران آن توسط حکومت دارد. بخش دوم آخرین تحلیل نورالدین کیانوری دبیر اول وقت حزب توده ایران درباره اوضاع ایران 16 سال پس از انقلاب 57 در این شماره منتشر شده که امیدواریم هر دو بخش آن را همه خوانندگان راه توده خوانده و خواندن آن را به دیگران نیز توصیه کنند.

در همین شماره مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

آقای تاج زاده در "کلاب هاوس" کم اطلاع ظاهر می شود، راه توده چگونه تهیه و منتشر می شود؟ مذاکرات اتمی با ایران زیر فشار بازار جهانی نفت، کارخانه های تولید "ویروس" در کجا مستقرند؟ مردم شیلی چپ را انتخاب خواهند کرد یا راستگرایان را؟ زخم کودتای خونین ژنرال ها بر تن مردم شیلی، مرگ از گرسنگی، جهان را بیش از کرونا تهدید می کند، 40 سال از ترور محمد خان ضرغامی در فارس گذشت، معاهده برق بده، آب بگیر میان اردن و اسرائیل و سرانجام فیلم کوتاهی از پرویز شهریاری و خدمات فرهنگی او به جامعه ایران همراه با عکسی اختصاصی و شرحی کوتاه از زندگی او. این مطلب با انگیزه سالگرد تولد او تهیه و منتشر شده است.

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude


مصاحبه با عطاء الله مهاجرانی

منتقد مدیریت کشور هستم

امافعالیت‌سیاسی نخواهم‌کرد!


درنامه كيوان صميمی از زندان

نخبگانی که از ایران رفته اند

ازسرنوشت‌بازگشتگان درس‌گرفته‌اند


عنوان اول پیک نت 9 آذر

با فرامین قوام السلطنه ای

نمیتوان مردم را بی خبر نگهداشت

روز گذشته وزارت ارشاد اسلامی بخشنامه ای خطاب به رسانه های داخلی منتشر کرد. در این بخشنامه به رسانه ها تکلیف شده تا از انتشار اخبار مستقل از اخبار حکومتی درباره  مذاکرات اتمی و یا تفسیر مذاکرات اتمی وین و همچنین ترجمه و انتشار اخبار و تفسیر رسانه های خارجی خودداری کنند. صرفنظر از هر بهانه ای که در پشت این بخشنامه باشد و صرفنظر از این که چنین بخشنامه ای اساسا در جهان متکی به فضای مجازی و جامعه امروز ایران قابل اجراست یا خیر، یک نکته را عیان تر از گذشته 4 ماهه اخیر برای مردم آشکار ساخت و آن ماهیت دولت نظامی ابراهیم رئیسی است. جامعه ای که یک انقلاب عظیم برای آزادی را پشت سر دارد و آزادی عمده ترین شعار انقلاب 57 بود و طی 40 و چند سال علیرغم همه محدودیت های حکومتی این آزادی را حتی نیمه جان حفظ کرده آن جامعه ای نیست که تسلیم بخشنامه وزارت ارشاد اسلامی شود و در حقیقت این دولتمردان جدید اند که جهان و جامعه را نمی شناسند والا مردم ماهیت دولت کنونی را روز به روز بیشتر می شناسند. بخشنامه وزارت ارشاد، آن بخشنامه شداد و غلاظ را تداعی می کند که قوام السلطنه، در تیرماه سال 1331 پس از برکناری دکتر مصدق طرفدار آزادی ها بدستور شاه و بعنوان نخست وزیر برگمار شده شاه صادر کرد و خطاب به مردم و مطبوعات وقت نوشت: کشتیبان را سیاستی دگر آمد!

عمر آن دولت به چند روز هم نکشید و با قیام معروف 30 تیر سرنگون شد و مصدق بار دیگر سکان نخست وزیری را در دست گرفت. این بخشنامه ادامه آن طرحی است که به بهانه صیانت از مردم، قصد فشردن گلوی اینترنت را تا سر حد خفه شدن آن داشت و همچنان نیز مجلس حداقلی کنونی در پی قانون آنست. در باره طرح صیانت "محمد مهاجری" روزنامه نگاری که مستقل از اصولگرایان و اصلاح طلبان است، روز گذشته نوشت:

«از ابتدای دولت سیزدهم، ظاهرا سیاست بر تقابل با «سرعت اینترنت» است و به نظر می‌رسد در این چند ماه، اینترنت «با سرعت پر محدود» در ایران فراگیر شده و ظاهرا این مسیر هم ادامه خواهد داشت. این مطالب را در حالی نوشتم که ویدئوی صحبت های انتخاباتی آقای رئیسی را چند بار مرور کردم که گفته بود: «چرا وقتی بچه‌ها گیم بازی می‌کنند، اینترنت قطع میشه، چرا یک دانشجو وقتی میخواد یک فایل علمی رو از اینترنت ببینه ناراضیه؛ من خودم دو میلیون فالور دارم!»

وزیر کشور نیز گفته است که دولت به استانداران اختیارات کامل در استانها خواهد داد. این طرح نیز با توجه به این که اکثر استانداران نظامی منصوب شده اند، این بیم را تشدید کرده که هر استاندار نظامی در محل ماموریت خود، مقرراتی را در چوب شغل و روحیه و روش نظامی اعمال کند. به این ترتیب، دولتی که عمدتا نظامی است، می رود به سوی تصمیمات و روش های نظامی که بستن فضای رسانه ای و محدود کردن باز هم بیشتر فضای سیاسی کشور از نتایج آن خواهد بود.

از آنجا که طرح صیانت قطعا ناموفق از آب در خواهد آمد، بستن فضای رسانه ای اشتیاق و نیاز به فضای مجازی را در ایران تشدید خواهد کرد و بازار چند تلویزیون فارسی زبان و پر بیننده خارج از کشور را داغ تر.

این نوع تصمیمات، توهین به شعور مردمی است که خود میدانند و میتوانند خبرها و تفسیرهای مغرضانه حکومتی و یا روی دیگر این اخبار و تفسیرهای مغرضانه از خارج برای ایران را تشخیص بدهند. از آنجا که بخشنامه جدید وزارت ارشاد روی اخبار مذاکرات اتمی وین متمرکز است، بار دیگر باید گفت: بزرگترین اشتباه حکومت در ارتباط با فعالیت های اتمی بی خبر نگهداشتن مردم و در نتیجه ناتوان و فلج کردن حمایت ملی از این فعالیت است. همین غفلت موجب شده تا فعالیت اتمی ایران چنان توسط رسانه های غربی بعنوان بلندگوهای اسرائیل و امریکا و دیگر کشورهای اروپائی و حتی منطقه ای در بوق شود که آن را "هراس جهانی" تبلیغ کنند. اگر حکومت به مردم اعتماد کرده و درباره فعالیت های موشکی و اتمی خود گام به گام به آنها توضیح داده و ضرورت آن را بیان کرده بود، وضع کنونی پیش نمی آمد. ادامه این غفلت، این بیگانگی با مردم و ترس از قبول اخبار و تفسیرهای رسانه های خارجی است که به بخشنامه وزارت ارشاد و طرح صیانت کشیده است.


گفتگو با نمایندگان اصفهان درمجلس

در روزهای اعتراضات مردم

قرعه سخنرانی بنام ما نیفتاد!


نامه سرگشاده دانشجویان عدالتخواه

جایگاه علمی آقایانی که هیات

امنای دانشگاه تهران شده اند چیست؟

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران حسابشان از حساب دفتر تحکیم وحدت جداست. آنها از دانشجویانی هستند که هر از چند گاهی به دیدار رهبر برده می شوند و گهگاه دراین دیدارها انتقادهائی را از اوضاع مطرح می کنند. حتی این جمع دانشجوئی نزدیک به "قدرت" نیز از تصمیماتی که دولت رئیسی برای دانشگاه تهران گرفته نه تنها ناراضی بلکه عصبانی اند و نامه زیر را خطاب به "محمدعلی زلفی گل" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته اند:


مسیر سیاسی - اقتصادی تازه اردوغان

ترکیه - مصر - اسرائیل

مثلث قدرت را تشکیل میدهند؟


آینده ای برای رئیسی نمی بینند

کارگزاران دولت های سابق

حاضربههمکاری با رئیسی‌نیستند


حتی در صورت صدور کارت هوشمند ملی

بیم ممنوع الخروج شدن

مانع‌سفر ایرانیان خارج‌ازکشور


عنوان اول پیک نت 8 آذر

ترور فخری زاده و سلیمانی
ریشه درداخل کشور داشت!


ناصر همتی هنوز امیدوار است

دلیل حمایت کشورهای منطقه

 از تحریم ایران، اقتصادی است نه اتمی


عنوان اول پیک نت 7 آذر

فقط سپاه و بسیج

دست به تظاهرات نزده اند!


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (دوشنبه) که اختصاص به بررسی ریشه دو ترور مهم فخری زاده و قاسم سلیمانی داشت روی تلگرام این روزنت با نزدیک به 6 هزار خواننده بیشترین مخاطب را داشت.

فیسبوک پیک نت تا یکشنبه قفل است و به همین دلیل مطلب آن به روز نشده است. این قفل را فیسبوک به بهانه انتشار مطالب غیر متعارف با سیاست های فیسبوک به پیک نت تحمیل کرده است. ظاهرا انتشار عنوان اول پیک نت چهارشنبه که درباره سیاست اسرائیل برای متلاشی کردن ایران بود انگیزه بستن یک هفته ای ما بوده است.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران