خود کفائی در چه چیز؟

حریق در مرکز

"خود کفائی" سپاه در تهران

 

ناصر قوامی:

مردم اصلاحات را می خواهند

حتی اگر اصلاح طلبان را نخواهند

(پیک هفته ۱۰۹) 6 مهر ماه 1400 - 28 سپاتامبر 2021

 pyknet100@gmail.com


6- 4 مهر

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


6- 4 مهر

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


6- 4 مهر

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


6- 4 مهر

منتخب اخبار
شهرستان ها


6- 4 مهر

منتخب اخبار ورزشی


6- 4 مهر

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 6 مهر

طالبان و حقانی ها

بزودی علیه‌هم اسلحه می‌کشند!

آنچه این روزها در افغانستان روی می دهد بنام طالبان ثبت می شود و نه مردم افغانستان. ناظران سیاسی و بین المللی هیچ اعتمادی به دولت موقتی که تشکیل شده ندارند و وعده های آن را برای ترک شیوه حکومتی که 20 سال پیش در افغانستان برپا کردند نمی پذیرند. مردان جوانی که درخیابانهای کابل، با موهای بلند و ریش نتراشیده، تفنگ به دست می گردند، کمتر شبیه افغان ها هستند و بیشتر شبیه پاکستانی ها و در میانشان موخرمائی ها و چشم روشن هائی که به اروپائی (شرقی و غربی) می زنند. گفته می شود، کابل و شهرهای دیگر در اختیار 27 هزار نیروی نظامی شبکه حقائی القاعده است که رهبرشان وزیر داخله دولت طالبان شده است و یکی دیگر از رهبرانشان رئیس امر به معروف و نهی از منکر. همان که گفته است دست و پا خواهد زد و اعدام ها را شروع خواهد کرد که البته کرده است. ملا برادر که طرف مذاکره و مصالحه با امریکائی ها در قطر بود، ظاهرا از طرفداران اصلاح طلب طالبان است، اما سیر حوادث افغانستان نشان میدهد که او را بزودی یا خانه نشین خواهند کرد و یا به دیدار ملاعمر در آن دنیا خواهند فرستاد. طالبان قرار نبود با اسلحه کابل را بگیرد و همین وعده را به امریکائی ها و اشرف غنی داده بود اما سپاه "حقانی" فرصت را از دست نداد و تفنگ بدست هایش کابل را فتح کردند. در شبکه حقانی، داعش با شعار "خراسان بزرگ" فعال است. رهبران دولت موقت طالبان که سخت در تلاش اند تا به رسمیت شناخته شده و مشروعیت جهانی پیدا کنند، وعده برگزاری انتخابات داده اند، اما رهبران آنها که تفنگ بدست دارند حاضر به قبول هیچ انتخاباتی نیستند. آنها با شبکه پر نفوذ و پر جمعیت حقانی در پیشآور پاکستان در تماس اند. شبکه ای مسلح که دولت پاکستان نیز از آن بیم دارد و بدلیل همین بیم و هراس، زیاد به دولت موقت طالبان در کابل فشار وارد نمی آورد تا سپاه حقانی در افغانستان را علیه خود نکند که اگر چنین شود، شبکه مسلح حقانی در پاکستان وارد عمل خواهد شد. ارتش پاکستان بیش از آنکه نگران مرز 2 هزار و 600 کیلومتری افغانستان- پاکستان و عبور طالبان و یا افراد مسلح و بمب گذاران انتحاری از افغانستان به پاکستان باشد، نگران کانون این خطر در خود پاکستان است. "خود کرده را تدبیر نیست". این مار را پاکستان برای افغانستان در آستین پرورش داد و حالا خود از نیش آن در هراس است. رویاروئی طالبان افغانستان و شبکه حقانی که اکنون هم در دولت است و هم نیروهای مسلحش در خیابان دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. طالبانی که با امریکا مصالحه کرده، اگر از اقوام دیگر افغانستان نیرو بگیرد و در نهایت یک دولت ائتلافی تشکیل بدهد و بتواند ارتش افغانستان را بازسازی بکند، خود از قتل عام جسته است و این همان نکته ایست که شبکه حقانی، القاعده و داعش هم میدانند و به همین دلیل بشدت با تشکیل دولت ائتلافی مخالفت می کنند. بدین ترتیب است که در زیر پوست حوادثی که این روزها در افغانستان می گذرد، یک جنگ گروهی و داخلی در حال رشد است. این نکته ایست که هم روسیه و چین و هم ایران و پاکستان به آن واقف اند و برای آلوده نشدن به این نبرد داخلی خود را کنار کشیده و منتظر سرانجام کارند. شاید سرانجام این تصفیه ها، تجزیه افغانستان باشد. پشتون ها در کابل و قندهار، تاجیک ها و ازبک ها و هزاره ها در هرات و مزار شریف و پنجشیر. باید منتظر بود. "شب آبستن است، تا چه زاید سحر"!

برای ایران فعلا مهم ترین اقدام جلوگیری از پخش فراریان و مهاجران افغان در جای جای ایران است زیرا معلوم نیست درمیان آنها چه کسانی وارد ایران می شوند و در آینده چه نقشی خواهند داشت. تاریخ سلطنت صفویه، که قندهار و هرات زیر نگین آن بود را باید یکبار دیگر و با دقت خواند. در زیر همین نگین "میرویس خان" پشتون سر برآورد و دست دردست محمود افغان که او نیز پشتون بود گذاشت و اصفهان، پایتخت صفویه به محاصره افغان هائی درآمد که اجداد همین طالبان و حقانی ها بودند.


راه حل شلیک موشک نیست!

"سمینار اربیل"

نوک کوه که از آب بیرون آمد


آن دیگران

آرامشی باقی نمی گذاشتند!

ناصر تقوائی از جمله معدود کارگردان های سینمای ایران است که پس از انقلاب از ایران خارج نشد و مهاجر نشین نشد. در ایران ماند و با محدودیت های حکومتی ساخت. چند فیلم هم ساخت و دیگر فیلمی نساخت. ماندگارترین سریال تلویزیونی پیش از انقلاب را او ساخت. دائی جان ناپلئون براساس رمانی که ایرج پزشکزاد نوشت. دیپلماتی که بیشتر با این کتاب مشهور شد تا دوران حضور در وزارتخارجه دوران شاه. پیش از انقلاب فیلمی ساخت بنام "آرامش در حضور دیگران" که برای نخستین بار چند چهره هنری را تبدیل به بازیگران فیلمش کرد. فیلمی روشنفکرانه و انتقادی از استبداد آن دوران. فیلم توقیف شد و اجازه نمایش نیافت. انقلاب شد اما باز هم اجازه نمایش این فیلم را ندادند و هنوز هم در غل و زنجیر سانسور و ممنوعیت هاست. دلیلش روشن است. آنچه که او در این فیلم به نمایش گذاشت، همان است که اکنون نیز در ایران جاری است. این یک ساکانس از فیلم آرامش در حضور دیگران است که درآن منوچهر آتشی شاعر و محمد علی سپانلوی شاعر و محقق و منتقد شعر نقش ایفاء می کنند. ناظر خاموش و گوش به زنگ این گفتگو آن مامور ساواک است که به بهانه روزنامه خواندن و سیگار کشیدن این گفتگو را می شنود تا گزارش کند! فیلمنامه را خود تقوائی نوشت.


طی دو سال و نیم گذشته

فضای مجازی 15 در صد

مخاطب صدا و سیما را با خود برد


دلائل حمله نظامی به اقلیم کردستان

کنفرانس "توافق آبراهام"

به ابتکار اسرائیل درکردستان


سخنگوی کاخ کرملین:

مسکو منتظر نهائی شدن

وعده طالبان برای دولت است!


عنوان اول پیک نت 4 مهر

تعهدی که ایران باید بدهد

واقعیتیکه جهان باید بپذیرد


تجهیزات نظامی اسرائیلی درارتش آذربایجان

اسرائیل ضلع چهارم مانور

ترکیه، پاکستان و آذربایجان؟


تعهدی که در تاشکند داده شد

تصویب و پذیرش FATF

شرط عضویت در شانگهای بود!


متخصص جنگ ترکیبی با غرب و عملیات مخفی

این ژنرال برجسته روس

مدافع ایده های پریمایکوف است


خطری که پاکستان هم آن را میداند

دولت یکپارچه طالبان

افغانستان را یوگسلاوی می کند


سرمقاله راه توده 803

آیا جمهوری اسلامی

عزم گردش ‌به ‌شرق دارد؟


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

خبر تفسیری «تصویب و پذیرش FATF شرط عضویت در شانگهای بود!» در پیک نت روز یکشنبه با 7 هزار و 600 خواننده پر مخاطب ترین مطلب در مقایسه با دیگر مطالب این شماره بود. روی فیسبوک پیک نت هم این مطلب بیشترین خواننده را داشت و روی 11 فیسبوک خوانندگان نیز به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران