ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 اردیبهشت 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پرچم پیروزی بر فاشیسم هیتلری

بر فراز کاخ "رایشتاک"!

ساویتسکایا راسیا- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 
 
 

 

به مناسبت 9 ماه مه روز پیروزی ارتش سرخ اتحاد شوروی بر فاشیسم هیتلری، روزنامه ساویتسکایا راسیا، سئوال و جوابی را با "اکین سونمز"، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه بدین شرح انجام داده است:

- در کشورهای اروپایی، حتی در کل جهان از جنگ جهانی دوم، روز به روز کمتر یاد می شود. خصوصا جوانان که گویا اصلاً از وقایع آن سال ها اطلاع چندانی ندارند. آیا چنین فراموشی خطری ندارد؟
- به نظر من جنگ جهانی دوم همچنان مطرح ترین موضوع برای جوانان است. خوشبختانه برای ما که این چنین است. مستندهای زیادی درباره جنگ جهانی دوم وجود دارد که توسط بی بی سی کانال تاریخ، یا سایر کانالهای تلویزیون‌های غربی تهیه شده است. بازی های رایانه ای، فیلم ها و سریال های تلویزیونی نیز اغلب از این مضمون استفاده می کنند. جوانان امروزه به ویژه به این دلیل که زبان فرهنگ سلطه یابی امپریالیسم، انگلیسی است دانش و یافته های خود را از این منابع می گیرند. این منابع از یک طرف، از اصطلاحات نابجا بهره می گیرند (به عنوان مثال، آنها غالبا بجای « اتحاد جماهیر شوروی» می گویند « روسیه»... از طرف دیگر، پرده کشیدن روی شرایط آن زمان، تحریف واقعیت های تاریخی، نشان دادن اتحاد داوطلبانه جمهوری ها به عنوان یک کشور استبدادی …

به یاد بیاوریم، اتحاد جماهیر شوروی به قیمت جان 27 میلیون شهروند خود، جهان را از طاعون فاشیسم نجات داد و این کشور توانست تا حدود زیادی به تنهایی از عهده آن بر آید. از زمان حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال 1941، جنگ بین کشور های امپریالیستی متوقف شد و به جنگ دو سیستم، دو جهان بینی، جنگ بین مخالفان استثمار و بهره کشی انسان از انسان تبدیل شد. مبارزه مردم علیه فاشیسم به بخش جدایی ناپذیری از مبارزه طبقه کارگر جهانی منجر شده است. کارگران همه کشورها حق و مسئولیت دارند پیروزی را که خود به دست آورده آند، بیشتر مورد مطالعه قرار دهند.
روز پیروزی روزی است که سربازان اتحاد شوروی پرچم سرخ با نقش داس و چکش را بر فراز کاخ فاشیسم در برلین به اهتزاز درآوردند. روزی که نماد شاهکار جمعی میلیون ها زن و مرد به ثبت رسیده است.

- با این حال خیلی از افراد این روز را به خاطر نمی آورند. در اروپا « مدل» دیگری برای ارزیابی ها بوجود آمده است. چگونه باید با این موضوع ارتباط برقرار کرد؟

- در سال‌های اخیر بناهای یاد بود قهرمانان جنگ دوم جهانی را از بین می برند، هنگامی که خیابان هایی که به افتخار این قهرمانان نام گذاری شده است تغییر نام می دهند، این تغییرات تلاشی برای پاک کردن نام و عمل آنها از حافظه تاریخ است. رهبران باندهای فاشیست در اوکراین، جمهوری چک و سایر کشورهای اروپای شرقی جشن گرفته می شود. سیاستمداراني كه خود را جانشين آرمان نازي ها اعلام مي كنند و در دفاتر آنها پرتره رهبران نازي آويخته شده است و مجازند تا بر كرسي پارلمان ها تکیه کنند. این در حالی است که چنین فعل و انفعالاتی باید یک جرم جنایی تلقی شود و این سیاستمداران مورد تعقیب قانوی قرار گیرند و مجازات شوند.

- ولی این وضعیت همچنان ادامه دارد. شاید دلایلی برای این امر وجود داشته باشد؟

- درک و فهم آنچه جریان دارد، بدون در نظر گرفتن بحران های دوره ای سرمایه داری غیرممکن است. این واقعیتی است که سرمایه داری برای به دست آوردن بهره و سوء‌استفاده  بیشتر، دست به اقدامات خشن تری می زند. به همین مناسبت گرایشهای فاشیستی در حال شدت گرفتن است. امروز امپریالیسم غربی، از جمله اتحادیه اروپا، تاریخ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را تحریف می کند و از این تاریخ تحریف شده به عنوان ابزاری برای مبارزه با روسیه استفاده می کند. کسانی که توسط دادگاه تاریخ دستگیر و محکوم شده اند تبرئه و روسیه به خاطر« گناهان» اجدادش مجازات می شود.

- چرا در این دوره زمانی، حوادث جنگ دوم جهانی به عنوان هدف حملات اطلاعاتی قرار گرفته اند؟
- امروزه میلیون ها نفر از افرادی که می خواهند نظم حاکم را تغییر دهند و ایده کمونیسم را جای گزین آن کنند، تهدید بزرگی برای طبقات حاکم می باشند. پاسخ بسیار ساده است. این همان دوگانگی دموکراسی اروپا است. اگر امروز ما این دوگانگی را افشا نکنیم، فردا با تعدی به سایر عقاید ترقی خواهانه و دیگر جنبه های « غیر لازم» برای سرمایه داران، به مدافعان حقوق زنان و مبارزان صلح روی می آورد.

- در اروپا، روز پیروزی بر فاشیسم بیش از حد متواضعانه جشن گرفته می شود. آیا این روند را باید تغییر داد؟
- ما نمی توانیم در مورد چگونگی جشن گرفتن روز پیروزی توسط دیگران دخالت کنیم. این تعطیلات در انحصار یک کشور واحد نیست، بلکه جشنی است همگانی و در سراسر جهان برگزار می شود و در بدو امر متعلق به طبقه کارگر جهانی است که علیه فاشیسم جنگیدند. در عین حال، روز پیروزی ارزش بسزایی دارد اما نه با رژه ارتش های سرمایه داری، بلکه فقط تحت یک سیستم سوسیالیستی باید جشن گرفته شود.
در شرایط کنونی بیماری همه گیر به مانعی جدی برای جلسات، اقدامات و سمینارهای ما تبدیل شده است. لذا نباید فراموش کنیم که همه گیری ای که بیش از یک سال و نیم به طول انجامیده است حضور سرمایه داری یا به عبارت دیگر نتیجه عدم وجود سیستم سوسیالیستی است. یکی از دلایلی که میلیون ها نفر قربانی همه گیری شده اند این است که سیستم اجتماعی که
76 سال پیش پیروزمندانه هیولای فاشیست را نابود کرد  نتوانست از خود حفاظت کند.

البته ما روز پیروزی را جشن خواهیم گرفت. چرا که این جشن خود دلیلی است تا بیشتر در مورد سوسیالیسم صحبت کنیم، برای آن بجنگیم و در پایان، به ساختن آن کمر همت ببندیم.

 

http://www.sovross.ru/articles/2116/51940


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  12 مه  2021

 
 

اشتراک گذاری: