ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ شهریور ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اکونومیست:

تحریم های غرب علیه روسیه

به بحران اقتصادی درغرب انجامید

 
 
 
 
 

 

هفته‌‌ نامه اکونومیست که در هفته گذشته مقاله ای در باره شکست تحریم ها علیه روسیه منتشر کرده بود، در تازه ترین شماره خود سرمقاله این هفته را به جنگ اقتصادی اروپا و متحدانش علیه روسیه اختصاص داد و نوشت که این جنگ مستقیما اقتصاد منطقه یورو را در بر گرفته است. در این سرمقاله نوشته شد:

از اهداف کوتاه ‌‌مدت اعمال تحریم‌‌ها ایجاد بحران در نقدینگی و تراز پرداخت‌‌های روسیه بود تا تامین مالی جنگ اوکراین با مشکل روبرو شود. در بلندمدت نیز در نظر گرفته شده بود به ظرفیت تولیدی و پیچیدگی‌‌های فنی روسیه لطمه بزند.

اما مشکل اینجاست که تیر اروپا به هدف ننشسته است. صندوق بین‌‌المللی پول تخمین زده که تولید ناخالص داخلی روسیه در ۲۰۲۲ به میزان ۶ درصد کاهش می‌‌یابد، این میزان بسیار کمتر از برآورد کاهش ۱۵درصدی در مارس گذشته است. پیش‌‌بینی می‌‌شود فروش انرژی امسال روسیه مازاد حساب جاری ۲۶۵میلیارد دلاری را برای این کشور بیآورد که پس از چین، دومین مازاد حساب جاری جهان است.

سیستم مالی این امپراتوری نفتی تثبیت شده و این کشور در حال یافتن تامین ‌‌کنندگان جدیدی برای اهداف وارداتی خود، از جمله چین است. به نظر می‌‌رسد که سلاح تحریم نقص‌‌هایی نیز دارد؛ از جمله ایرادات وارده، تاخیر زمانی در به ثمر رسیدن نتیجه است!

داده‌های مرکز آمار فدرال آلمان (دستاتیس) روز سه شنبه نشان داد که نرخ تورم سالانه این کشور که اقتصاد اول اروپاست در ماه مارس به ۷.۳ درصد رسیده است که بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ است. این گزارش افزود که به صورت ماهانه، قیمت‌های مصرف کننده در ماه مارس ۲.۵ درصد افزایش یافت.

در ماه مارس، قیمت‌ها عمدتا به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی و فرآورده‌های نفت معدنی افزایش یافت. نرخ تورم سالانه در ماه فوریه ۵.۱ درصد بود که بالاترین سطح از زمان اتحاد مجدد آلمان بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۳۱ آگوست ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: