ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱ مرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نتیجه نهائی جنگ اوکراین- سردبیر "رای الیوم"

پیروزی روسیه و چین

و تضعیف اروپا و امریکا

 
 
 
 
 

 

روزنامه رای الیوم در تحلیلی به قلم "عبدالباری عطوان"، نویسنده و تحلیلگر جهان عرب و سردبیر این روزنامه درباره جنگ اوکراین و سناریوها و پیش بینی‌های مطرح شده درباره آینده آن نوشت: جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و نیروهای روسیه بر اساس طرح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کشورشان درحال پیشروی هستند. طرح مذکور شامل جدایی منطقه دنباس در جنوب شرقی اوکراین، رسمیت یافتن دو جمهوری مستقل در آن (دونتسک و لوهانسک) و مقاومت در برابر هرگونه پروژه آمریکا برای الحاق ۱۵ جمهوری شوروی سابق به ناتو و ایجاد پایگاه‌های نظامی با موشک‌های بالستیک هسته‌ای برای محاصره روسیه است.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا معتقد است: غرب باید دست از تلاش برای تحمیل شکست سنگین به نیروهای روسیه در اوکراین بردارد و هشدار داد که این موضوع در دراز مدت عواقب ناگواری برای ثبات اروپا خواهد داشت.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می گوید:  تقابل ایالات متحده آمریکا از یکسو و روسیه و چین از سوی دیگر ممکن است برای دهه‌ها ادامه داشته باشند و پیروزی روسیه به معنای پایان همه دستاوردهای پس از جنگ جهانی دوم است.

کلمان بُن، وزیر مشاور فرانسه در امور اروپا هم می گوید: تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد تا به نتیجه برسد. درباره پیوستن کی‌یف به ناتو هم باید گفت که اگر این اتفاق غیرممکن نباشد، بیشتر از زمان مذکور طول خواهد کشید.

این اظهارات به منزله اذعان صریح به این مسئله است که عدم پاسخگویی به درخواست‌های روسیه قبل از حمله به اوکراین اشتباه بوده و همچنین اصرار زلنسکی به پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا یک اشتباه بزرگ بوده است.

همه این پیش‌بینی‌ها به دلیل اینکه توسط تصمیم گیرندگان در نهادهای نظامی و سیاسی غرب مطرح شده‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما آنچه در سخنرانی کیسینجر در مجمع داووس بیان شد به دلیل تأثیر او در دولت آمریکا و به ویژه جو بایدن و همچنین تجربه طولانی وی در امور بین‌المللی و روابط شرق و غرب، مهم‌ترین پیش بینی‌ محسوب می‌شود.

کیسینجر که پشت بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک آمریکا در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، یعنی مهار چین و جدائی آن از اتحاد جماهیر شوروی بوده است، به بایدن نسبت به هر گونه نزدیکی روابط روسیه و چین به دلیل خطراتی که این اتفاق می‌تواند برای ایالات متحده و سلطه آن بر جهان ایجاد کند، هشدار داد، اما بایدن توجهی به توصیه او نکرد و اکنون با تحریک روس‌ها و واداشتن آنها به حمله به اوکراین و محاصره چین، بر خلاف خواسته و میلش درحال تقویت روابط میان این دو ابرقدرت و نزدیک کردن آنها به یکدیگر و همچنین وارد کردن این دو کشور به یک ائتلاف پنج و یا شش جانبه در کنار ابرقدرت‌های نوظهور منطقه‌ای مانند هند، پاکستان، ایران، برزیل و ونزوئلا است.

به عقیده ما، مهم‌ترین چیزی که کیسینجر در سخنرانی‌اش مطرح کرد "ضرورت واگذاری بخشی از اراضی اوکراین به روسیه" است. پذیرش این توصیه ممکن است تنها و کم هزینه‌ترین راه برون رفت از بحران اوکراین باشد و این درصورتی محقق خواهد شد که دو طرف درگیر در جنگ، مستقیماً یا به شکل نمایندگی؛ یعنی روسیه و آمریکا برای جست‌وجوی راه‌های خروج از این جنگ و جلوگیری از طولانی شدن آن و  یا طبق پیش‌بینی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جلوگیری از تبدیل آن به جنگ جهانی سوم هسته‌ای، بر سر میز مذاکره بنشینند.

دولت فعلی آمریکا از شکست‌ها یا پیروز نشدن‌هایش درس نمی‌گیرد؛ چرا که تاثیر آن در هم‌پیمانانش و به ویژه هم‌پیمانانش در جهان عرب کمتر شده است و درحالی که نیروهای روسیه درحال پیشروی میدانی در اوکراین هستند و اقتصاد کشورشان قوی‌تر و قوی‌تر می‌شود.

ما که همیشه با کیسینجر در سیاست‌هایش در قبال خاورمیانه مخالف بوده‌ایم در این باره در دو موضوع اساسی با وی موافق هستیم؛ نخست اینکه طولانی شدن جنگ اوکراین اروپا را بی‌ثبات و اقتصاد آن را فرسوده و چه بسا تجزیه می‌کند و دوم اینکه وضعیت مناسب برای اوکراین، بی‌طرفی است و کی‌یف باید پلی میان اروپا و روسیه باشد.

جنگ اوکراین چه طولانی شود و چه کوتاه باشد، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش از این جنگ بازنده بیرون خواهند آمد، اگر این جنگ طولانی‌تر شود، خسارت مالی و تلفات انسانی بیشتری را به همراه خواهد داشت و ناگفته نماند که احتمال تبدیل شدن آن به جنگ هسته‌ای نیز وجود دارد. همچنین اگر این جنگ کوتاه باشد، به معنای موفقیت ائتلاف روسیه و چین در تسلط و رهبری آن بر جهان و تجزیه اوکراین و قرار گرفتن دونباس تحت نفوذ روسیه و تایوان تحت نفوذ چین است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: