ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۵ مرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۵ مرداد

فضای سیاسی برای

یهودی های روسیه تنگ شده

 
 
 

 

فعالیت فرهنگی و سیاسی یهودیان روسیه اگر ممنوع هم نشده باشد محدود شده است. فعلا مرکز همیاری یهودیان روسیه تعطیل شده است. پس از فروپاشی اتحاد شوروی صدها هزار یهودی که به خرج مردم اتحاد شوروی تحصیلات عالی کرده بودند راهی اسرائیل شدند. در جمع آنها دانشمندان اتمی، خلبان های ورزیده و مهندسان هواپیمائی و ... بودند. فعالیت یهودیان اسرائیل از آن تاریخ به بعد بسرعت در سراسر روسیه گسترش یافت. آنها توانستند سرمایه گذاران بانکهای خصوصی شوند و صرافی های عمده را درمسکو و سن پترزبورگ دایر کردند. بی وقفه به اسرائیل سفر کرده و همچنان از داخل روسیه متخصصان یهود را تشویق به مهاجرت به اسرائیل کردند. بحران اقتصادی و بی در و پیکر شدن روسیه و همچنین نیازمندی های مالی مشوق بزرگ این مهاجرت شد. علیرغم همه این پدیده ها، دولت هیچ مانعی بر سر راه فعالیت های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و مذهبی یهودیان در سراسر روسیه فراهم نکرد تا اینکه بتدریج معلوم شد اسرائیل و یهودیان امریکا به کمک یهودیان روسیه نقش مهم در اوکراین پیدا کرده اند. از این مرحله به بعد و بویژه پس از ورود ارتش روسیه به اوکراین، نورافکن ها در مسکو به روی فعالیت یهودیان روسیه متمرکز و سرانجام محدودیت ها علیه فعالیت های غیر مذهبی آنها آغاز شد. سفر به کیف و تماس های مکرر نخست وزیر وقت اسرائیل "بنت" با زلنسکی و راهنمائی او برای تاکتیک های جنگی، سفرهای زلنسکی به اورشلیم  تل آویو و تبار یهودی خود زلنسکی روی تیرگی مناسبات اسرائیل و روسیه تاثیر مستقیم داشت. زلنسکی در همان هفته های اول آغاز جنگ در اوکراین در یک سخنرانی با صراحت گفت که برنامه دولت من تبدیل اوکراین به اسرائیل دوم بود. این سخنان او همان زمان در پیک نت منتشر شد و همین شماره نیز آن را بازانتشار کرده ایم. بمباران های پیاپی خاک سوریه توسط ارتش اسرائیل، درحالیکه ارتش روسیه در آن کشور مستقر است نیز در این تیرگی مناسبات نقش آفرین شد. آنچه میان اسرائیل و روسیه روی داده و محدودیت هائی که برای فعالیت های غیر مذهبی یهودیان روسیه وضع شده را نمی توان رویدادی کم اهمیت تلقی کرد. بویژه که برنامه زلنسکی رسیدن به تولید موشک های اتمی بود و این کار بدون کمک خارجی ممکن نبود.

حالا اسرائیل بشدت از امکاناتی که در روسیه از دست داده عصبانی است و روز گذشته روزنامه "جروزالم پست" نوشت:

«چندین سازمان یهودی روسیه نامه های تهدیدآمیزی از وزارت دادگستری روسیه در رابطه با فعالیت خود دریافت کرده اند. مشابه نامه ای که آژانس یهود در مسکو در اوایل ماه جاری دریافت کرد.»

متعاقب این مطلب جروزالم پست، "لاپید" نخست وزیر موقت اسرائیل نیز به وزارت خارجه دستور داد، "در صورت توقف فعالیت های آژانس یهود در روسیه، اسرائیل نیز تمهیدات لازم متقابل همچون پایان فعالیت های مرکز فرهنگی روسیه در اسرائیل را در دستور کار خود قرار دهد."

آیا سطح تنش ها میان دو کشور در همین حد باقی می ماند؟ و یا بتدریج مسئله دخالت اسرائیل در سوریه و بمباران مراکز نظامی آن کشور توسط اسرائیل نیز به تشدید مناقشه خواهد انجامید؟ آیا اسرائیل زخمی را که در اوکراین از ارتش روسیه خورده، خواهد توانست جبران کند؟

شمار یهودیان روسیه - بصورت تاریخی- 5 میلیون تخمین زده شده است که البته بتدریج بسیاری از آنها، بویژه پس از تشکیل دولت اسرائیل و پس از فروپاشی اتحاد شوروی به امریکا و اسرائیل کوچ کردند. بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ بسیاری از یهودیان روسیه به دلیل فعالیت های صهیونیستی دستگیر شدند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: