ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۷ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 7 تیر

اجلاس رهبران G 7

زیر فشار ترس از روسیه و چین

ترجمه و تدوین - آذرنگ

 
 
 

 

 

اوکراین و بحران سوخت و گرانی در اروپا محور بحث اجلاس رهبران 7 کشور بزرگ سرمایه داری جهان است. اجلاسی که امروز (سه شنبه) به کار خود در آلمان پایان میدهد و باید دید چه قطعنامه ای در ارتباط با مسائل در دستور روز صادر می کنند و آیا این قطعنامه توام با توافق هر 7 کشور خواهد بود و یا توام با اختلاف نظر.

همزمان با اجلاس یاد شده و بدنبال شلیک چند موشک از جانب ارتش اوکراین به اسکله نفتی روسیه در اطراف کریمه، مسکو چند موشک کروز به طرف یکی از مراکز تولید موشک در کیف شلیک کرد. یکی از این موشک ها توسط ضد هوائی اوکراین شکار شد و تکه های آن به ساختمان های مسکونی اصابت کرد که در نتیجه آن یک کودک مجروح شده و به بیمارستان منتقل شد.

در اجلاس گروه 7 مسئله  تحریم طلای صادراتی  روسیه نیز مطرح شد که در این مورد اختلاف نظرها بسیار جدی بود زیرا تحریم خرید طلای روسیه می تواند بازار و بورس های غرب را فلج کند. در همین اجلاس "جو بایدن"، رئیس جمهور ایالات متحده، با اشاره غیر مستقیم به اختلاف نظرهائی که در میان رهبران 7 کشور درباره نحوه مقابله با روسیه وجود دارد گفت که «ولادیمیر پوتین امیدوار است ناتو و G7 را بهر طریق از هم جدا کند، اما ما این کار را امکان پذیر نمیکنیم  و نخواهیم کرد».

باید گفت که 600  میلیارد دلار سرمایه گذاری برای زیرساخت ها در کشورهای در حال توسعه، از جمله "اوکراین "در نظر گرفته است. رهبران دیگر کشورهای حاضر در اجلاس بخوبی میدانند که این کمک ها کاغذهای بی پشتوانه ایست که امریکا بنام دلار چاپ می کند و بزودی بی ارزش بودن آنها آشکار خواهد شد.

صدر اعظم المان، که بعنوان نزدیک ترین متحد امریکا در اروپا و ناتو عمل می کند نیز  گفت «همه کشورهای G7 نگران بحران هایی هستند که در حال حاضر با آن روبرو هستیم. کاهش نرخ رشد در برخی کشورها، افزایش تورم، کمبود کالا و اختلال در زنجیره چالش ها جزئی نیستند. و به همین دلیل است که ما باید مسئولیت های خود را با هم بر عهده بگیریم.»

روزنامه اومانیته در گزارش خود درباره اجلاس 7 کشور بزرگ سرمایه داری نوشت:

  ۷ کشور بزرگ سرمایه‌داری یک برنامه زیرساختی عظیم که یک سوم  بودجه آن را ایالات متحده قرار است تامین کند برای مقابله با نفوذ چین در کشورهای در حال توسعه، از جمله در جنوب آفریقا در نظر گرفته است.

بایدن در همین ارتباط گفت: «ما امروز اینجا هستیم تا تأثیر کار خود را به حداکثر برسانیم. در مجموع، ما می خواهیم تا سال 2027 نزدیک به 600 میلیارد دلار بسیج کنیم.»

روز دوشنبه، یعنی یک روز پیش از پایان اجلاس  رهبران گروه 7 با سران کشورهای دعوت شده از جمله هند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، سنگال و آرژانتین دیدار کردند به این امید که بتوانند حمایت آنها را جلب کرده و آنها را از روسیه و چین جدا کنند. این نزدیکی در اجلاس بریکس که یک هفته پیش از اجلاس گروه 7 بدعوت رهبر چین بصورت آنلاین و با حضور پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار شد بیش از پیش تقویت شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: