ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۱ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آغاز رایزنی باقری در نروژ

دو گام به عقب اتمی

امیر عبداللهیان و باقر کنی

 
 
 

 

 

شورای حکام اتمی قرار است بزودی تشکیل جلسه بدهد و بیم آن می رود که با صدور قطعنامه ای علیه برنامه اتمی ایران، بار دیگر این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برود. در حکومت تلاش هائی شروع شده تا چنین نشود، از سوی دیگر اسرائیل هم اسناد و مدارک جدید را رو کرده که نشان از سمت گیری نظامی فعالیت اتمی ایران دارد. هدف اسرائیل فشار به شورای حکام برای صدور قطعنامه ایست که پرونده اتمی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می برد. اسنادی که نخست وزیر اسرائیل رو کرد، قدیم است و مربوط به چند سال پیش و باحتمال زیاد بخشی از همان اسنادی است که از داخل کشور بار کامیون کردند و بردند جمهوری آذربایجان و از آنجا منتقل شد به اسرائیل.

درایران اعلام شد که علی باقری مذاکره کننده اتمی در وین و معاون وزارت خارجه در توییتر، با گریز از ذکر نام مذاکرات وین نوشت:

‏در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، امروز عازم اسلو شدم. گفتگوهای جدی و سازنده پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این سفر است. از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی، توسعه روابط ایران و نروژ نیز مورد تاکید ماست.

در تکمیل آنچه که باقری نوشته،عبداللهیان وزیر خارجه نیز  طی سخنانی که نرمش در برابر امریکا ارزیابی شده، بمناسبت سالگرد در گذشت آیت الله خمینی گفت:

موضوع نه شرقی و نه غربی در کشور با تحلیل و نقدهایی روبرو شده است. منظور ما نه انزواطلبی و نه دوری از شرق و غرب است ولی براساس منافع خود با هر دو طرف ارتباط خواهیم داشت.

با آمریکایی‌ها مذاکرات ما از طریق "مورا" جریان دارد. کمتر هفته‌ای است که یک یا دو پیام بین ما و آمریکا برای رفع ابهامات مذاکرات وین رد و بدل نشود. وقتی من در مونیخ بودم مقامات ارشد آمریکا علاقه‌مند بودند گفتگوی مستقیمی با من داشته باشند. گفتم به «کاملا هریس» (معاون بایدن) بگویید که اگر قرار باشد گروه شورشی در کاخ سفید حاکم باشد، به ما بگویید.

دولت قبلی در ایران برجام را پذیرفت و دولت جدید هیچوقت نگفت ما برجام را نمی‌پذیریم. برخی منتقدان ما می‌گویند چرا می‌خواهید به برجام برگردید. پایبندی به تعهدات در دستورکار ما قرار دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: