ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انگلیس آتش بیار آنست

تله «ناتو» برای شکار

مولداوی در همسایگی اوکراین

 
 

 

 

جمهوری مولداوی یکی از پانزده جمهوری اتحاد شوروی سابق است که پس سقوط سیستم سوسیالیستی، مانند دیگر جمهوری ها، دستخوش دگرگونی های بی‌ سرانجامی شد. اوایل دهه 90 قرن گذشته، منطقه "ترانس نیستریا"، با جمعیت حدود 700هزار نفر، در بخش شرقی و جنوبی این کشور اعلام استقلال کرد. متعاقب این تصمیم، جنگ و کشمکش با دولت مرکزی آغاز گردید که با میان داری روسیه و استقرار نیروهای نظامی حافظ صلح این کشور در آن منطقه آرامش نسبی ایجاد شد.

حکومت مولداوی مبتنی است بر سیستم پارلمانی که رئیس جمهور این کشور توسط پارلمان انتخاب می‌شود. طی دوران 30 ساله اخیر- با توجه به تناسب نیروها- با آمریت غرب از طریق کشورهای رومانی و اوکراین، گاه توانسته اند با دخالت در امور داخلی این کشور طرفداران خود را به اکثریت پارلمانی برسانند. طی دو دوره انتخاباتی مجلس این کشور سوسیالیست ها و کمونیست ها موفق شده‌ اند اکثریت را به دست گرفته و اقتصاد این کشور فقیر را – تاحدودی سر و سامان بدهند. در تمام دوره های انتخاباتی، حکومت رومانی، با جعل شناسنامه مولداوی برای شهروندان خود توانسته است در نتیجه رأی گیری ها تاثیر گذار باشد که آخرین نمونه آن انتخابات پارلمانی سال گذشته بود. در این دوره «مایا ساندو»ی غرب گرا با دخالت مستقیم رومانی و اتحادیه اروپا سر از صندوق های رأی در آورد.

منطقه ترانس نیستریا که شهروندان آن روس زبان می‌باشند پس از اعلام استقلال، بارها از مقامات روسیه درخواست کرده‌ اند تا به این کشور ملحق شوند. پس از عملیات ویژه نظامی روسیه برای سرکوب نئوفاشیست ها و باندرا، در اوکراین، مولداوی و تارانس نیستریا، بیشتر مورد توجه و تهاجم اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته است. این منطقه از طریق رودخانه دانوب، به دریای سیاه متصل  می‌شود و تا بندر ادسا، فاصله اندکی دارد. از همین روی برای عملیات نظامی روسیه جهت پاکسازی نئوفاشیست ها از بندر ادسا، حائز اهمیت بسیار است. 

طی ماه های اخیر، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، با اطمینان از هماهنگی ساندو، و شیفتگی وی به غرب، با ارسال سلاح به مولداوی و تقویت ارتش این کشور، تلاش دارند تا از سقوط شهر مهم بندری ادسا، توسط عملیات ویژه نظامی روسیه و رزمندگان دنباس جلوگیری کنند. در شرایط فعلی حکومت مولداوی عملاً توسط رومانی عضو سازمان نظامی ناتو هدایت می‌شود و ایضاً پای آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا نیز به این کشور باز شده است. 

در همین رابطه، «مایاساندو»رئیس جمهورمولداوی، روز18ماه مه، دریک سفراز پیش تعیین شده به بروکسل رفت و از تریبون پارلمان اروپا به سخنرانی پرداخت. ساندو، در آغاز سخنرانی خود در پارلمان اروپا با شور و حرارت، خواستار خروج نیروهای حافظ صلح روسیه از ترانس نیستریا شد.

تمام این خیال پردازی ها، در پس زمینه سقوط مهلک اقتصاد مولداوی برجسته می شود. در سال گذشته تعرفه گاز و برق در این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافت. با توجه به این واقعیت که روسیه، علی رغم تبلیغات هیستیریک ضد روسی حاکمان مولداوی، عرضه گاز و برق را با شرایط نسبتاً مطلوب در مقایسه با قیمت های اروپایی، ادامه داده است.

در عین حال، اپوزیسیون دولت مولداوی، دور جدیدی از تظاهرات گسترده ضد دولتی در کیشینف، پایتخت را تا پاییز آینده پیش بینی می کند. در همین زمینه ایگور دودون، رئیس جمهور سابق مولداوی گفت، ما در دوران بسیار سختی قرار داریم، شهروندان ما در شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند. امکان دارد وضعیتی پدید آید که مردم در گیر حوادثی غیر قابل پیش‌ بینی شوند. وی یاد آوری کرد، من فکر می کنم، زمان جوشش حوادث اجتماعی در فصل پاییز رخ خواهد داد. یعنی «طوفانی کامل»

اخیرا روزنامه گاردین چاپ لندن نوشت، روز 21ماه مه «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلستان گفت:« لندن قرار است مذاکراتی را با متحدان خود، در مورد ارسال سلاح به مولداوی آغاز کند تا ارتش این کشور بر اساس استاندارد های ناتو مجهز شود. هر چند مولداوی عضو بلوک نظامی ناتو نیست اما این کشور می‌تواند پس از اوکراین به هدف بعدی پوتین تبدیل شود».


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۸ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: