ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 18 خرداد

اگر ریگ به کفش ندارند

چرا به میان مردم نمی روند؟

 
 

 

 

بازنشستگان در تبریز هم مانند دیگر شهرهای ایران علیه سازمان تامین اجتماعی و برای افزایش حقوق بازنشستگی شان دست به تظاهرات خیابانی زدند. در تمام تظاهراتی که از جانب اقشار مختلف در شهرهای ایران برپا می شود، نیروهای امنیتی و ضد شورش میداندار می شوند و دست به دستگیری می زنند و شلیک می کنند و فاجعه می آفرینند. این دور تسلسل همچنان تکرار می شود، اما شاید برای نخستین بار در تظاهرات بازنشستگان درتبریز استاندار آذربایجان شرقی به میدان رفت و با تظاهر کنندگان گفتگو کرد. نه او را زدند و نه خوردند و نه کشتند، دو طرف، یعنی استاندار و کسانی به نمایندگی از تظاهر کنندگان  با هم حرف زدند. همین روش را با تاخیر در آبادان هم به کار بردند. مخبر معاون اول رئیس جمهور در میان مردم عزادار و معترض حاضر شد، بر آوار برداری نظارت کرد و با مردم هم گفتگو و تعرضی هم به او نشد. این همان راه حل معقولی است که هرچه حکومت از آن پرهیز کند و خود را کنار بکشد، اوضاع را وخیم تر، شعارها را تند تر و نیروهای ضد شورش و امنیتی را به تقابل بیشتر می کشاند. تمام مقامات و نهادهائی که مردم علیه آنها به میدان می آیند می توانند دست به چنین ابتکاری بزنند، به آن شرط که انگشت اتهام مردم به سوی خود آنها دراز نباشد. این شیوه و این راه حل بویژه شامل حال خود رهبر جمهوری اسلامی نیز می شود و آن این که از کلی گوئی و نصیحت و عادی جلوه دادن اوضاع کشور دست بردارد و صاف و ساده مشکلات و راه حل هائی که به ذهنش می رسد را در دیدارهای - حتی تشریفاتی که برایش ترتیب میدهند- خطاب به مردم مطرح کند. نمی توان پشت سر مردم برای آنها تصمیم گرفت. این را باید حکومت عمیقا درک کند، همچنان که درک کند دوران انقلاب 57 تمام شده و نسل کنونی که در خیابان است اصلا آن دوران متولد هم نشده بوده. زبان این نسل را باید فهمید. شاخ و شانه کشیدن های فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی، پرکردن زندانها راه به جائی نمی برد، مگر کار را به شورش کور و حتی مسلحانه در کشور بکشاند.

ظاهرا در نهادهای امنیتی و حتی در خود دولت، کسانی با شیوه عمل استاندار آذربایجان شرقی و مخبر معاون اول دولت مخالفند. سفر با تاخیر ابراهیم رئیسی به آبادان و پنهان شدن در صندلی عقب اتومبیل و از لای شیشه اتومبیل با چند نفر که درمحاصره ماموران امنیتی بودند حرف زدن بیانگر همین پرهیز از گفتگوی مستقیم با مردم و ظاهر شدن در میان مردم معترض است. تازه از دیروز خبری را هم علم کرده اند مبنی بر اینکه می خواهند رئیسی را ترور کنند. موساد را هم پیش انداخته اند. یعنی بیش از پیش در لانه موش پنهان شدن. بروند شبکه های موساد در ایران را کشف و کنترل و خنثی کنند، به جای گشتن عقب سوراخ موش!

حاصل همین فاصله گیری از مردم و سخن نگفتن با آنها را در ماجرا گردش به شرق و قراردادهای اقتصادی و نظامی با روسیه و چین دیدیم. دیدیم که چگونه مافیاهای پرقدرت اقتصادی که خواهان پیوند با امریکا هستند این غیبت حکومتی را با حضور پنهان خود، بصورت چین ستیزی و روسیه هراسی گسترده، به کمک رسانه های داخلی در میان مردم کامل کردند. خطبه خوانی در نماز جمعه ها و مداحی و روضه خوانی و انکار واقعیات راه به جائی نمی برد؛ مگر آن که ریگی در کفش داشته باشند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۸ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: