ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با فرمان دانیل اورتگا

دروازه نظامی نیکاراگونه

به روی روسیه باز شد!

 
 
 

 

 

در امریکا لاتین، جبهه ای درعمل تشکیل شده مرکب از کشورهای نیکاراوگوئه، پرو، کوبا، نزوئلا که مکریک نیز با تزلزل و احتیاط خود را به آن نزدیک کرده است. اخیرا امریکا یک کنفرانس از سران کشورهای امریکای لاتین تشکیل داد و چهار کشور یاد شده دربالا را به آن دعوت نکرد که با اعتراض شماری از کشورهای دعوت شده روبرو شد و ریس جمهور مکزیک با همین اعتراض به کنفرانس نرفت.

چین مناسبات اقتصادی با چهار کشور یاد شده در بالا را گسترش داده، با وام های کم بهره و شرکت در طرح های عمرانی. علاوه بر ونزوئلا که تاکنون بارها اعلام آمادگی برای پذیرش حضور نظامی روسیه در این کشور کرده، دولت نیکاراگوئه نیز اعلام کرد که به سربازان، هواپیماها و کشتی‌های نظامی روسیه اجازه میدهد برای اهداف آموزشی و یا واکنش های اضطراری وارد نیکاراگوئه شوند.

دولت روسیه بلافاصله این پیشنهاد را تائید کرد. خبرگزاری های روسیه اعلام کردند که نیکاراگوئه به نیروهای روسی اجازه می‌دهد تا وظایف «کمک‌های بشردوستانه، مأموریت‌های نجات و جستجو در مواقع اضطراری یا بلایای طبیعی» را دراین کشور انجام دهند.  دولت نیکاراگوئه همچنین مجوز حضور نیروهای نظامی روسیه را برای "تبادل تجربیات و آموزش" صادر کرده است.

بدین ترتیب، همانگونه که امریکا در اروپا ناتو را تبدیل به جبهه ای علیه روسیه کرده، در امریکای لاتین نیز جبهه ای درحال تشکیل است که چین نیز از آن حمایت اقتصادی می کند. این درحالی است که در افریقا نیز شماری از کشورها نزدیک ترین مناسبات را با چین و روسیه برقرار کرده اند. کشورهای امریکای لاتین با توجه به نزدیکی به امریکا و شاخی که ممکن است این کشور به آنها بزند، هنوز احتیاط های لازم برای یک پیمان نظامی با روسیه را مراعات می کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: