ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 31 فروردین

جنگ اوکراین فرصت نیست

زنگ خطری است باید بشنوید

 
 
 

 

 

آیا جنگ اوکراین، برای رسیدن به توافق اتمی با امریکا یک فرصت است؟ به این سئوال بسیاری از مقاله نویسان و مفسران رسانه های داخل کشور پاسخ مثبت می دهند. نه تنها پاسخ مثبت می دهند بلکه بی وقفه آن را مستقیم و غیر مستقیم به حکومت توصیه می کنند. از جمله با این استدلال که می شود جای خالی نفت و گاز تحریم شده روسیه را در اروپا گرفت و امریکا هم با توجه به تحریم روسیه و بسیج جهانی علیه روسیه، مخالفتی با باز شدن درهای صادرات نفت ایران ندارد. اتفاقا از طرف امریکا نیز، چه مقامات آن کشور و چه مفسران اقتصادی و سیاسی تقریبا با اشاره و یا حتی مستقیما همین استدلال را می کنند و اضافه می کنند که اسرائیل هم تا حدودی در این زمینه نرم شده است.

برای مثال، خبرگزاری ایلنا مصاحبه "سینا عضدی" را که پژوهشگر روابط بین الملل شورای آتلانتیک است را منتشر کرده که به ایران توصیه می کند فرصت را از دست ندهد و زودتر با امریکا بر سر برجام به تفاهم برسد. و یا روزنامه شرق در شماره روز گذشته خود نوشته است: «ایران باید در شرایطی که روسیه بخاطر جنگ اوکراین تضعیف شده منافع برجامی خود را تامین کند. آنچه جنگ اوکراین را به ایران پیوند می‌دهد، در سه محور می‌توان خلاصه کرد.اول نوع روابط تهران‌- مسکو است. اصلاح روند گذشته، کاهش وابستگی به روسیه و برقراری توازن در سیاست خارجی. ایران با استفاده از شرایط کنونی باید در موضوعاتی مانند توافق هسته‌ای، رهایی از تحریم‌ها، حضور در بازار انرژی اروپا، برقراری روابط با اروپا و آمریکا سیاستی کاملا مستقل از روسیه در پیش گیرد....» توصیه ها و تفسیرهائی که با نظرات بی وقفه دو تلویزیون بی بی سی و ایران اینترنشنال مو نمی زند.

حتی اگر این نظرات در کمال حسن نیت هم مطرح شده و بشود، ناشی از درک سطحی از روابط کنونی جهان و نداشتن نگاه استراتژیک نسبت به تحولاتی است که در سطح جهان در جریان است. بموجب همین درک محدود از اوضاع جهانی است که دارندگان این نظرات - با فرض داشتن حسن نیت-، نمیدانند که امریکا اگر خرش از پل اوکراین بگذرد با همه قدرت علیه ایران وارد عمل خواهد شد تا به همان هدفی برسد که از بعد از انقلاب 57 بدنبال آن بوده است. یعنی تقسیم ایران به 5 قسمت و البته پس از فرو بردن ایران در یک جنگ و ویرانی عظیم و نابودی زیر ساخت های کشور. از این نظر است که باید به آنها که جنگ اوکراین را فرصت برای ایران فرض کرده اند گفت: جهان امروز، با جهان چند ماه گذشته متفاوت است. توافق اتمی در صورتی مفید است که ایران با استفاده از فرصتی که به آن اشاره می کنند، یک گام از موقعیت اتمی کنونی خود عقب نشینی نکند و دو دستی به قدرت نظامی خود بچسبد. این بهره گیری از فرصت، با آن بهره گیری از فرصتی که شرق می نویسد و امثال سینا عضدی آن را توصیه می کنند زمین تا آسمان تفاوت دارد، چرا که جهان وارد جبهه بندی های نوین و بی بازگشت شده است و این کمال ساده لوحی است که ایران پشت جبهه خود را خالی کند و از چین و روسیه جدا شود. نباید تسلیم فضا سازی های رسانه ای عمدتا خارج از کشور که رسانه های داخلی ایران نیز از آنها خط می گیرند شد. دوران فضا سازی ها، خیلی زود جای خود را به واقعیات خواهند داد و چشم و گوش ها باز خواهد شد. جنگ اوکراین اگر به ادعای رسانه های غرب اکنون 5 میلیون آواره داشته، ای بسا دو سال دیگر با حمله اتمی اوکراین به روسیه 5 میلیون قربانی به همراه داشت. آنها که اوکراین 45 میلیونی را بتدریج تبدیل به پایگاه فاشیسم کردند خوب میدانستند که فاشیسم در این کشور زمینه ای تاریخی و قوی دارد. آنها میدانستند که می توان روسی ستیزی را جانشین یهود ستیزی دوران جنگ دوم جهانی کرد. آنها میدانستند که در تمام کشورهای اروپای شرقی (از جمله لهستان و رومانی) بقایای دوران فاشیسم هیتلری در آنها زنده است و کافی است این بقایا، پایگاهی مانند اوکراین مورد حمایت نظامی ناتو را داشته باشند. همانها که داعش را در خاورمیانه راهی میدان کردند، فاشیسم را در شرق اروپا و در مرزهای روسیه آماده رها کردن به میدان کرده بودند. اگر این سرچشمه با چند بیل خاک گرفته نمی شد، سیل فردا را نمی شد با "سد" جلویش را گرفت. چنان که اگر جلوی هیتلر را هنگام حمله به لهستان می گرفتند، بعدها 55 میلیون قربانی جنگ روی دست بشریت نمی ماند. هیچکس با لغو تحریم ها و بازپس گرفتن پولهای بلوکه شده ایران مخالف نیست، با توافق اتمی نیز نباید مخالف بود اما، امروز، با توجه به شرایط کنونی جهان، باید کلاه اتمی و نظامی خود را محکم نگهداشت تا اگر باد کنونی به توفان تبدیل شد کلاه ایران پس معرکه نماند!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۰ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: