ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 10 اردیبهشت

واقع بینی رهبر ج. اسلامی

به تحولات داخلی می انجامد؟

 
 
 

 

 

سفر وزیر دفاع چین به ایران، مهم ترین خبر روزهای اخیر ایران بود که بازتاب چندانی در رسانه های داخل و خارج نیافت و در سایه خبر همه گیر "سیسمونی" عروس قالیباف قرار گرفت. از نگاه ما این سفر، یک سفر استراتژیک نظامی بود و هیچ ارتباطی به قرار داد 25 ساله باچین و یا حتی جاده ابریشم هم نداشت. به این دلیل ساده که اگر مسائل اقتصادی مطرح بود باید مقامات اقتصادی و یا اگر مسائل سیاسی مطرح بود باید مقامات وزارت خارجه چین به ایران سفر می کردند نه وزیر دفاع چین که تاکنون نه عکس و فیلمش در جائی منتشر شده بود و نه به این و آن کشور سفر علنی کرده است. بی شک تحولات پاکستان و خطر فعال شدن دوباره دو پایگاه نظامی امریکا در گواتر و کواتر پاکستان در دهانه دریای عمان و اقیانوس هند یکی از دلائل و انگیزه های این سفر بوده اما نه همه انگیزه آن. پیوند نظامی چین و ایران، با توجه به خطر گسترش جنگ اوکراین و رسیدن دامنه آن، حتی به ایران نیز در این سفر مطرح بوده و به همین دلیل نیز مهم ترین دیدارهای وزیر دفاع چین درایران با مقامات نظامی و در راس آنها سرلشگر باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بوده است. اگر دیدارهای غیرنظامی دیگری هم داشته علنی نشده است. ما، این سفر را در کنار آن بخش بسیار مهم سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با دانشجویان عدالتخواه قرار میدهیم که در آن اشاره به آینده جهان و ضرورت دقت بیشتر روی جنگ در اوکراین کرد و گفت که رویدادهای اوکراین را تنها یک جنگ نبینید، بلکه آن را در چارچوب تغییر مهم جهانی ببینید. آن اشاره به "حضور سخت افزاری" و "نرم افزاری" را می توان به معطل ماندن مذاکرات وین پیوند زد و "کلاه"ی که ما نیز در دو ماه اخیر چندین بار روی ضرورت "نگهداری" آن تاکید کرده ایم. این کلاه هم قدرت نظامی است و هم قدرت اتمی!

این بخش از سخنرانی وی را با تائید کامل آن در زیر منتشر می کنیم:

«امروز دنیا در آستانه‌ یک نظم جدید است. این جنگ اوکراین را به نظر من باید با یک دید عمیق‌تری نگاه کرد. این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست، ریشه‌های این حرکتی که امروز انسان دارد در اینجا، در اروپا مشاهده میکند ریشه‌های عمیقی است و آینده‌ی پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند . اگر فرض کنیم که این حدس ما درست باشد و دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید باشد، آنوقت همه کشورها، از جمله ایران اسلامی ما هم وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور سخت‌افزاری و حضور نرم‌افزاری پیدا کند که بتواند منافع کشور، امنیت کشور را و ملت را تأمین کند. در حاشیه نماند، عقب نماند.»

اگر این گفته و این نظر برخاسته از درک عمیقی از رویدادهای آینده ایران وجهان باشد، آنگاه باید منتظر اقدامات و تحولات مهمی در داخل کشور بود، که تغییر مسیر طی شده اقتصادی در سه دهه گذشته آغاز آنست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۰ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: