ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

میز گرد تلویزیون الجزایر

جهانی نوین در حال زایش است

و غرب نمیخواهد مردم این رابدانند 
 
 

 

 

هفته گذشته سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سکوت مطلق خبری رسانه های جهان و ایران به الجزایر سفر کرد و ضمن دیدار با رییس جمهور الجزایر یک سند مهم همکاری های استراتژیک را با دولت امضا کرد که روابط آن دو کشور را به سطحی بالاتر خواهد رساند و مبادلات اقتصادی الجزایر و روسیه به سطح دو میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. بدنبال این سفر تلویزیون الجزایر 24 گفتگویی با سه تن از کارشناسان امور روسیه و الجزایر انجام داد که در آن جمله دکتر ابدالعزیز مجاهد، مدیر انیستیتوی ملی مطالعات استراتژیک الجزایر، ولید بن یحیا و  بشه گلوفکو شرکت داشتند

در این برنامه از جمله گفته شد :

-  الجزایر و روسیه دارای دیدگاه مشترک درباره جهان هستند. جهانی که نیازمند بازبینی عمیق است. چنانکه اسراییل پنجاه سال است که در حال جنایت است و در سازمان ملل محکوم می شود ولی هیچوقت مجازات نشده.

-  روسیه و الجزایر می خواهند یک نظم جدید جهانی ایجاد شود که در آن هیچ نهادی بالاتر از دیگری نباشد.

-  ما خواهان یک نظم جدید هستیم که در آن دولت ها تحت قیمومت دیگران نباشند. مانند اروپای امروز که به قیمومت آمریکا درامده و دیگر نمی تواند یک سیاست داخلی و بین المللی  مستقل داشته باشد.

- اکنون هشت سال است که روسیه خواهان یک راه حل سیاسی برای اوکراین است ولی آمریکا و اروپا نفت بر روی آتش می ریزند و گروه های نئونازی را در کیف تقویت می کنند و اکنون نتیجه آن را می بینیم.

-  بین الجزایر و روسیه نه تنها مناسبات سیاسی، اقتصادی و نظامی وجود دارد بلکه یک مناسبات ایدئولوژیک و نگاه مشترک به جهان نیز وجود دارد.

-  ما و روسیه هر دو معتقد به یک اصل مشترک هستیم. یعنی جهان عادلانه تر که در آن هیچ نهادی بالاتر از قانون نباشد. در آخرین جلسه گروه هفت نماینده چین به درستی خطاب به غرب گفت که "دنیای شما پایان یافته است. دنیای جدید در حال ظهور است که در آن هر کشوری صرفنظر از اندازه و قدرت آن حق دارد که در باره معماری این دنیای نوین نظر دهد."

-  باید به این ایدئولوژی گلوبالیست متکی به نئولیبرالیسم خاتمه داد و حق حاکمیت ملی و مناسبات بین المللی با احترام به دیگر کشورها را به رسمیت شناخت. کشورهایی که خواهان خاتمه این وضع هستند باید به همدیگر نزدیک شوند تا بتوانند یک نیروی سیاسی را بوجود آورند.

-  لاوروف به الجزایر آمد و واقعیات را ارائه داد. در اوکراین جنگ بین دو کشور نیست، بلکه جنگ میان دنیای سرمایه داری است با کشورهایی است که می خواهند بدون آنکه زیر فشار دنیای سرمایه داری باشند خود را توسعه دهند. اکنون رئیس جمهور پوتین کشورهای اروپایی را ناگزیر کرده که گاز و نفت روس را به روبل خریداری کنند و اروپایی ها روبل ندارند. اکنون براساس اطلاعات ما از آمریکا، ایرلند و انگلستان سقوط بیت کوین (رمز ارزها) در همین ارتباط جریان دارد. بنابراین یا غرب تبدیل شدن دلار به یک پول مانند همه پول های دیگر را می پذیرد و یا جهان را به سمت جنگ جهانی سوم می برد.

-  ریشه بحران اوکراین را باید در آنجا دید که غرب پایش را از گلیمش درازتر کرد. آنها تحریک کننده وضع کنونی بودند.

-  ما با اروپایی ها شریک هستیم ولی رابطه شراکت برُد- برُد هست، نه برُد – باخت یعنی وضعی که اکنون هست.

-  رئیس جمهور پوتین طی این هشت سال هشدارهای زیادی داد ولی غرب تعهدات خود را از جمله پس از سقوط دیوار برلین اجرا نکرد. پرزیدنت بایدن یک اشتباه استراتژیک کرد چرا که می خواست به اوکراین ورود به ناتو را تحمیل کند که معلوم بود روسیه هیچوقت این را نمی پذیرد. رئیس جمهور زلنسکی نیز اشتباهات سنگینی کرد که کشورش را به این وضع وارد کرد.

-  اکنون بسیاری از کشورهای افریقایی به موضع روسیه پیوسته اند. اگر ما کارت کشورهایی را که روسیه را محکوم کردند نگاه کنیم می بینیم که دو جبهه شکل گرفته. دنیای غرب و بقیه جهان. حتی کشوری مانند سنگال که دوست فرانسوی هاست و نظرات آنها را پیاده می کند نیز حاضر به محکوم کردن روسیه نشد. این به معنای باززایی جهان سوم است.

-  اکنون غرب باید در جایگاه خودش قرار بگیرد و سر جای خودش بنشیند و بداند که دیگر ارباب جهان نیست و با بحران اوکراین این وضع پایان یافته است. همانطور که انقلاب فرانسه اروپا را تغییر داد، بحران اوکراین جهان را تغییر خواهد داد و ما می رویم به سمت یک نظم جهانی تازه متعادل تر و عادلانه تر.

-  نخستین قربانی چالش کنونی "حقیقت" است. در رسانه های غرب مدام نیمی از حقیقت نمایش داده می شود که خودش یعنی دروغی بزرگ. آنها با آنچه به ما نشان می دهند اجازه نمی هند ما درکی دقیق از واقعیت و آنچه درحال جریان است داشته باشیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۶ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: