ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

جمع آور و ترجمه همکاران پیک نت از مسکو، فنلاند و بلاروس

اخبار روسیه و اوکراین

که در غرب منتشر نمی شود

 
 
 

 

 

- در حالیکه رسانه های غربی اخباری من در آوردی از نارضائی از جنگ اوکراین در روسیه پخش می کنند و در اوهام خود تا مرز کودتا علیه پوتین هم پیش رفته اند، نظر سنجی ها نشان میدهد که محبوبیت او در روسیه از مرز 80 درصد هم گذشته و به 83 رسیده است. تا پیش از ورود ارتش روسیه به اوکراین این محبوبیت به 33 درصد رسیده بود. همزمان با اعلام این نظرسنجی، تظاهرات برخی گروه های کم جمعیت نیز به بهانه مخالفت با جنگ اوکراین در برخی شهرهای روسیه برگزار شده که عمدتا در مخالفت با جنگ اوکراین نیست، بلکه جنگ اوکراین بهانه تظاهراتی شده تا ثروتمندان نگرانی خود را از تصمیمات جدید اقتصادی دولت و مجلس روسیه اعلام کنند. عمدتا اولیگارش های روسیه پشت این نوع تظاهرات قرار دارند.

- همزمان با این اخبار، در فرانسه که اتفاقا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است تظاهرات مردم علیه گرانی ها در شهرهای بزرگ رو به گسترش است و مردم خواهان استعفای او پیش از انتخابات هفته آینده شده اند. رسانه های فرانسه گزارش داده اند که درحال حاضر رقیب اصلی او خانم "لوپن" از حزب راستگرای فرانسه است و فاصله آنها از یکدیگر بسیار کم شده است. این گرانی ها ناشی از تحریم نفت و گاز روسیه است. همینگونه تظاهرات در اسپانیا و حتی آلمان هم گزارش شده است. در آلمان، در شهر "اسن" مردم ناراضی صدر اعظم این کشور را در اعتراض به گرانی سوخت و کمبود برخی اقلام واراتی از اوکراین و روسیه مانند آرد و ماکارونی "هو" کردند. تورم سالانه در آلمان از مرز 7 در صد گذشته است. در انگلستان نیز مردم علیه گرانی ها با شعار "جانسون استعفا" دست به تظاهرات زدند که فیلم آن را می بینید!

- در روسیه اعلام شد که پس از تصرف پایگاه اتمی و شهر چرنوبیل معلوم شد ۴۵۰ نفر منجمله شمار زیادی کودک در شهر چرنوبیل گرفتار بیماریهای عفونی شده اند. دلیل این فاجعه آن بوده که دستگاه تهویه یک آزمایشگاه ویروس شناسی مستقیما به طرف یک مدرسه باز می شده است.

- به گزارش تلویزیون روسیه 24 ساعت، روز گذشته روسیه در شهر ماریاپل اعلام آتش بس کامل داد به این شرط که یک دالان امن برای خروج ساکنان و بویژه خارجی ها از این شهر ایجاد شود. پوتین در گفتگوئی تلفنی از اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواست که برای ایجاد این دالان امن کمک کند. در ماریاپل که ارتش روسیه سعی می کند با کمترین تلفات و ویرانی آن را از چنگ ارتش "آزوف" در آورد، گروه های فاشیست مردم را تبدیل به سنگر کرده اند.

- همزمان با رویدادها اوکراین، در قزاقستان نیز یک شبکه ترور کشف و رهبر آن دستگیر شد. این گروه قصد ترور رئیس جمهور قزاقستان را داشته است. در خانه او مقدار زیادی پول و مواد منفجره کشف شد. رئیس جمهور قزاقستان چند ماه پیش به کمک واحدهای نظامی کشورهای مشترک المنافع به رهبری روسیه این کشور را از یک شورش رنگی وابسته به ناتو نجات داد و متعاقب آن خانواده نظربایف را از همه موقعیت ها برکنار کرده یک برنامه اصلاحی اعلام کرده است. بموجب این برنامه 40 درصد اختیارات ریاست جمهوری به مجلس برگردانده می شود و ضمنا هیچیک از اعضای خانواده ریاست جمهور اجازه حضور در دولت و حاکمیت را نخواهند داشت.

- در روسیه اعلام شد که 500 میلیارد روبل برای کمک به کودکانی که نیازمند کمک هستند اختصاص داده شد. این کمک بر حسب درآمد سرانه خانواده این کودکان تقسیم خواهد شد.

- وزیر امنیت ملی لهستان در یک پیشنهاد تحریک آمیز، خطاب به امریکا گفت که لهستان حاضر است با استقرار موشک های اتمی امریکا در خاک لهستان موافقت کند. بهانه لهستان برای این پیشنهاد این بوده که با استقرار این موشک ها در خاک لهستان، روسیه واحدهای نظامی خود را از اوکراین عقب خواهد کشید!

- در روسیه اعلام شد که به ابتکار آلمان، قرار است فلزاتی مانند سنگ آهن،  مس، آلمنیوم، تیتان از لیست تحریم های روسیه خارج شود. آلمان  ماهانه 370 میلیون یورو، این فلزات را از روسیه خریداری می کرده است. این خبر را کانال اول تلویزیون آلمان پخش کرده است. همین کانال تلویزیونی اضافه کرد که آلمان با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا که صنایع آنها نیز نیازمند واردات این فلزات از روسیه هستند در این زمینه رایزنی کرده است. آلمان نگران سقوط صنایع این کشور است و اخیرا اتحادیه کارگران آلمان نیز در همین زمینه اعلامیه ای داده و نسبت به خوابیدن کارخانه های نیازمند فلزاتی که از روسیه وارد می شود و بیکاری های ناشی از آن هشدار داد.

- سخنگوی رئیس جمهور روسیه "پسکوف" نیز روز گذشته در مصاحبه با کانال اول تلویزیون روسیه اعلام کرد که علاوه بر فروش گاز و نفت روسیه با "روبل" بزودی صادرات دیگر کالاهای روسیه نیز با "روبل" اعلام خواهد شد.

- آیکا هامر اقتصاددان آلمانی: احتمالا آینده سختی در انتظار اکثریت اروپایی‌ها خواهد بود. اگر اقتصاد آلمان به دلیل تحریم‌های اخیر روسیه سقوط کند، کل اروپا از هم خواهد پاشید. احتمالا بزودی با این واقعیت روبرو شویم که اکثریت اروپایی‌ها دیگر حتی توانایی پرداخت هزینه‌های رانندگی را هم نداشته باشند. بازنده در این شرایط طبقه متوسط و جمعیت کم درآمد آمریکا و اروپا خواهند بود.

- در جمهوری اسلواکی که با روسیه و لهستان مرز مشترک دارد اعلام کرد که آماده پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل است. اسلواکی عضو ناتوست! نخست وزیر اسلواکی گفت: «اسلواکی باید در اسرع وقت، روبل را به یورو بخرد و سپس از آن برای خرید سوخت از گازپروم استفاده کند».

 - کارل نهمر، صدراعظم اتریش نیز روز گذشته در مورد پرداخت پول گاز به روبل گفت: واقعیت این است که اتریش قراردادهای معتبری با گازپروم به یورو و دلار دارد.  در آلمان نیز وضعیتی مشابه ما دارد. اکنون باید پیشنهاد روسیه را ارزیابی کنیم.  باید آرامش نشان دهیم. دولت تدابیری اتخاذ می کند تا زمستان آینده اتریش دچار کمبود گاز نشود. باید به وضوح از هرگونه ایده برای توقف واردات گاز روسیه یا نفت روسیه چشم پوشی کنیم.

- روزنامه هندی اکونومیک تایمز نیز به نقل از منابع هند و روسیه نوشت که کار روی سیستم جایگزینی سوئیفت میان دو کشور در حال تکامل است.

- محمد علی الحوثی یکی از اعضای شورای عالی دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز اعلام کرد که یمن آماده خرید گندم از روسیه با روبل است.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۴ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: