تحزب و فعاليت حزبی در تمام دنيا
معنائی كم و بيش يكسان دارد داشتن
اساسنامه، تدوين مرامنامه و ارائه برنامههای اقتصادی، سياسی، فرهنگی و اجتماعی و
سپس تلاش تبليغاتی و سازمانی برای تحقق اين مجموعه درجامعه و در حاكميت
احزاب تا وقتی در خارج از حاكميت اند
نقش اپوزيسيون را دارند، وقتی در حاكميت شريك ميشوند سياست اتحادی را پيش ميبرند
و وقتی اكثريت را در اختيار دارند به تناسب قدرت و وسعت نيروی اجتماعی كه توانستهاند
بسيج كنند در راه تحقق اهدافشان گام بر ميدارند هيچ حزبی، در كليت خود، در هيچ كشوری نتوانسته و اساسا نميتواند
سخنگوی همه طيفهای اجتماعی يك جامعه، بصورت يكسان باشد هر حزبی به نسبت نزديكی به اين طيف و يا آن طيف
اجتماعی و يا برخاستن از ميان بخشی از اقشار و طبقات اجتماعی، طبعا سخنگوی آن بخش
از طبقات و اقشار اجتماعی، در كليت خود است
از كمون پاريس و حتی پيش از آن، از ابتدای انتشار
مانيفست حزب كمونيست كه در واقع منشور و كارپايه تحزب در جهان به حساب ميآيد،
تعريف تحزب در كشورهای مختلف جهان، با كمی پس و پيش كردن جملات و مفاهيم بالا،
همان است كه ذكر شد
در ايران نيز تاريخ تحزب و آنچه كه در تاريخ احزاب
سياسی ايران ثبت است، خارج از اين چارچوب عمومی نيست به همين دليل نيز، درجمهوری اسلامی، پس از خارج ساختن همه احزاب
سياسی و سابقه دار ايران از صحنه فعاليت سياسی علنی و آشكار و قانونی در جامعه،
وقتی احزابی با انديشهها و بقولی “ايدئولوژی اسلامي“ تشكيل شد نيز، از اين چارچوب
نتوانست خارج شود نه فقط حزب جمهوري
اسلامی، نه فقط جمعيت موتلفه اسلامی، كه حتی جامعه روحانيت مبارز، مجمع روحانيون
مبارز و تا حدودی انصارحزبالله هم نتوانستند از اين چارچوب فراتر روند جبهه مشاركت ايران اسلامی، حزب همبستگی، دفتر
تحكيم، كارگزاران سازندگی و… نيز به همين ترتيب.
اين تعريف مربوط به زمان و دورانی است كه شرايط عادی و
غير جنگی در كشوری حاكم است يعنی كشور در
اشغال نيروهای نظامی بيگانه نيست و فضای سياسی در كشور نيز چنان بسته و فعالان
حزبی و سياسی چنان تحت پيگرد نيستند كه به كوه و كمر زده و به جنگ پارتيزانی دست
بزنند به همين دليل نيز تاكنون بارها – از ابتدای پيروزی انقلاب تاكنون-
بيانيهها، قوانين و مقرراتی تنظيم، تصويب و ابلاغ شده مبنی بر اينكه نظاميان
وارد كار حزبی و تشكيلاتی نشوند و سازمانهای سياسی نيز تشكيلات نظامی نداشته باشند
و مسلح نيز نباشند اگر هم بودهاند و
داشتهاند، منحل كنند و يا تحويل دهند. از فرمان 10 مادهای آيتالله خمينی تا
كنون بارها تصميماتی در همين زمينه گرفته شده و اتفاقا هر بار كه خواستهاند
بزرگترين اتهامات را در پرونده يك فعال سياسی ثبت كنند، در مطبوعات نوشتهاند كه
اسلحهای را درخانه او يافتهاند از جمله
و بعنوان آخرين نمونههای تاريخی ادعای كشف اسلحه در خانه دكتر ابراهيم يزدي
دبيركل نهضت آزادی ايران و حتی مهندس عزتالله سحابی سخنگو و همآهنگ كننده جمعيت
“اتحاد نيروهای ملي-مذهبي“ در دوران اخير است، كه با اعتراض و تكذيب شديد و قاطع
هر دو شخصيت نامبرده همراه شد و هر دو آنها، اين را يك پرونده سازی برای غير
قانونی كردن اين دو تشكل و سازمان و مجازاتهای سنگين برای وابستگان به آنها ذكر
كردند
ظاهرا، از بدو تاسيس جمهوری اسلامی تاكنون، همه قوانين
و مقررات مربوط به ممنوع بودن وابستگی نيروهای نظامی، يك تشكل سياسی را شامل نشدهاست
و آن جمعيت موتلفه اسلامی است تمام تعريف ياد شده در بالا شامل حال اين جمعيت ميشود
يعنی اساسنامهدارد، مرامنامه دارد،
برنامه اقتصادی و سياسی دارد، تشكيلات دارد، پلنوم برپا ميكند و به سبك تمام
احزاب جهان كنگره برگزار ميكند، اما در كنار اين فعاليت قانونی و بسيار آزاد، كه
خاص فعاليت در يك جامعه غير جنگی و در حالت عادی است، به سبك كشور اشغال شده و يا
حزب در حال جنگ پارتيزانی با حاكميت واحد نظامی هم دارد يعنی هم در حالت صلح و مسالمت بسر ميبرد و هم
در حالت نظامی و پارتيزانی هم آماده
فعاليت سياسی است و هم آماده فعاليت نظامی و آنگونه كه شايع است، درتمام اين سالها
در هر دو عرصه فعاليت داشتهاست
اينكه فرمانده بسيج سپاه پاسداران و جانشين فرمانده
سپاه پاسداران وابسته به رهبری اين حزب سياسی است و اينكه گفته ميشود لباس شخصيها
واحدهای نيمه مسلح وابسته به اين جمعيت هستند و در سازماندهی بسيج بعد از جنگ نيز
كار در دست رهبری جمعيت موتلفه اسلامی بوده است، حرف و سخنی نيست كه بتوان از كنار
آن عبور كرد و نگران ادامه برخی عمليات تروريستی و فرا روئيدن آنها به يك عمليات
نظامی برای قبضه حاكميت نبود شك و شبهههائي
كه در اين عرصه وجود دارد بايد رفع شود و بصورت مشخص معلوم شود كه “جمعيت موتلفه اسلامی دارای واحد نظامی هست يا خير؟ با واحدهاي
نظامی ارتباط سازمان دارد يا خير؟ فرماندهان سپاه و بسيج در رهبری اين جمعيت حضور
دارند يا نه؟ لباس شخصيهای نيمه مسلح در اختيار اين جمعيت هستند يا خير و بالاخره
اينكه سلاح در اختيار جمعيت موتلفه اسلامی قرار دارد يا خير؟» تفاوت نميكند
كه اين سلاح را از خارج و از طرق غير قانونی وارد كشور كرده و افراد وابسته به خود
را به آن مسلح كرده باشند و يا سلاحهای مجاز و سازمانی ارتش و سپاه پاسداران در
اختيار آن باشد
|