سرگذشت مطبوعات 
از ديروز تا امروز
 اسماعيل نوری علا



تجربه سرمايه داری
سوسياليسم و دمكراسی

 فريبرز رييس دانا - آزاد

تلاش برای ايجاد تشنج در مناطق كردنشين كشور - اعتصاب، تحصن و اعتراضات صنفی دانشجويان در سراسر كشور رو به گسترش است - ادعای مطبوعات عربی : جرج بوش در ديدار با نخست وزير لبنان در واشنگتن گفته است : آمريكا لبنان بدون حزب الله، عراق بدون صدام و خاورميانه بدون جمهوری اسلامی را ميخواهد - اعتراضات كارگری در كارخانه های ايران ادامه دارد
راديوها
آزادی
صدای ايران
بي بی سی
فرانسه

نشريات

ابرار
آزاد
اطلاعات
آفتاب يزد
انتخاب
ايران
بنيان
سياست روز
جمهوری
چشم انداز
چيستا

راه توسعه

خراسان
رسالت
روز نو
عصرما
كيهان
گيلان امروز
نوروز
همشهری
ماهنامه آفتاب
يك هفتم

سايت ها

اكو نيوز
ايران امروز
ايران مانيا
ايرنا
ايسنا
بروسكا
پيك ايران
پيوند
تحكيم وحدت
دمكرات كردستان
راشدان
راه توده
راه كارگر
شمس
عصرنو
كار
گذرگاه
گويا
مرور
مشاركت
ملي- مذهبی
موتلفه
نامه مردم
نهضت ازادی
همصدا
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برنامه‌ها
 
 
 
                pyknet@perso.be  

سخنرانی تهيد آميز مشاور امنيت ملی جرج بوش


عكسهايی از تظاهرات اول ماه در جهان

سمت راست تظاهرات در تهران - موضوع پلاكارد: منافع كارفرما در تحميل قراداد موقت

سمت چپ تظاهرات در تورين ايتاليا - مضمون پلاكارد: شعار كارفرماها قرارداد موقت


پرويز شهرياری در بيمارستان بستری شد
به گزراش روزنامه بنيان پرويز شهرياری نويسنده، مترجم و رياضی دان برجسته كشور ما و مدير مسئول نشريه چيستا بدنبال ناراحتی قلبی در بخش مراقبتهای ويژه بيمارستان امام حسين تهران بستری شده است

خاتمی بايد ريسك كند و هزينه هايش را بپردازد

عباس عبدی - بنيان

انتظارات مردم بيش از پاسخهای خاتمی است

 هاشم آغاجری - نوروز

نوروز

 اصلاح قانون مطبوعات

علی صالح آبادی - آفتاب يزد

ضرورت كاهش بودجه نهادهای غيرپاسخگو

علی دينی تركمانی - بنيان

حاشيه نشينی در غربت

رسالت

مجلس بايد بر دولت نظارت كند

 

شكوری راد: نظارت مجلس بايد شامل نهادهای زير نظر رهبر نيز بشود

آزاده نوری -نوروز

عبداحسين آذرنگ: نمايشگاه كتاب نبايد به فروشگاه تبديل شود

احمد صبريان - خراسان

بازيگري در سينمای ايران در گفتگو با رويا نونهالی

آزاد

رييس دانشگاه يزد و شورای صنفی

 

سرحدی زاده: تغييری در رفتار جناح راست بوجود نيامده

حميد رضا صابری - نوروز

سلامت شغلی حق مسلم كارگران است

 

كرباسيان: عزم خصوصی سازی برای تحقق دوازده ميليارد درامد

بنيان

توقيف هشتاد و دو نشريه در دو سال

آفتاب يزد

كوچك كردن دولت با تشكيل شركت های مادر تخصصی

وجيهه قنبری - خراسان

نيروی انسانی محور اصلاحات در آموزش و پرورش

روزبه بوالهری - بنيان

فعال سازی كانون های بحران پيرامون ايران

آفتاب يزد

محافظه كاران وطنی و راستگرايان فرانسوی

نوروز

آزادی مطبوعات در غرفه نوروز

سعيد مستغايی - بنيان

دغدغه های اكران و بحران سينمای ايران

آفتاب يزد

يك هفته با سياست

نوروز

حضور امام زمان در جلسات قوه قضاييه 

 

درگيری در مراسم يادبود دكتر سحابی در كرمانشاه

حسين باستانی - بنيان

نيمه پنهان سهم ايران در درياي خزر - قسمت دوم

صفاالدين تبراييان - آزاد

خط و خطر اصلاحت ايرانی

بنيان

محسن كديور : وضعيت نامطلوب آزادی مطبوعات

مهری بمانی - خراسان

اينجا ميدان رسالت است

فياض زاهد - بنيان

ترميم گسست بين روشنفكران

نوروز

مشكل قوه قضاييه در كجاست؟

شيرزاد عبدالهی - بنيان

مروری بر پويش اصلاحی معلمان

محمد عاملی - نوروز

نخست وزير سوسياليست فرانسه در خصوصی سازی از راستها هم فراتر رفته بود

رسالت

مرتضی نبوی:  راه دستيابی به وفاق عمل به توصيه های رهبر فرزانه انقلاب است

بنيان

پيامدهای آزادسازی قيمت ها

نوروز

جهان صدمين سال تولد ناظم حكمت را جشن ميگيرد

عبدالناصر مهيمنی - آزاد

جنبش اصلاحات با بررسی موردی گرگان

بنيان

عليرضا نوری: خاتمی بايد قوی تر عمل ميكرد


رهبران و روزنامه نگاران

 

از جمع فعالان و حاضران جنبش ملی دهه سی انگشت شماراني هنوز در صحنه باقی مانده‌اند. از ميان مليون و مذهبيون بيشتر و از جمع توده‌ايها، كه چپ ديگری را از آن دوران نمي‌توان شمارش كرد كمتر. اين حاصل جمع، هم ناشی از سن و سالي‌است كه بر همه گذشته و هم نتيجه تلفاتی است كه توده‌ايهای نسل دهه سی در جريان حوادث دهه شصت دادند. نام‌آوران و نام‌دارانی ديگر در صحنه نيستند و انگشت شمارانی كه باقی مانده‌اند، همچنان در محاق سانسور و كنترل امنيتی.  در اين حصار نيز، در مقايسه با مليون و مذهبيون ملی، محروميت همچنان بر توده‌ايها و چپ‌های غير مذهبی سنگينی مي‌كند.

در فراز و فرودهای شش سال گذشته، همه اين باقي‌ماندگان، هريك به فراخور اطلاع و آگاهی، حضور در حوادث و فضائی كه برايشان در مطبوعات وجود داشته حرف و سخنی گفته‌اند و منتشر كرده‌اند. گاه بعنوان خاطره و گاه بصورت گفتگو مصاحبه؛ و در سرجمع اين انتشارات و گفتگوها، نقطه پرگال تجربه و هشدارباش‌ها بر محور كودتای بيست و هشتم مرداد مي‌چرخيده‌ و بيم از تكرار دوباره آن در شكل و شمايلی ديگر.

طی نيم دهه اخير، نسل زخم خورده‌ای پا به ميدان گذاشته، كه با دهه سی و جنبش ملی ايران در آن سال‌ها يا با واسطه و يا بی واسطه آشنا شده است. از دهان آنها شنيده و يا از قلم آن‌ها حوادث را خوانده‌است.

اينها نيز با ارتجاع مذهبی درگيرند، همانگونه كه نيروهای مترقی دهه سی با آن درگير بودند؛ با توطئه‌های بيت رهبری و بخش‌هائی از نيروهای نظامی و فرماندهان آن درگيرند، همانگونه كه نسل دهه سی با توطئه‌های دربار شاهنشاهی و نيروهای نظامی وابسته با آن درگير بودند؛ مبارزان دهه سی اعم از مذهبي و ملی و غير مذهبی با مخالفان و خائنين بازمانده انقلاب مشروطيت و هموار كنندگان جاده قدرت رضاخان ميرپنج درگير بودند؛ نسل زخم خورده نيم دهه اخير نيز با ياران به ثروت و قدرت دست يافته و پشت به آرمان كرده دوران پيش و پس از انقلاب درگيرند...

مطبوعات تريبون اين نبرد است  همانگونه كه در دهه سی چنين بود. چهره‌ها و قلم‌ها در دو جبهه، اين نبرد را بازتاب مي‌دهند. همانگونه كه در دهه سی و جنبش ملی چنين بود. در آن دهه دكتر حسين فاطمی در مقابله با احمد دهقان سرمقاله‌های روزنامه “باختر امروز“ را مي‌نوشت و از جنبش ملی دفاع مي‌كرد و سيد نابكاری بنام “ميراشرافي“ در روزنامه‌“آتش“ نفت بر حريق كودتا مي‌پاشيد. در نيم دهه اخير سعيد حجاريان در كسوت روزنامه نگار به صحنه بازگشته و آب بر آتشی مي‌پاشد كه حسين شريعتمداری در روزنامه كيهان برپا مي‌كند. حيرت آور آنكه هم حسين فاطمی را به گلوله بستند و هم سعيد حجاريان را. هم او از مرگ جست و تا دم آخر متكی به عصا راه رفت و هم حجاريان نيمه فلج بر صندلی چرخدار به راهش ادامه مي‌دهد. اين مشتی از خروار است.

دو نسل از رهبران و روزنامه نگاران: مبارزان و رهبراني كه روزنامه نگار شدند و سياست و مبارزه را با قلم ادامه دادند و روزنامه‌نگاراني كه مشق سياست و مبارزه را ابتدا در روزنامه‌ها نوشتند..

سرگذشت مطبوعات يكصد سال اخير ايران، هرگز جدا از سرگذشت انقلاب مشروطه، جنبش‌‌ملی و خيزهای انقلابی نبوده‌است؛ حتی “ميرجعفرپيشه وري“ رهبری حكومت خودمختار آذربايجان نيز مديرمسئول و سرمقاله نويس خوش قلم روزنامه “آژير“ بود. همچنان كه سيدضياء انگليسی، رهبر پشت صحنه كودتای بيست و نهم اسفند و روی كار آمدن رضاخان هم مشق سياست را ابتدا از روزنامه‌ها شروع كرد. اين سيل قلمی كه اكنون و در نيم دهه اخير مطبوعات را با خود برده، سرچشمه‌‌ای خشك نشدنی دارد: قريحه سياسی و ذوق روزنامه‌نگاري مردم ايران.

اين نبرد را بازتابی هم در مهاجرت هست؟ دركي از آنچه آنجا مي‌گذرد، دراينجا وجود دارد؟

مي‌نشينند و بر مي‌خيزند، اما وقتی با خانه و زادگاه خويش بيگانه‌اند زحمت خود مي‌افزايند. كاروان در آنجا مي‌رود و در اينجا در گل مي‌نشيند. توفانی در فنجان و اقيانوسی در تلاطم.!

شنبه چهاردهم اردبيهشت 1381

سخن روز

فرانسه و ايران
شباهتهای ناگزير 
ميان دو راست

در نخستين روز ماه مه ميلادی، روز همبستگی جهانی كارگران، بيش از يك ميليون تن در سراسر فرانسه به مناسبت اين روز و با شعارهايی عليه "ژان ماری لوپن" رهبر راستگرايان افراطی فرانسه  تظاهرات كردند. تنها در پاريس، پليس كه معمولا آمار تظاهر كنندگان را گاه تا بيش از پنج برابر كاهش ميدهد، تعداد شركت كنندگان در تظاهرات اين شهر را نيم ميليون نفر اعلام كرد.

اين تظاهرات از چند جهت دارای اهميت بود. نه فقط از اينرو كه تظاهرات اول مه امسال بزرگترين تظاهرات تاريخ فرانسه از 1968 بدينسوست، نه تنها از اين جهت كه نشانه برخاستن دوباره چپ فرانسه و همه وجدان های آگاه اين كشور از رخوت و ركود ناشی از پيامدهای انتخابات اخير است، بلكه بدين سبب كه تظاهرات اول ماه مه امسال پاسخ جنبش كار و نيروهای مترقی فرانسه به ادعاهای دستگاه تبليغاتی سرمايه‌داری است كه وانمود مي‌كردند گويا جنبش كارگری پايه انتخاباتي لوپن و فاشيستها را تشكيل ميدهد. سرمايه‌داری فرانسه كه خود لوپن را بزرگ كرد، مي‌خواست گناه اين  را به گردن جنبش طبقه كارگر و مزدبران فرانسوی بياندازد.

ژان ماری لوپن نيز در شعارهای انتخاباتی خود مدعی بود كه سياست وی " از نظر اجتماعی، چپ – از نظر اقتصادی، راست - ولی قبل از هر چيز فرانسوی " است. يعنی چه؟ يعنی اينكه وی با وجود آنكه خود ميلياردر است  آنجا كه پای ادعا در ميان است مدام از محرومين و زحمتكشان داد سخن می ‌دهد و مدعی است كه مي‌ خواهد به فرياد قربانيان سيستم كه آن را سوسياليستي معرفی مي‌كند برسد. اما در عمل آنجا كه پای سياستهای اقتصادی مطرح است وی صراحتا خود را راست و طرفدار سياستهاي اولتراليبرال مي‌داند. وی ضمنا معتقد است اصلا هر دو اين تقسيم بندی ها بي‌خود است، زيرا تقسيم بندی اصلی جامعه فرانسه نه چپ و راست بلكه فرانسوی و غير فرانسوي است و برای حل مشكلات جامعه فرانسه بايد چپ و راست را كنار گذاشت و از فرانسوی ها دربرابر غيرفرانسوی ها دفاع كرد. لوپن مدعی است كه مشكل اساسی فرانسه وجود سنديكاهاست  كه به ادعای وی "مانع از آزادی رقابت" شده اند و مردم را در چنگ خويش اسير كرده‌اند.

ما آنچه در شعارهای لوپن بيش از همه جلب توجه مي‌كند شباهت غريب آن با شعارهای راستگراهای افراطی يا بقول معروف جناح راست در جمهوري‌ اسلامي است. اين آقايان نيز با آنكه همه شان تاجر و ميلياردر هستند شب و روز از محرومين و مستضعفين داد سخن مي‌دهند، در حالی كه همه مي‌دانند منشاء فقر و فساد، حكومت و قدرت غيرپاسخگوی آنان است، مدعی هستند كه مي‌خواهند با فقر و فساد و تبعيض مبارزه كنند، در همين حال همگی از نظر سياست های اقتصادی اولترا ليبرال هستند و تمام انتقادشان به دولت و اصلاح طلبان در اين است كه: چرا در خصوصی سازی همچنان تعلل ميكنند؟ چرا اقتصاد آزاد را بدون هيچ قيد و بند و مانعی نپذيرفته‌اند؟ چرا هنوز به دخالت دولت در اقتصاد معتقدند؟ يعنی تمام آن سياست‌هايی كه جنبش كارگری در سراسر جهان در برابر آن ايستاده است. ولی جالبتر از همه آن است كه راستهای افراطی ايران نيز مدعی هستند كه اصلا خود تقسيم بندی چپ و راست نادرست و ساخته دست دشمنان برای تقسيم كردن امت مسلمان است  و تقسيم بندی اصلی جامعه تقسيم ميان مسلمان و غيرمسلمان و خودی و غير خودی است و نه شكاف طبقاتی بازتاب يافته در جبهه های چپ و راست. لوپن برای نفی اين شكاف فرانسوی ها را در برابر غيرفرانسوی ها ميگذارد و اينان مسلمانان را در برابر غيرمسلمانان. يقينا سرنوشت راستگرايان جمهوری اسلامی نيز بهتر از سرنوشت لوپن نخواهد بود. مردم فرانسه در تظاهرات ميليونی به لوپن پاسخ منفي دادند، مردم ايران هم در چندين انتخابات بطور متوالی پاسخ مدل ايرانی اين راست را داده اند و از اين پس نيز به اشكال مختلف خواهند داد.


توضيح در موردبايگانی پيك

يادآور ميشويم مشكل مربوط به بايگانی پيك برطرف گرديده و اكنون همه صفحات شماره های قبل پيك از طريق بايگانی قابل مشاهده است

 

 




   



ی