ايران

پيك

                         
 

پاسخ غير مستقيم محمد رضا خاتمی به سخنرانی رهبر در كرمان

رودررو بنشينيم، تا دلائل

نامه سرگشاده به رهبر را بيان كنيم

ما می گوئيم تعيين سفير حكم حكومتی لازم ندارد، كه بگويند اين فرد بشود و آن فرد نشود. اين از اختيارات رئيس جمهور است. هيچكس مصون از انتقاد نيست، حتی رهبر. هركس متناسب با اختياراتی كه دارد بايد پاسخگو باشد. حاصل اصلاحات آنست كه الان همه می دانند سرسلسله قتل های زنجيره ای به كجا وصل است و چه كسانی جلوی اصلاحات سنگ اندازی كردند.

 
 

محمد رضا خاتمی دبير كل جبهه مشاركت و معاون اول دولت احتمالی دكتر معين امروز كه در يك سفر انتخاباتی به آذربايجان شرقی رفته است، در دانشگاه تبريز، در پاسخ تلويحی به رهبر  جمهوری اسلامی كه در سخنرانی كرمان خود با اشاره به نامه سرگشاده نماينده به وی از مجلس ششم انتقاد كرده بود گفت:

جبهه مشاركت، سيستم ايده‌آل را حكومت دموكراتيك می داند. دراين سيستم بالاترين مقام كشور با رأی مستقيم مردم و برای مدتی محدود انتخاب مي‌شود. اما در شرايط حاضر ما چاره‌ای جز انتخاب يك گزينه از ميان حكومت پكپارچه استبدادی با حكومت دوگانه نيمه دموكراتيك نداريم. هيچ كس مصون از انتقاد نيست، حتی رهبری. اگر فرصتی دست دهد مي‌توانيم حرف هايی كه در نامه سرگشاده خطاب به رهبری نوشته شده و يا گفته شده بود را رو در رو هم بيان كنيم. هر كس متناسب با اختياری كه دارد بايد پاسخگو باشد.  در نظام‌های دموكراتيك شخص اول نظام است كه با رأی مستقيم مردم انتخاب مي‌شود ولی در كشور ما به لحاظ قانون اساسی شخص دوم به عنوان رئيس جمهور و با رأی مردم انتخاب مي‌شود.

در كشور ما نهادهای غير انتخابی دارای قدمت زيادی برای جلوگيری از روند دموكراسی هستند. بنابراين تحميل يك انتخابات آزاد بر جامعه‌ای كه هنوز روند اقتدارگرايی در آن وجود دارد ضروری است.

دكتر خاتمی در پاسخ به سوالی در مورد 8 سال اصلاحات گفت: مهمترين ايراد رئيس جمهور اين بود كه بعضی جاها كه بايد ايستادگی مي‌كرد، اين كار را نكرد. امروز فضای كشور غير شفاف نيست. همه مي‌دانند چه كسانی سنگ‌اندازی مي‌كنند. همه مي‌دانند سر سلسله قتل‌های زنجيره‌ای به كجا مي‌رسد.

يك نفر حكم حكومتی مي‌دهد مي‌گويد اين آقا نبايد سفير بشود. ما مي‌گوييم اين غير قانونی است و تعيين سفير از وظايف رئيس جمهور است.  

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی