ايران

پيك

                         
 

محسن آرمين

آنها كه می گويند درد نان مردم را داريم،

دردشان " نان مردم" نيست، چيز ديگری است!

 
 

محسن آرمين طی سخنانی در جلسه‌ پرسش و پاسخی دانشجويان دانشكده‌ علوم دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسی گفت:

برخی استدلال مي‌كنند كه شركت در انتخابات به كار اصول‌گرايان محافظه‌كار مشروعيت مي‌دهد و فايده‌ای ندارد، چرا كه به نظر آن‌ها مجلس ششم نشان داد كه اصلاحات در حاكميت بي‌نتيجه است. آن‌ها پيشنهاد مي‌كنند بايد عرصه را به حاكميت واگذار و با اقدام به تراش گسترده در بدنه‌ اجتماعی در جهت افزايش آگاهي‌های اجتماعی تلاش كرد. (ديدگاهی كه بخش قابل توجهی از دانشجويان دفتر تحكيم وحدت دارند و در ميان طرفداران "طرح رفراندوم" نيز انديشه غالب است)

برخی هم فكر مي‌كنند كه با رفراندوم تحول بنيادينی در حاكميت ايجاد كنند، اما بايد ديد كه چه راهكاری با واقعيت‌های جامعه سازگارتر است.

اگر بپذيريم كه تجربه‌ی خاتمی و مجلس ششم ناكام و فاقد دستاورد بوده است، شايد به عدم مشاركت برسيم، اما بايد دانست كه به شهادت شاخص‌های رشد و توسعه‌، دولت اصلاحات در حوزه‌های مختلف از جمله سياسی و اقتصادی دستاوردهای خوبی داشته است.

رشد آگاهي‌های شهروندی و بهبود وضعيت آزادي‌های سياسی - اجتماعی و تغيير و تحول در ادبيات سياسی در كشورمان حاصل تلاش‌های اصلاح‌طلبانه است. 8 سال پيش نهادهای مدنی و NGO در ادبيات سياسی ما جايی نداشت، اما اكنون حتی در شهرهای كوچك هم نهادهای مدنی در حال شكل‌گيری است. الان شديدترين انتقادها به نوع رفتار دادگاه‌ها نهادهای ذی ربط از سوی دستگاه قضايی مي‌شود، در حالی كه مجلس ششم لايحه‌ی جرم سياسی و قانون منع شكنجه را داده بود و آن را بي‌نتيجه گذاشتند.

نمي‌خواهم بگويم همه چيز خوب است و سفيدنمايی كنم، هنوز سطح آزادي‌های مردم از استانداردها پايين‌تر است و انتظارات در اين زمينه برآورده نشده است.

سال 76 خاتمی وقتی اعلام كرد كه در كابينه از زنان استفاده خواهد كرد آنقدر تحت فشار قرار گرفت كه مجبور به پس گرفتن حرفش شد، اما الان ديگر تمام كانديداها بر حضور زنان در مديريت‌ها تاكيد دارند. زمانی كه ما در كميسيون امنيت ملی جلساتی برای بحث در مورد رابطه با آمريكا داشتيم متهم به مزدور و جاسوسی و بي‌غيرتی و وادادگی شديم و حتی زمانی روابط عمومی دادگستری طی اطلاعيه‌ای اعلام كرد كه هر كس در مورد رابطه با آمريكا سخن بگويد با او برخورد مي‌شود. اما الان همه در اين مورد بحث مي‌كنند و در سخنان كانديداها اين بحث وجود دارد، در عين حال جالب است كه عباس عبدی به خاطر برگزاری يك نظرسنجی در مورد رابطه با آمريكا اين همه بلا بر سرش آمد.

وجود احزاب و تشكل‌ها و تكثر و تفكيك ديدگاه‌ها نيز از دستاوردهای توسعه‌ی سياسی دولت خاتمی است.

همه برای اصلاحات هزينه دادند، حال يكی كم و يكی هم زياد، تنها دانشجويان نبودند كه هزينه‌ی اصلاحات را متحمل شدند؛ اكبر گنجی، هاشم آغاجری، سعيد حجاريان و عباس عبدی دانشجو نبودند. يا ما كجا از قدرت سوءاستفاده كرديم؟ من با يك پيكان وارد مجلس شدم الان آن پيكان را هم ندارم، ما جيبمان بسته بود كه زبانمان دراز است. ما كجا سوءاستفاده‌ی مالی كرديم.

آرمين در دفاع از مجلس ششم گفت:

مجلس يك نماد دارد و آن مدرس است كه به خاطر چند نطق در مجلس نماد شد، برويد، ببينيد كه در مجلس ششم چه نطق‌هايی ايراد شد.

بنده نيم قرن عمر كرده‌ام و بر اساس تجربه ميگويم كه تاريخ نشان خواهد داد كه ملت نام خاتمی را در كنار ساير نمادهای اصلاح‌طلب قرار خواهد داد. بنده معتقدم كه بيشترين تاثير در فرهنگ سياسی كشورمان را خاتمی و حضرت امام داشته‌اند.

آرمين در پاسخ به اين سوال كه كانديدای شما با مجلس هفتم چه خواهد كرد، گفت: با پيروزی اصلاح‌طلبان در اين انتخابات خواهيد ديد كه فضای كشور متحول و مجلس نيز تعديل خواهد شد، كما اين كه ديديد مجلس پنجم قبل از پيروزی خاتمی با مجلس پنجم بعد از پيروزی خيلی تفاوت داشت.

آرمين در پاسخ به دانشجويی كه گفت مردم نان مي‌خواهند، گفت:

در دولت قبل از اصلاحات سالانه 250 هزار شغل ايجاد شد، در دولت اصلاحات 500 هزار شغل در سال ايجاد گرديد، اين كار است كه نان سر سفره مي‌آورد ، كسانی ادعا مي‌كنند درد نان دارند، اگر ادعايشان واقعی بود، در قضيه‌ی افتتاح فرودگاه امام(ره)، اخلال ايجاد نمي‌كردند، به اتوبوس جهانگردان حمله نمي‌كردند و بودجه برخی دستگاهها(اشاره به بودجه شورای نگهبان) را چند برابر نمي‌كردند، باور نكنيد كه درد اين آقايان نان مردم باشد.  

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی