ايران

پيك

                         
 

شيرين عبادی درامريكا
به حكومت نمی پيوندم
اما سياسی هستم و باقی می مانم

 
 

عبادی كه برای سخنرانی درباره دمكراسی در دانشگاه كرنل كه يكی از چند دانشگاه بزرگ و مهم آمريكا و جهان است، در اين كشور بسر می برد، در مصاحبه ای كوتاه به چند سئوال خبرنگار نشريه شهروند كه در كانادا منتشر می شود پاسخ داد.

خانم عبادی دردرباره تحريم يا پافشاری بر انتخابات آزاد گفت:

- من رهبر سياسی نيستم، من ليدر حزب نيستم و برای كسی هم نسخه نميپيچم، بنابر اين هر كس به هر شيوه ای كه مناسب ميداند بايد ‌عمل كند.

- برای رياست جمهوری كه نميخواهيد كانديدا شويد و حتی در برابر پيشنهاد ستاد انتخاباتی دكتر معين برای قبول سمت معاون حقوق بشر رئيس جمهوری آتی هم گفته ايد كه نميخواهيد وارد حكومت شويد، دليل شما برای اين سياست گريزی چيست؟

- من نميخواهم وارد قدرت و حكومت شوم. حقوق بشر به هر حال (قسمتي) با امور سياسی به طور عام برخورد دارد. من هرگز در پی ورود به حكومت نيستم، كه اين به معنای خروج از سياست نيست.
- با مخالفت هايی كه با شورای نگهبان كرده ايد، بويژه در مورد دو تفسير نظارت استصوابی و رجال آنها از قانون اساسی، و يا تلاشی كه برای آزادی انتخابات و همچنين ورود زنان به عرصه مبارزات رياست جمهوری داريد، نظرتان راجع به شورای نگهبان و آينده آن چسيت؟

- مهم نيست كه شورای نگهبان قدرت داشته باشد يا خير، مهم اين است كه شورای نگهبان درست تصميم بگيرد، كه متاسفانه تا به الان در موارد متعددی شاهديم كه اين شورا نه تنها درست تصميم نگرفته، بلكه عملكرد اين شورا مغاير قانون اساسی و حق حاكميت افراد است.

- انتخابات نهمين رئيس جمهوری در پيش است نظرتان راجع به نحوه انتخابات و نتيجه احتمالی آن چيست؟

- من فالگير نيستم، پيشگو هم نيستم، ضمنا جامعه شناس هم نيستم كه بتوانم تحليل كنم، فقط ميتوانم از ديدگاه حقوقی اظهارنظر بكنم. از ديدگاه حقوقی دولت ايران به كنوانسيون حقوق مدنی و سياسی پيوسته است و متعهد اجرای آن شده است. در اين كنوانسيون برای مردم حق شركت در حكومت و مداخله در سياست پيش بينی شده است. بنابر اين دولت ايران موظف و ملزم به برگزاری انتخابات آزاد ‌است.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی