ايران

پيك

                         
 

حسن صادقی ـ رييس كانون عالی شوراهای اسلامی كار كشور:
مهاجمين از كيان خود دفاع كردند!

زبان طرفداراحيای سنديكاهای كارگری را بريدند

 
 

تجمع  در محل دفتر هيات موسس احيا سنديكاهای كارگری اتوبوسرانی به درگيری انجاميد كه به نوشته خبرگزاری ایلنا منجر به مجروح شدن يكی از اعضای هيات موسس احيای سنديكاهای كارگری بنام "اسانلو"(اصانلو) شد. وی به بيمارستان لقمان الدوله تهران منتقل شد. مضروب بعد از بيمارستان برای بازجوئی تحويل نيروی انتظامی تهران بزرگ شد و از آنجا به بيمارستان ولي‌عصر نيروی انتظامی انتقال يافت.

بريدگی زبان و صورت از جمله نشانه های ضرب و شتم وی در جريان حمله به دفتر هيات موسس اعلام شده است.

تعدادی از مسوولان خانه كارگر و شوراهای اسلامی كار در محل درگيری حاضر بوده اند و كارگرانی كه درگيری را آغاز كردند عضو شوراهای اسلامی كار بوده‌اند.

به گفته مددی ساير تجمع‌كنندگان كه آنان نيز مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند تصميم به تنظيم شكايتی دارند تا به دادگاه مربوط به حوزه سنديكا ارسال كنند و در صورت نشنيدن پاسخ مناسب به ILO شكايت خواهند كرد.

حسن صادقی ـ رييس كانون عالی شوراهای اسلامی كار كشور ـ در مورد اين حادثه با بيان اينكه روز گذشته تهران نبودم  گفت:

بر اساس اعلام وزارت كار سنديكاها جايگاه قانونی ندارند و تنها از طريق برخی رسانه‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. چنانچه كارگران درگير در حادثه روز گذشته از اعضای شوراهای اسلامی كار بوده باشند، حق آنها بوده و آنها از كيان خود دفاع كرده‌اند.

در دو سال گذشته بيانيه‌ای به منظور تصميم برای اصلاح در فصل ششم قانون كار از سوی وزارت كار و سازمان بين‌المللی كار امضا شده است.

در صورتی كه اين اصلاحيه انجام شود؛ تشكل‌های كارگری و كارفرمايی با استاندادرهای ILO انطباق پيدا مي‌كنند و از سوی ديگر از نظر ILO به دليل اينكه شوراهای اسلامی كار نماينده مديريت و دولت هستند به عنوان نماينده صنف كارگری قرار نمي‌گيرند.

بر اساس موارد گفته شده در صورت تاييد اين لايحه شوراهای اسلامی كار ديگر نماينده جامعه كارگری محسوب نمي‌شوند و بايد انجمن‌های صنفی و يا سنديكاها شكل بگيرند. در صورت تشكيل سنديكاها شاهد تاسيس اتحاديه‌های گوناگون كارگران جدا از اتحاديه كارفرمايان خواهيم بود.

پيش بينی می شود كه در جريان سفر "خوان سوماويا"  دبيركل سازمان بين‌المللی كار (
ILO) به ايران كه قرار است هفته آينده به دعوت وزير كار و امور اجتماعی صورت گيرد، درگيری اخير و اساسا خواست كارگران ايران برای داشتن سنديكای مستقل كارگری مطرح شود و اين مسئله ابعاد بين المللی پيدا كند.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی