ايران

پيك

                         
 

رفسنجانی كانديدا شد

با قبول اشتباهات گذشته

و برای اصلاح آنها آمده ام

 

از نقد برخی اشكالات گذشته و اهتمام به اصلاح آن و در نظر گرفتن واقعيت‎های امروز گريزی نيست. امروز، با جامعه جوانی روبرو هستيم كه باورها و الگوهای جديدی را نسبت به نسل گذشته ارائه مي‌دهد. زنان و دختران ما بدليل تحصيلات عاليه, انگيزه بيشتری برای توسعه وآبادانی كشور و حضور در عرصه‌های مختلف دارند. تحولات عميق اجتماعی و فرهنگی جامعه ايرانی در كنار شرايط جديد بين‌المللي, كارآمدی مديريت كشور را منوط به هماهنگی هرچه مناسب‌تر با اين تحولات ساخته است. نفی گرايش های افراطی و دفاع از وحدت اسلامی و ملی، از جمله انگيزه های ورود من به صحنه انتخابات است.

 
 

هاشمی رفسنجانی، همانگونه كه انتظار می رفت، پس از جدال پنهانی كه در پشت صحنه جريان داشت و مقاومت در برابر خواست رهبر برای نيآمدن به صحنه، خود را كانديدای انتخابات رياست جمهوری كرد. هاشمی با اميد كسب 51 درصد آراء رای دهندگان به ميدان آمد، كه در ديدار با بسيجی ها به آن اشاره كرد و در همين شماره پيك نت می خوانيد. پيش بينی می شود مقاومت بخشی از جناح راست در برابر او تا 27 خرداد كه روز رای گيری است و حتی در همان روز نيز ادامه يابد. با آنكه رفسنجانی در ديدار خود با بسيج دانشجوئی (دراين شماره می خوانيد) گفت كه اطلاع دارد ميرحسين موسوی نخواهد آمد، اما بعيد نيست كه درجريان مانورهائی كه بيت رهبری می كند، سرانجام با آمدن به ميدان او موافقت شود تا تقابل بين وی و هاشمی رفسنجانی فضائی برای كانديداهای كوتاه و بلند جناح راست فراهم آورد و حداقل، انتخابات به مرحله دوم كشيده شود.

دراينصورت، يعنی به ميدان آمدن ميرحسين موسوی، بعيد نيست كه آن دو در يك تفاهم كابينه ای سرنوشت ديگری را برای اين رقابت رقم بزنند. امری كه درباره معين با هاشمی و يا كروبی با هاشمی نيز محتمل است. احتمال نزديكی هاشمی رفسنجانی با اين جناح، حتی به موجب محتوای بيانيه ای كه روز گذشته بعنوان دليل ورود به صحنه انتخابات صادر كرد بسيار محتمل تر از نزديكی به جناح راستی است كه دراين سالها در هر بزنگاهی (از جمله مجلس ششم و يا در راس مجمع مصلحت) از او عليه اصلاحات استفاده كرد و سرانجام، در انتخابات اخير او را طرد كرد و لاريجانی و احمدی نژاد و قاليباف را ترجيح داد!

 

بيانيه هاشمی رفسنجاني

دربيانيه هاشمی رفسنجانی كه روز گذشته بعنوان ثبت نام انتخاباتی انتشار يافت آمده است:

 

«... با تأمل در رويدادهای داخلی و خارجی اخير و نيز ماه‌ها ديدار و هم فكری و رايزنی با نخبگان، فرهيختگان، احزاب و گروه‌های مختلف سنی، صنفی، قومی و دينی و كارشناسان، و متخصصان و اصحاب فكر و قلم، تحليل‌ها و نگراني‌هايی در فضای ذهني‌ام نسبت به آينده شكل‌ گرفت. بخشی از آنها را در اين مجال با شما در ميان مي‌گذارم:

1- گسترش تنش‌ها و تنارعات زيانبار كه اكنون مانع جدی پيشرفت كشور است و مي‌تواند به كينه‌های عميق و طرد و انزوای نيروهای گرانقدر انقلاب منجر شود.

2- بروز گرايش‌های افراطی كه زحمات مديران نظام را ناديده مي‌گيرند و متأسفانه با بزرگنمايی نقصان‌هايی كه نوعا جناح‌های سياسی در آن بي‌نقش نبوده‌اند، مي‌كوشند دامان خود را پاك جلوه دهند و چهره نظام را بيالايند.

3- شكل‌گيری فضای سردی كه مردم را در وضعيت نگران كننده از جهت تضعيف ارزش‌ها، كاهش شأن و منزلت فردی، آسيب‌پذيری معيشت، امنيت ملی و حقوق و آزادي‌های اساسی قرار مي‌دهد.

4- شرايط حساس منطقه‎ای و جهانی به گونه‎ای است كه غلبه بر آن، نيازمند انسجام و عزم ملی برای تنش‌زدايی و جلب اعتماد بين‎المللی است. صلح و توسعه در خاورميانه بدون حضور ايران مقتدر، مستقل، آزاد و پيشرفته ميسر نمي‎شود؛ ايران پهناور و مقتدر, دروازه صلح و ثبات خاورميانه و پل ارتباطی شرق، غرب، شمال و جنوب است و مي‎تواند تهديدها را به فرصت‎ها تبديل كند و در بين كشورهای جهان در جايگاه ممتاز و درخور ملت متمدن ايران قرار گيرد.

5 - شائبه زير سوال رفتن كارآمدی نظام اسلامی ايران است

6- ...هنوز توسعه از ناحيه برخی ديدگاه‌ها در معرض تهديد جدی قرار دارد. دموكراسی اقتصادی و رشد صنعتی، زيربنای دموكراسی سياسی و رشد اجتماعی است. و اين ضرورتی است كه بيش و كم مجهول و مقفول مانده است.

7- حركت همه جانبه برای تحقق سند چشم انداز 20 ساله نظام برای رسيدن به ايرانی مقتدر، آزاد، آباد و دانايی محور.

آرزو دارم كه با ايجاد بستری مناسب كه هر ايرانی بجای تلخی های حذف و طرد، با شيرينی همدلی و وحدت ملی در آسايش و امنيت كامل با سربلندی و موفقيت زندگی نمايد.

 

امروز بنا به ضرورت بار ديگر آمادگی خود را برای ورود به عرصه اجرايی اعلام مي‌كنم و خويش را در معرض انتخاب فرد فرد شما قرار مي‌دهم.

مي‌آيم تا ايران با اتكاء و اميد به امدادهای الهی و به مدد قدرت بيكران هوش، عقلانيت، پشتكار و دوربينی همه ايرانيان داخل و خارج و به پشتوانه خلل ناپذير مشاركت و همبستگی ملی و دينی، البته به دور از تقابل‌های فرسايشی، شاهراه همكاری و همگرايی را با هدف توسعه همه جانبه و پايدار، با عشق و نشاط و اعتدال طی كند

 

امروز، با جامعه جوانی روبرو هستيم كه باورها و الگوهای جديدی را نسبت به نسل گذشته ارائه مي‌دهد. زنان و دختران ما بدليل تحصيلات عاليه, انگيزه بيشتری برای توسعه وآبادانی كشور و حضور در عرصه‌های مختلف دارند. تحولات عميق اجتماعی و فرهنگی جامعه ايرانی در كنار شرايط جديد بين‌المللي, كارآمدی مديريت كشور را منوط به هماهنگی هرچه مناسب‌تر با اين تحولات ساخته است.

موفقيت دولت آينده، در گروی تقويت وحدت اسلامی و ملی و بهره‌مندی از مشاركت همه اقشار جامعه است.

اينك، به آمدن در صحنه انتخابات برای انتخاب نهمين «رئيس جمهور‌» و پاسخ متواضعانه به همه دعوت كنندگان در گستره اين سرزمين ثروتمند و تمدن ساز افتخار مي‌كنم.

در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی معمولا هر مقام و مسووليتی را با رای مستقيم مردم بدست آورده‎ام. اكنون نيز خويش را در‌معرض انتخاب شما قرار‌مي‎دهم. افزون بر حمايت نخبگان و احزاب ، آنچه در نهايت سرنوشت سياسی مرا در اين انتخابات رقم مي‎زند، رای فرد فرد هر ايرانی است. فردی كه حق دارد در امنيت، رفاه و آزادی زندگی كند و دولتی را برگزيند كه خويش را وكيل و مجری همه ملت و همه افراد بداند. كارنامه من در پيشگاه ملت روشن است. در اين ميان از نقد برخی اشكالات گذشته و اهتمام به اصلاح آن و در نظر گرفتن واقعيت‎های امروز گريزی نيست. آينده بزودی برنامه های جديدم را با شما ايرانيان در ميان می گذارم.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی