ايران

پيك

                         

همسوئی آشكار

دستور وزيرخارجه امريكا

و عمل جناح راست درايران

1- كونداليزا رايس از مردم ايران خواسته در انتخابات شركت نكنند تا اقليت سركوبگر با كمترين رای برنده انتخابات شود. آنوقت اين انتخاب را دليل نا مشروع بودن حاكميت اعلام خواهد كرد. آن كه اين واقعيت را می داند، راه چاره را در صدور فرمان شركت درانتخابات نمی بيند، بلكه در فراهم ساختن شرايط يك انتخابات واقعی و آزاد جستجو می كند. 2- دوسوم مردم ايران با خصوصی سازی مخالف اند، اما اراده حاكميت خصوصی سازی است و ادامه دارد.

 

مصطفی تاج‌‏زاده در ميزگرد انتخابات و اصلاح طلبان كه از سوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشكده الهيات دانشگاه تهران در تالار آيت الله مفتح اين دانشكده برگزار شده بود، گفت:

انتخابات در كشور ما به ويژه انتخابات رياست جمهوری مي‌‏تواند وضعيت كشور را بين طالبانيسم و دموكراسی تغيير دهد، چرا كه همه چيز در كشور ما در اختيار دولت و حكومت است و حكومت دارای قدرت مطلقه است. اين اختيارات تا حدی است كه مجلس حتی مي‌‏تواند نوع لباس را تعيين كند و اگر لازم باشد مي‌‏تواند مهريه را هم تعيين كند.

براساس پيمايش وزارت اطلاعات كشور، بيش از دو سوم مردم ما با خصوصي‌‏سازی در تمام زمينه‌‏ها مخالف هستند و تاكنون حزبی در كشور ما پيدا نشده كه با واگذاری نفت به بخش خصوصی موافق باشد، اما می بينيد كه حركت در آن سمت ادامه دارد.

قدرت فقط توسط قدرت مهار مي‌‏شود. اخلاق و تقوی و افكار عمومی و... نمي‌‏توانند قدرت را مهار كنند، اگرچه مي‌‏توانند بر قدرت اثرگذار باشند.

در انتخابات رياست جمهوری امكان دارد رئيس‌‏جمهوری روی كار آيد كه ايران را سرافراز كند و يا رئيس جمهوری روی كار آيد كه ايران را سرافكنده كند. توجه به اين مسايل نشان مي‌‏دهد كه يك انتخابات مسير جامعه را كاملاً تغيير خواهد داد و اثرگذاری بالايی در شرايط بين‌‏المللی كشور ما خواهد داشت. در حالی كه در انتخاباتی نظير انتخابات اخير انگلستان، شايد اگر نتيجه انتخابات عكس چيزی مي‌‏شد كه الان اتفاق افتاده، خيلی تفاوتی در شرايط انگلستان پيش نمي‌‏آمد.

همانطور كه يك عنصر مستبد توان استمرار استبداد و ديكتاتوری را در جامعه‌‏ای مدنی ندارد، دموكرات‌‏ترين افراد هم در جامعه استبدادی پس از مدت كوتاهی مجبور به پيش بردن امور با اعمال ديكتاتوری هستند.

تاج زاده در باره خطرات خارجی گفت:

 در عرصه بين المللی آمريكا به صورت همسايه ما در آمده است و ديگر يك ابر قدرت آن سر دنيا نيست، بلكه وارد مسايل داخلی شده و برای اولين بار، وزير امور خارجه اين كشور رسماً از مردم ايران خواسته است در انتخابات شركت نكنند. – در چنين شرايطي- همواركردن راه حضور مشاركت حداكثری مردم معادله چندان پيچيده‌‏ای نيست، به شرط اين كه مسوولان بخواهند كه مردم بيايند كه البته به اعتقاد من آنها نمي‌‏خواهند. آنها بايد اشتباهات خود را بپذيرند و به مردم بگويند هركس مي‌‏خواهد بر اساس قانون عمل كند، بيايد، كانديدا شود، ما هم تأييد صلاحيت مي‌‏كنيم و به هر كسی كه رأی بياورد كمك مي‌‏كنيم برنامه هايش را اجرا كند. آن وقت ببينيد آيا 40 ميليون نفر پای صندوق‌‏های رأی نخواهند آمد؟

جناح جنگ‌‏طلب آمريكا كه خواستار عدم شركت مردم در انتخابات ايران است، برای اين است كه مي‌‏داند نتيجه عدم مشاركت مردم شكست اصلاح طلبان و پيروزی محافظه كاران با آرای پايين است تا بعد تبليغات كنند كه رژيم نامشروعی با آرای پايين مردم روی كار آمده و ما بايد برای كمك به آنها اقدام كنيم.

كسانی كه فكر مي‌‏كنند دوم خرداد انتخاب اشتباهی بوده، قطعاً بايد عدم شركت در انتخابات را انتخاب كنند، اما اگر فكر مي‌‏كنيد مسيری كه پس از دوم خرداد آمده‌‏ايم، علی رغم وجود مشكلات جدی، مسير درستی بوده است، بايد بدانيد كه اكنون راه ديگری جز ادامه دادن اين راه نداريم و اين راه تنها راه تحقق دموكراسی در ايران است.

آزادی بيان و انتخابات آزاد، مساله اساسی است كه اگر در جامعه محقق شود، آن جامعه دموكراتيك محسوب مي‌‏شود.

بالاخره اين انتخابات برگزار خواهد شد، بنابراين بايد از فرصت استفاده كرد و دولت مورد نظر خود را انتخاب كرد. عنصر نگرانی، عنصر موثری برای شركت در انتخابات است و مردم ما می دانند كه اگر رأی ندهند، كسان ديگری رأی مي‌‏آورند، بنابراين با شركت خود حداقل وظيفه شهروندی خود را انجام خواهند داد. يك شهروند غيرفعال نمي‌‏تواند دولت فعال و دموكراتيكی داشته باشد.
برای اولين بار در اين كشور جريان اصلاح طلبی هشت ساله شده و كودتايی صورت نگرفته است و البته در سال سوم آن در
18 تير خواستند كودتا كنند كه نتوانستند و حالا با گذشت هشت سال از اصلاحات گفتمان كشور ما عوض شده است. هشت سال وقتی خاتمی خواست از زنان در كابينه‌‏اش استفاده كند، مراجع قم گفتند اين چه كاری است و چطور جواب حضرت زهرا (س) را خواهيد داد و خاتمی از وزير زن صرف نظر كرد، اما برای اين كه سنت شكنی كرده باشد، يك مشاور زن انتخاب كرد و حالا پس از هشت سال كانديداها با هم جدال مي‌‏كنند و حرف از چهار يا پنج وزير زن مي‌‏زنند، اصلاً هم نگران نيستند كه حضرت زهرا (س) ناراحت شود، اين نشانگر تغيير گفتمان ناشی از حركت اصلاح طلبی در كشور است.

از نظر امنيتی، دموكراسی بهترين سپر دفاعی كردن در شرايط فعلی است. اگر اصل دموكراسی در كشور حاكم شود، بحث‌‏های متعدد پس از دموكراسی نظير حقوق اقوام، زنان و دانشگاهيان مطرح خواهد شد.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی