ايران

پيك

                         
 

پس از 6 دهه و درغياب فاتح واقعی جنگ
نگاهی از فراز
پل پيروزی بر فاشيسم

         گزارش عسگرداوُدي                                                                        

 
 

بمناسب شصتمين سال پيروزی بر فاشيسم هيتلري(8 ماه مه 1945 ) روز های شنبه و يكشنبه گذشته برنامه ها وجشن های مختلفی از طرف نيرو های دموكرات ، چپ و كمونيست در سرا سر آلمان برگزار گرديد. شهر برلين از جمله شهر های آْلمان بود كه، برگزاری بسيار با شكوه اين مراسم ونيز اتحاد نيروهای مردمی، در مقابله ای خيره كننده با تظاهرات نئونازی ها را شاهد بود. جشن وپا كوبی مردم و بويژه جوانان طی ساعاتی طولانی در منطقه ای بسيار بزرگی كه دروازه "براندون بورگ" نام دارد، خيابان های اطراف آن تا كيلومتر ها به چشم می خورد. جوانان با در دست داشتن شمع های افروخته، در تاريكی شب ياد وخاطره كشته شدگان اين بربريت تاريخی را گرامی داشتند. عكس های متعددی در سر تا سر مسير های جشن، از قربانيان توحش فاشيسم هيلتری در دست جوانان خود نمائی می كرد. پرچم های سرخ را جوانان چپ آلمانی با افتخار تمام حمل كردند، آنها بر سينه هايشان علايم مختلف و شعار های ضد فاشيستی نصب كرده بودند. رنگ سرخ اصلی ترين رنگ مسلط بر تمامی مناطق جشن بود واركستر های مختلف كه اغلب از طرف نيرو های چپ و كمونيست به محل برگزاری مراسم فرا خوانده شده بودند با اجرای ترانه های مختلف ياد ملل مقاومت كننده و پيروز را در خاطره ها زنده می كرد. در محل های اجرای موسيقی شاد، از تمامی اقشار مردم، پير و جوان دست در دست همديگر به رقص وپای كوبی مشغول بودند. حضور كودكان و نوجوانان كه با راهنمائی نيرو های چپ و دموكرات در جشن حضور پيدا كرده بودند وبا حرارت تمام در شادمانی مردم شريك بوند، حس بيداری اجتماعی و تداوم مبارزه را در نسل جديد نشان می داد. روحيه همبستگی واتحاد درميان مردم موج ميزد. گروه های مختلف نوازند وخواننده از ميان اقوام وملل مختلف انتخاب شده بودند. بنا به گزارش رسانه های همگانی آلمان دراين مراسم حدود 150000 نفرشركت نموده بودند. اين جشن از طرف سنديكا های كارگری آلمان و نيز از طرف نيروهای چپ ، كمونيست، سوسيال دموكرات و سبزهای آلمان پوشش داده شد. بنا به گزارش روزنامه يونگه ولت 100گروه چپ  در مراسم حضور داشتند و ميز كتاب و نشريات خود را در معرض تماشا وفروش گذاشته بودند و اعلامه های خود را در رابطه با موضوع های مختلف سياسی واجتماعی، دربين مردم پخش می كردند. در مراسم مذكور حضور مهاجرين خارجی نيز مشهود بود. ترك ها ، كردها، ايرانی ها، ايتاليائی ها، روس ها و ديگر اقوام ساكن منطقه شرق اروپا، بويژه حضور محسوس داشتند.

در روز يكشنبه از طرف نئونازی ها نيز برنامه تظاهراتی در برلين ودر فاصله چند كيلومتری جشن اعلام شده بود. بنا به گزارش مطبوعات تعداد آنها حدود 3000 نفرگزارش شد كه از شهرهای مختلف آلمان در برلين گرد آمده بودند. حركت آنها در همان ساعات اوليه تجمع، با حضور هزاران هزار جوان چپ و دموكرات با برنامه ای از  پيش تعين شده، سد شد و حركت و جابجائی آنها ناممكن گرديد. مخالفان نئونازيسم با شعار های ضد فاشيستی درتمامی ميسر های جابجائی راه نئونازی ها را بستند و بی آنكه متوسل به خشونت شوند، امكان راهپيمائی به  آنان ندادند. نئو نازی ها پس از دو ساعت بلاتكليفی بتدريج پراكنده شدند. در تمامی ساعات روز يكشنبه 9000 پليس در مناطق و اطراف محوطه برپائی اين مراسم حضور داشتند و امنيت آن را تامين كردند.

در روسيه

 

همزمان با اين مراسم و جشن های توام با رژه نظامی كه در مسكو برگزار شد، نتايج يك نظرسنجی جديد نيز انتشار يافت كه بموجب آن ، نصف جمعيت روسيه معتقدند كه كشورهای غربی نقش اتحاد جماهير شوروی در جنگ جهانی دوم را دست كم می گيرند. دو سوم پرسش شوندگان می گويند كه اتحاد شوروی كاملا قادر بود حتی بدون كمك متفقين بر هيتلر چيره شود.

تلفات جانی بريتانيا و آمريكا در جنگ جهانی دوم به مراتب كمتر از تعداد كشته شدگان در اتحاد شوروی و آلمان بود. 93 درصد تلفاتی كه آلمان در تمام دوره جنگ جهانی دوم توانست وارد آورد، در جبهه شوروی اتفاق افتاد. اين حقيقت گواه روشنی از سهم كشور ها در پيروزی بر آلمان هيتلری است.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی