ايران

پيك

                         
 

درتهران اعلام شد
انجمن "دفاع از آزادی انتخابات"
جبهه جديدی عليه انتخابات فرمايشي

 
 

جمعی ازنمايندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی، درآستانه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوری انجمن "دفاع از آزادی انتخابات" را پايه‌گذاری كردند و از نمايندگان ادوار مجلس خواستند به عضويت اين انجمن در آيند.

مواضع اين انجمن دفاع از حقوق نامزدها و برگزاری انتخابات آزاد اعلام شده است. اين انجمن در اولين بيانيه خود نوشت:

تنها راه تامين امنيت داخلی و خارجی، حفظ منافع ملی و حضور حداكثری و شاداب ملت ايران با "انتخابات آزاد" و "رای تاثيرگذار" بدون دخالت نهادهای اجماعی انتصابی، كه بايد بي‌طرف باشند، ميسر مي‌شود.

با انتخابات آزاد، محدوديت قدرت حاكميت، پاسخگويی دربرابرمطالبات مردم، تقويت نهادهای مدنی، شكل‌گيری شهروندقدرتمند، توسعه ونهادينه شدن فعاليت احزاب، مطبوعات، اتحاديه‌ها، انجمن‌های مستقل و حرفه‌ای و توانمندی تشكل‌های غيردولتی، يافتن نقاط مشترك با مخالفان، اعتماد عمومی متقابل، كاهش تعارض دولت و ملت، تلاش برای همزيستی مسالمت‌آميز ، سامان مي‌يابد.

فاطمه حقيقت جو، نماينده مجلس ششم در ارتباط با تاسيس اين انجمن طی مصاحبه ای با راديو آلمان گفت: اين انجمن بلافاصله پس از پايان مجلس ششم در دستور كار نمايندگان مستعفی و متحصن مجلس ششم قرار گرفته و از همان سال مقدمات تشكيل چنين انجمنی در حال تدارك بود و فراهم شده بود.  آقايان مهندس نبوی،  دكتر خاتمی آرمين، يگانلی و از بانوان دكتر راكعى،‌ دكتر خاتمی و خود من و تقريبا تمام آن ۷۰ نفری كه جزو نمايندگان متحصن در مجلس ششم بوده اند هيات  موسس و مجمع اصلی اين انجمن هستند. مهمترين هدف اين انجمن برگزاری انتخابات سالم و آزاد هست.  به گونه ای كه تمام كسانی كه خودشان را كانديدا می كنند مطابق قانون تاييد صلاحيت بشوند و مردم صرفا از بين آنها نمايندگان مورد نظرشان را انتخاب كنند. انجمن مخالف عملكرد شورای نگهبان به  نحو كنونی است. ابزارهای داخلی و خارجی كه در اختيار انجمن هست می تواند بعنوان ابزار تحقق اين هدف بشمار بيايد. انجمن مسيری طولانی در پيش رو دارد و نگاه آن صرفا نهمين انتخابات رياست جمهوری نيست. انجمن در حد امكاناتش در خصوص تبليغات انتخابات آزاد در دوره ی نهم اقدام خواهد كرد و اميدواريم كه حداقل اثرگذاری را داشته باشد.

متاسفانه در حال حاضر بزرگترين حق مردم و همينطور فعالان سياسی كه حق انتخاب شدن هست سلب شده است. با توجه به اينكه اعضای انجمن به لحاظ فكری متكثر هستند و يك ايده ی واحدی هم در انجمن نيست و تنها دور هم جمع شده اند تا از آزادی انتخابات دفاع بكنند، بنابراين اين انجمن خودش را ملزم می داند از حقوق تمام كسانی كه قصد انتخاب شدن دارند دفاع بكند حتا اگر آن افراد در ديدگاه و نظر موافق اعضای انجمن نباشند.

درباره عضويت در انجمن نوپای "دفاع از آزادی انتخابات" نيز حقيقت جو گفت:

در حال حاضر اولويت با اعضای ادوار مختلف مجلس هست، اما بتدريج از فعالان سياسی كه علاقمندند اين هدف را پيگيری بكنند عضوگيری پذيرفته خواهد شد.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی