ايران

پيك

                         
 

ابراهيم يزدی:
امروز بايد حرف آخر را زد
پس از حمله امريكا، دير است
اگر انتخابات آزاد برگزار شود، اين خود يعنی يك رفراندوم

 
 

دكتر ابراهيم يزدی دبيركل نهضت آزادی ايران كه برای انتخابات رياست جمهوری نامزد شده، در آستانه ثبت نام رسمی خود كه از امروز آغاز شده است، در مخالفت با كسانی كه دراين مرحله و با طرح ضرورت تغيير قانون اساسی منفعل با انتخابات برخورد می كنند گفت:

" اگر بتوانيم با فشار افكار عمومی اعضای شورای نگهبان را تغيير دهيم و زندانيان سياسی را آزاد كنيم، با همين نيرو مي‌‏توانيم ساختار حقوقی را هم تغيير دهيم.

او كه در دانشكده فنی دانشگاه تهران سخنرانی می كرد افزود:

مهمترين دليل بحران كنونی دركشور ناديده انگاشتن ميثاق های اجتماعی نظير قانون اساسی و ميثاق های بين المللی از سوی بخشی از حاكميت دانست.

ميثاق اتحاديه بين المجالس  يكی از اين معاهدات است كه بموجب آن انتخابات بايد آزاد برگزار شود و دولت ايران نيز به عنوان امضا كننده اين تعهد بين‌‏المللی، ملزم به رعايت اصول اين ميثاق در برگزاری انتخابات آزاد است.

در بسياری از موارد مشكل اصلی ما در ساختار حقيقی است، به همين دليل جنبش اصلاح طلبی ايران به دنبال تغيير در ساختار حقيقی است .

يزدی در باره احتمال حمله نظامی امريكا ايران و عكس العملی كه بايد داشت گفت:

منافع و مصالح ملی ايران اين است كه به طور رسمی و علنی و با صراحت اعلام كند كه حاضر است با آمريكا پيرامون حل اختلافات مذاكره كند.

معتقدم كه بايد مشكلاتمان را با مذاكره مستقيم حل كنيم . بايد كف و سقف مطالبات ايران از آمريكا مشخص شود و يك نهاد آن را به صورت علنی و شفاف پيگيری كند .

روش نظامی بيش از اين كه حمله نظامی باشد با بستن تنگه هرمز صورت مي‌‏گيرد تا نتوانيم نفت را صادر كنيم.

معلوم نيست در ايران چه كسی متولی ديپلماسی است، دولت؟ قوه قضاييه؟ يا جای ديگر؟!
بايد امروز تصميم گرفت كه چه كار كنيم كه آمريكا به ايران حمله نكند. اگر صدام كمترين علاقه‌‏ای به عراق داشت، بايد قبل از حمله آمريكا استعفا مي‌‏داد، اگر مي‌‏كرد امروز عراق در دست استعمارگران نبود.

امروز نبايد مايوس شد. دانشجويان و جوانان بايد حقشان را مطالبه كنند تا كار به حمله نظامی آمريكا نكشد.

اگر به فرض محال ردصلاحيت نشويم و مردم هم برنامه مان را قبول كنند، اين يعنی رفراندوم! اين مساله نشان مي‌‏دهد كه خيلی از مسايل تغيير كرده است. پس از مرحله تعيين صلاحيت برنامه خود را برای استيفای حقوق ملت اعلام مي‌‏كنيم .

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی