ايران

پيك

                         
 

آنكه ياد رای مردم افتاده، ابتدا بايد پاسخ گذشته را بدهد

قاليباف

بجای رهبر، او دردادگاه

جنبش اصلاحات حاضر شده

 
 

شايد در ميان همه كانديداهای رياست جمهوری از جناح راست، هيچكدام باندازه سردار قاليباف در تله نيفتاده باشند. او می خواست و هنوز هم می خواهد كانديدای مستقل قلمداد شود، اما بسرعت سابقه او سر زبان ها افتاده است. بويژه در كردستان كه او را بعنوان يك از فرماندهان خشن و جنگ طلب سپاه در سالهای سركوب در اين منطقه می شناسند. قاليباف كه از نيروی انتظامی چهره ای مطلوب -- در مقايسه با لباس شخصی ها و بسيج- ارائه داده و حرفهايش در باره اسكله های قاچاق به دل نشسته بود، حال بعنوان يكی از فرماندهان گوش به فرمان "رهبر" پاسخگوی بسياری از مسائل مربوط به نيروی انتظامی و بيت رهبری شده است. از آنجا كه نظر مردم نسبت به رهبر، بعنوان عامل مستقيم تمام سياست های 15 سال اخير اظهرمن الشمس است، قاليباف نيز چوب نظر مردم به رهبر را می خورد!

او خود نيز اين را می داند و به همين دليل در تمام مصاحبه های انتخاباتی اش می كوشد وابسته به رهبر شناخته نشود، اما همه آنها كه سردار فيلم عصرعاشورا(ضرغامي) را، مانند سردار اعتراف گيري( حسين شريعتمداري) از نوچه های رهبر می شناسند، قاليباف را هم درست يا نادرست سرداری ديگر از جمع سرداران اطراف رهبر می دانند.

سردار قاليباف كه در آفيش های تبليغاتی اش او را "دكترقاليباف" معرفی می كنند تا بلكه مردم سرداری اش را فراموش كنند، از يك مصاحبه تا مصاحبه بعدی بيشتر در تنگنای سئوالات قرار می گيرد. چنان كه نه تنها روحيه خود را از دست داده، بلكه به لكنت زبان می افتد. دريكی از همين مصاحبه ها و سخنرانی های انتخاباتی در جمع دانشجويان، وقتی مجری برنامه خطاب به حاضران اعلام كرد:" جناب آقای دكتر قاليباف آماده پاسخ به سئوالات شما عزيزان هستند...". يكی از عزيزان از آخر سالن گفت: « دكتر اونه كه تو بيمارستانه!» و سالن از خنده منفجر شد!

در يكی از آخرين پرسش و پاسخ ها، كه قاليباف با لباس بسيار شيك و سبك برلسكوني( نخست وزير ايتاليا) در جمع حاضر شده و اعلام آمادگی برای پاسخ به هر سئوالی كه مطرح شود كرده بود، يكنفر متن نامه كودتائی فرماندهان سپاه، كه در روزنامه كيهان و عليه دولت خاتمی منتشر شده بود را بدست مجری پرسش و پاسخ داد تا قرائت كند و قاليباف كه از امضاء كنندگان آن بوده پاسخ بدهد.

سردارقاليباف كه دست و پای خود را گم كرده بود، ابتدا گفت پاسخ را روزنامه كيهان بايد بدهد! در ادامه و پس از اصرار دانشجويان و مجری برنامه مبنی بر پاسخگويی صريح، قاليباف گفت:

ما مصلحت انديشانه توصيه‌هايی به آقای خاتمی داشتيم و بحث دشمنی با ايشان مطرح نبوده است.
مجری برنامه قسمت پايانی اين نامه كه در زمان خود بسياری آن را تعبير به كودتا كرده بودند را خواند و از قاليباف خواست تا توضيح دهد كه منظور سرداران سپاه از "لبريز شدن كاسه صبرشان و وارد عمل شدن" چه بوده است.

قاليباف بجای پاسخ گفت:

«رفاقت من با آقای خاتمی بسيار قوی است».

حاضران كوتاه نيآمده و از قاليباف خواستند تا دقيقاً منظور از آن جمله را بگويد و اين كه چه اقدامی مي‌خواسته اند فرماندهان سپاه بكنند.

قاليباف گفت:

«ما با كسانی كه به خيابان ريخته بودند برخورد ‌كرديم. آنها دانشجو نبودند. عده‌ای اراذل و اوباش بودند كه اقدام به شكستن شيشه‌های مغازه‌ها و... مي‌كردند. »
از قاليباف پرسيدند : آيا شما كارت دانشجويی اين افراد را ديده بوديد؟

قاليباف گفت: دانشجو فهيم است و اين نوع كارها را انجام نمي‌دهد.

زمانی كه حوصله دانشجويان حاضر در جلسه از گريز قاليباف از پاسخگوئی سر رفته بود يك دختر دانشجو با قرار گرفتن پشت تريبون خطاب به فرمانده سابق نيروی انتظامی گفت:

آقای قاليباف، اين جماعت جماعت اصناف و بازار نيستند. اينها دانشجو هستند و از نخبگان كشور، در جواب دادن به سؤالات آنها طفره نرويد.

يكی ديگر از دانشجويان پرسيد:

وبلاگ‌نويسان توسط نيروهای ناجا شكنجه شده اند يانه؟

قاليباف گفت:

من اين موضوع را پيگيری كردم. با متهمان اين پرونده جلسه گذاشتم و متوجه شدم كه خلاف قانون‌های جزئی رخ داده است. مثل هل دادن، زدن گاز اشك‌آور در ماشين حمل متهمان.
 پرونده مأموران متخلف به دادگاه رفته است.

حنيف مزروعی كه خود از وبلاگ نويسان شكنجه شده است و در جمع دانشجويان بود، دراين هنگام بپا خاست و خطاب به قاليباف گفت:

چون در جای ديگری دست من به شما نرسيده، در اينجا از شما مي‌پرسم. شما گفتيد اهمال‌های جزئی در پرونده وبلاگ‌نويسان صورت گرفته. من به چند نمونه از برخوردها كه شما از آن به عنوان اهمال جزئی ياد مي‌كنيد اشاره مي‌كنم. بازجو زير فشار جسمی و روحی از من خواست كه اعتراف كنم با خانم فلانی رابطه نامشروع داشته‌ام و يا خانم فلانی زير همين فشارها بايد اعتراف مي‌كرد كه با برخی از مسؤولان كشور رابطه نامشروع داشته است. آيا به نظر شما اعتراف‌گيری تحت فشارهای فيزيكی و روحی اهمال جزئی است؟

قاليباف در پاسخ گفت:

 دقيقاً بگوييد چه فشارهای فيزيكی بوده است؟

حنيف مزروعی پاسخ داد:

 فشار جسمی يعنی با چشم‌بند رو به ديوار در اتاقی كه هيچ صدايی از آن خارج نمي‌شود مجبور به نوشتن خواست‌های بازجو شوی و اگر طبق ميل بازجو ننويسی مورد ضرب و شتم قرار بگيری...

دانشجويان حاضر در جلسه شديداً تحت تأثير سخنان حنيف مزروعی قرار گرفته بودند.

 
قاليباف سخنان مزروعی را قطع كرد و در مقام پاسخگوئی مطلع از آنچه در زندان گذشته گفت:

نه اين طور نبوده. اين حرف‌های شما، حرف‌های جديدی است كه در جلسه‌ای كه با هم داشتيم آنها را مطرح نكرديد. يكی از مشاوران من كه در آن جلسه حضور داشته الان هم اينجاست و مي‌تواند شهادت دهد.

حنيف مزروعی: كسان ديگری هم هستند تا شهادت دهند كه من اين حرف‌ها را قبلاً هم به شما گفته‌ام. شما در آن جلسه قول‌هايی مبنی بر پيگيری اين ماجرا و برخورد با عاملان اين قضيه و قول رودررو كردن ما با بازجو را داديد. آقای قاليباف، آيا ميزان عمل به قول‌هايی كه الان به عنوان نامزد رياست جمهوری به مردم مي‌دهيد، به اندازه قول‌هايی است كه به ما داديد؟

قاليباف در حالی كه به خاطر قطع كردن سخنان مزروعی از مجری برنامه تذكر دريافت كرده بود، در پاسخ به مزروعی گفت:

«برخوردها اين گونه كه شما مي‌گوييد نبوده است. من مأموری كه گاز اشك‌آور در داخل ماشين شما زده بود را مؤاخذه كردم. كار اين مأمور خلاف بوده چون از گاز اشك‌آور در ماه رمضان استفاده كرده بود.» (خنده و اعتراض دانشجويان به اين استدلال قاليباف. گوئی اگر ماه رمضان نباشد می توان گاز اشك آور انداخت به داخل اتومبيل حامل زنداني!)


قاليباف اضافه كرد:

«من پيگير اين پرونده بوده‌ام و حتی پرونده برخی از متخلفان به دادگاه رفته است. مصطفی تاج‌زاده و قابل نيز در جريان اين امر هستند.»

يكی از دانشجويان خطاب به قاليباف گفت:

آقای قاليباف من گمان مي‌كردم شما رئيس‌جمهور خوبی نخواهيد شد اما الان مطمئنم كه قطعاً رئيس‌جمهور خوبی خواهيد بود چون خيلی خوب آسمان و ريسمان را به هم مي‌بافيد و مسائل مبهم و بي‌ربط را در پاسخ‌هايتان مطرح مي‌كنيد.

 

قاليباف در پاسخ گفت:

 شما يك سؤال بپرسيد من مي‌گويم بله يا خير.

دانشجو: وقتی مطبوعات توقيف شدند، مقام رهبری گفتند كه اين مطبوعات پايگاه دشمن هستند. بلی يا خير؟

قاليباف: برخی بله. برخی خير.

 

جمعيت حاضر در سالن يكپارچه دانشجوی سئوال كننده را تشويق كردند.

قاليباف كه نتوانسته بود پاسخ اين پرسش را بله يا خير بدهد، گفت:

شما اسم روزنامه را بگوييد كه من پاسخ دهم.

دانشجو: صبح امروز؟

قاليباف: خير.

دانشجو: مشاركت؟

قاليباف: نمي‌دانم.

اين دانشجو در حالی كه مورد تشويق شديد حاضرين قرار گرفته بود، جايگاه را ترك كرد.

حكم حكومتی

 

از قاليباف سؤال شد: «آيا حكم حكومتی را قبول داريد و اجرا مي‌كنيد.»

قاليباف پاسخ داد:

نظر رهبری قطعاً كارشناسانه است. حكم حكومتی را قبول دارم هرچند كه بعدها معلوم شود كه اشتباه بوده است.

انتخابات مجلس هفتم

فرمانده سابق نيروی انتظامی در پاسخ به اين سؤال كه آيا انتخابات مجلس هفتم را آزادانه مي‌دانيد، گفت: اين انتخابات را عادلانه مي‌دانم اما معتقدم آزادانه نبود و رفتار شورای نگهبان در اين دوره از انتخابات مجلس رفتار خوبی نبود.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی