ايران

پيك

                         
 

تاج زاده: فراموش نكنيد!

دولت سپهبد زاهدي

با يك روز غفلت مردم

سركوب 25 ساله را حاكم كرد

تا روز 28 مرداد همه منتقد مصدق بودند، اما روز 29 مرداد

از همه مي‌‏گفتند، چه فاجعه‌‏اي! دكتر مصدق رفت و زاهدی آمد!

 
 

مصطفی تاج‌زاده عضو شورای مركزی جبهه مشاركت در سينمار «خشت اول» كه به بررسی چالش‌های فراروی انتخابات نهم اختصاص داشت و از سوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه الزهرا (س) برگزار شده بود، در پاسخ به اين پرسش كه چرا بايد از ترس جناح راست به كانديدای اصلاح طلب رای داد گفت:

 رأی دادن از روی ترس مسأله بي‌‏اهميتی نيست، بلكه در تمام كشورها وجود دارد. 18 ميليون نفر از كسانی كه در انتخابات اخير آمريكا به جان‌‏كری رأی دادند، فقط به خاطر اين بود كه بوش رأی نياورد. اين واقعيت دموكرات‌‏ترين و پيشرفته‌‏ترين كشور دنياست.

انتخابات 27 خرداد آينده در خصوصي‌‏ترين مسائل زندگی ما تا جنگ يا صلح، مؤثر خواهد بود. اين كه ما به وضع عراق برسيم تا اتفاق ديگری بيفتد. ما نمي‌‏توانيم نسبت به اين مسأله بي‌‏تفاوت باشيم. 27 خرداد تمام حوزه‌‏ها را در جامعه ما دستخوش تغيير خواهد كرد.

من نگرانی از آينده كشور در صورت روی كار آمدن اقتدارگرايان را به خاطر جلوگيری از نقد اشكالات اصلاح‌‏طلبان مطرح نمي‌‏كنم، چرا كه در اين هشت سال كسی نبوده كه انتقادی در مورد دوم خردادي‌ها داشته باشد و نتواند بگويد. افتخار ما اين است كه از چپ‌‏چپ تا راست‌‏راست همه ما را نقد كرده‌‏اند، كاری نداريم به اين كه خودشان را نقد نكرده‌‏اند.
 

تا روز 28 مرداد از هر كسی نظرش را در مورد مصدق مي‌‏پرسيدند، ليستی از مشكلات عملكرد او را ارائه مي‌‏كرد كه غالب آن مشكلات هم وجود داشت، اما در روز 29 مرداد از هر كس نظری مي‌خواستيد مي‌‏گفت، چه فاجعه‌‏اي؛ دكتر مصدق رفت و زاهدی آمد!

اين نشان مي‌دهد كه مردم يك روز غفلت كردند. 25 سال اين كشور عقب افتاد و اين ناشی از دلسردی مردم در 28 مرداد بود، دولت مصدق خطاهای زيادی داشت مثل ما كه خطاهای زيادی داريم، مثل هر كسی كه وارد عرصه سياسی مي‌شود، خطاهای بسياری دارد و البته هر كسی كه وارد عرصه سياست هم نمي‌‏شود خطاهای زيادی دارد.

نه تنها اصلاح‌طلبان بلكه تمام نيروها از راست تا اپوزيسيون خارج از كشور در كشور ما امتحان خود را پس داده‌‏اند. با مراجعه به اين آزمون مي‌‏توان فهميد كه كدام يك امتحان بهتری پس داده‌‏اند و كداميك به حقوق مردم توجه بيشتری داشته‌‏اند، البته ممكن است اين توجه به حداقلی باشد، اما بايد آن را در مقايسه با عملكرد ساير نيروها سنجيد.

ما برای مشكلاتی كه در تجربه هشت ساله اصلاحات آنها را دريافته‌‏ايم، راهكار ارائه مي‌‏دهيم و راهكار ما همان مواردی است كه دكتر معين مطرح مي‌‏كند. دكتر معين برای اولين بار در كشور تعيين معاون حقوق بشر و ارائه گزارش حقوق بشر را به عنوان اقدامات خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رئيس‌‏جمهوری مطرح كرده است.

پيش فرض اصلاح‌‏طلبان حضور در قدرت به هر قيمت نيست و تصور نمي‌‏كنم حجاريان ترور شد، برای اينكه مي‌‏خواست به هر قيمت در قدرت حضور داشته باشد. اگر چنين هدفی داشتيم مثل احزابی كه مثل يك زايده در قدرت هستند، عمل مي‌‏كرديم و هميشه در درون قدرت مي‌‏چرخيدم و خيلی كارها را نمي‌كرديم و خيلی حرف‌‏ها را هم نمي‌‏زديم.
 ما در طول هشت سال اخير كارهايی كرديم كه هيچ يك از اصلاح‌طلبان اين مملكت تاكنون نتوانسته بودند بكنند. ضمن اين كه انتخابات مجلس هفتم را هم برگزار كرديم كه قابل توجيه نيست، منظورم اين است كه از قضاوت فله‌‏ای دست برداريم و عملكردها را بررسی كنيم. من معتقد هستم كه مشكل مردم ما عذرخواهی كردن، نيست و نيازی به عذرخواهي‌‏كردن ندارند، چرا كه آقای خاتمی بيشترين عذرخواهی را از مردم كرده است كه چنين كاری در تاريخ 2500 ساله ايران بي‌‏سابقه است، بلكه نياز مردم پاسخگويی به مطالباتشان است.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی