ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

اختصاصی پیک نت- ترجمه افسانه نگاهی

گزارش نیمه محرمانه بانک بین المللی ING

نتایج اقتصادی حمله نظامی

و ویرانگر امریکا به ایران

توقف سقوط دلار، تقویت اوراق قرضه دولتی امریکا، سقوط قیمت مواداولیه، بهبود ارزش فرانک سوئیس، سقوط لیر ترکیه و تثبیت موقعیت ین ژاپن. قیمت نفت در ابتدای حمله ممکن است به 80 تا 100 دلار برسد ولی بسرعت به سطح 65 دلار باز می گردد. امریکا نفت لازم را ذخیره کرده و تا 75 روز می تواند نفت نخرد. احمدی نژاد در سناریوی امریکا برای حمله به ایران نقش طارق عزیز درکنار صدام حسین را ایفاء می کند. ایران از بیم طولانی شدن جنگ و درگیر شدن با همسایگانش مقاومت مهمی نخواهد کرد، اما حمله موشکی به اسرائیل می تواند به این جنگ ابعاد دیگری بدهد. این احتمال که امریکا ابتدا اسرائیل را پیشقدم ضربه به ایران کند و بعد به حمایت از اسرائیل وارد عمل شود وجود دارد.

بانک ING به شعب خود توصیه خرید اوراق تضمین شده دولتی و پنج و دهساله دلار امریکائی را کرده است.

---------------

بانک بزرگ و اروپایی ING که گفته می شود سرمایه اصلی آن از هلندی هاست، گزارش مهمی را درشماره نهم ژانویه نشریه داخلی خود و در 24 صفحه درج کرده و برای شعب جهانی خویش ارسال داشته است. این گزارش پیرامون نتایج حمله نظامی به ایران است و شماره ای از آن به پیک نت رسیده است.

بخش مهمی از این گزارش هشدارهایی است که این روزها عادی شده و از هر گوشه کناری شنیده می شود، اما اینکه یک موسسه اقتصادی جهانی با یک دید کاملا اقتصادی چنین هشداری را منتشر کرده، خود دارای اعتباری ویژه است. این گزارش را می تواند کارپایه ای اقتصادی و نشانگر برخی جراحی ها در نظام نوین سرمایه داری جهانی دانست. هشدار نسبت به حمله نظامی به ایران در این نشریه؛ از این زاویه باید نگریسته شود، چرا که مسایل و عوارض  انسانی در آن جایی ندارند.

این گزارش حمله به ایران و پاسخ متقابل ایران و احتمالات آن و تاثیرات این حمله بر بازارهای بین المللی را ارزیابی می کند. بانک مذکور نام حمله به ایران را سناریو گذاشته و متذکر می شود که حمله به ایران تاثیری شگرف بر بازارهای جهانی خواهد گذاشت؛ هرچند که احتمال آن هنوز زیاد نیست.

دراین گزارش آمده است که  اسرائیل و امریکا می توانند با یک حمله برق آسای نظامی شوک عظیمی به بازارهای جهانی وارد سازند. این شوک می تواند تغییرات وسیعی در سطح ارزهای جهانی بوجود آورد و از جمله باعث توقف روند سقوط ارزش دلار شود. همچنین این شوک میتواند شاخص های اقتصادی در دنیا را دگرگون سازد.

این گزارش حمله احتمالی به ایران را باعث تقویت اوراق قرضه دولتی امریکا می داند و در نتیجه به شعب خود توصیه خرید این اوراق تضمین شده پنج و دهساله دلار را می کند. همچنین این گزارش حمله به ایران را باعث سقوط قیمت مواد اولیه دانسته و بهبود ارزش فرانک سوئیس را پیش بینی کرده است. این پیش بینی خوشبینانه، با توجه به روند نزولی فرانک سوئیس در یکسال و نیم گذشته، عملا مشوق گرایش سرمایه گذاران بزرگ در سوئیس به حمله به ایران است.

این گزارش بازارهای ژاپن را نیز بررسی کرده و علیرغم وابستگی این کشور به نفت ایران آینده مثبتی برای ین ژاپن و اقتصاد این کشور در صورت حمله به ایران پیش بینی شده است. این گزارش در هشدارهای پیاپی احتمال سقوط لیر ترکیه و وخیم شدن اقتصاد این کشور در صورت حمله به ایران را به شعب خود گوشزد میکند.

 

در گزارش مورد بحث، وضع طلا و نفت نیز بررسی شده و با اشاره به تجربیات امریکا در جنگ با عراق می نویسد: تاثیرات حمله به عراق در بازارهای نفتی اندک و به یک دوره کوتاه منتهی شد و حال نیز حمله به ایران می تواند تاثیراتی ناگهانی ولی نه طولانی مدت ایجاد کند. آمریکا خود با ذخیره سازی نفت در شش ماه گذشته قادر است تا 75 روز خرید نفت خود را کاملا قطع کند و سپس از منابعی چون نیجریه استفاده کند. این گزارش پیش بینی می کند که قیمت نفت به 80 دلار و یا 100 دلار در صورت قطع صادرات نفت ایران برسد ولی در عین حال ذکر می کند که نیاز ایران به پول نفت و عرضه آن باعث خواهد شد به قیمت پایه تا 65 دلار برگردد. همچنین در این گزارش ذخیره نفت اوپک را عاملی برای ثبات قیمت نفت ارزیابی می کند.

 

در این گزارش وضعیت نظامی امریکا و اسراییل نیز ارزیابی شده و پس از بررسی چشم اندازها می نویسد: ضعف نظامی امریکا و اسرائیل پس از ماجراجویی در عراق  و لبنان مشهود است و به همین دلیل گرایش و علاقه بیشتر به تغییر رژیم ایران تشدید شده است تا تهدیدات ایران برای اسرائیل برطرف شود. این گرایش برای یک دوره دوساله منتهی به خروج جرج بوش از کاخ سفید می تواند دوام یابد و به همین دلیل اسرائیل و امریکا مصمم اند دراین مدت تهدید ایران اتمی خنثی شود.

گزارش با مجموعه ای از آمارها و نمودارها سعی دارد وضعیت فعلی بازارهای جهانی را با این بازارها در دوران جنگ عراق مقایسه کند. از جمله در نمودار منتشره در متن گزارش( در صفحه اول پیک نت مشاهده می کنید) زیر چهار شاخص برابری دلار و یورو – قیمت نفت – وضعیت سهام بازار داو جونز امریکا و نرخ معاملاتی اوراق اعتباری 10 ساله دلاری را مشخص شده است که مقطع حمله امریکا به عراق در همه این شاخص ها باعث تغییرات مثبتی بوده است.

این گزارش شواهدی برای بالقوه بودن حمله به ایران ارائه میدهد و از جمله ارسال دو ناو هواپیما بر امریکا به خلیج فارس و افزایش نیروهای نظامی امریکا در منطقه را ذکر می کند. همچنین به ارسال ناو مین جمع کن انگلیس به خلیج فارس اشاره می کند. علاوه برآن هشدارهای مکرر دمکرات های امریکا  به دولت بوش را دلیلی با سوابق قبلی و قابل استناد می داند.

بانک ING  درگزارش مهم خود تهدیدهای احمدی نژاد مبنی بر نابودی اسراییل را یکی از بهانه های اصلی حمله به ایران دانسته و آنرا مشابه تهدید طارق عزیز در سال 1985 برای از بین بردن رژیم صهیونیستی می داند. همچنین می افزاید که  دکترین حمله به عراق می تواند در باره ایران نیز استفاده شود و از آنجایی که اسرائیل با اصل صلح در ضمن مخاصمه ( مانند آنچه در دوران جنگ سرد بود) میانه ای ندارد، بیشتر گرایش به ضربه زدن به برنامه های اتمی ایران دارد.

حمله اسرائیل به ایران با دردسر کمتری همراه خواهد بود و از آنجائی که اسرائیل بارها چنین اقداماتی صورت داده و حداکثر با محکومیت جهانی روبرو بوده است، نمی توان دور از انتظار دانست که امریکا اسرائیل را برای حمله پیشقدم کند و سپس خود بعنوان سپر دفاعی اسرائیل در مقابل حمله موشکی ایران وارد عمل شود. علاوه برآن، از تجربه اسرائیل در حمله به لبنان  نیز به نوعی در باره ایران می تواند استفاده شود.

این گزارش ادعا میکند که تمامی تحلیل ها برپایه مقاومت ناچیز ایران پیش بینی شده است و طولانی شدن جنگ را نیز بعید میداند زیرا این کشور از جنگ منطقه ای و بهم ریختن روابط سیاسی و دیپلماتیک فعلی اش با دیگر کشورهای بیم دارد. علیهذا متذکر می شود که چنانچه جنگ با پاسخ متقابل ایران به اسرائیل و یا حمله به منافع امریکا در منطقه روبرو باشد آنگاه ساز و کارهای اقتصادی دیگری باید بکار گرفته شود.

 

اصل این گزارش را می توانید از روی لینک زیر بخوانید: http://www.jsmineset.com/cwsimages/Miscfiles/4034_iran.pdf