ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 

infos@peiknet.com

 
 
 

سران کشورهای اسلامی در مالزی

نرمش اتمی ایران

خواست اصلی کنفرانس اسلامی

کامیلیا انتخابی فرد

 
 
 
 
 

 

اجلاس وزاری خارجه کشورهای اسلامی یا نمایندگان اعزامی این کشور روز گذشته در "داکار" پایتخت سنگال تشکیل شد. با آنکه بررسی پروتکل های پیشنهادی برای تنظیم سند اصلی کنفرانس اسلامی در دستور کار این اجلاس است، اما مهم ترین نگرانی و بحث مسئله ایران و فعالیت های اتمی آن بود. کنفرانس اسلامی که باید سند نهائی را تائید کند، قرار است روز 14 ماه مارس (سه روز دیگر) با حضور رهبران کشورهای اسلامی تشکیل شود.

مسئله فلسطین و دارفور به ظاهر مهم ترین موضوعات مورد بحث کنفرانس خواهد بود، اما روز گذشته در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی اغلب خبرنگاران دنبال منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی می دویدند و از او سراغ احمدی نژاد را می گرفتند.

پشت درهای بسته، بحث اصلی وزرای امورخارجه کشورهای اسلامی بر محور خواست همگانی از دولت ایران برای نرمش در مقابل شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. جمهوری اسلامی از کشورهای اسلامی خواسته است تا قطعنامه اخیر شورای امنیت را محکوم کنند، اما این خواسته برآورده نخواهد شد. قرار است "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز وارد داکار شود، زیرا روسیه ناظر افتخاری یازدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی است. گفته می شود که  روس ها در خلال اجلاس خواهند کوشید تا از کشورهای اسلامی بخواهند در بحران اتمی ایران نقش مثبتی ایفا کنند. اما او تنها مهمان کنفرانس اسلامی نیست، چرا که گفته می شود قرار است نماینده امریکا نیز در این کنفرانس شرکت کند، که حضور او قطعا روی پیام اصلی و مهم کنفرانس در باره نرمش اتمی ایران تاثیر گذار خواهد بود.

(این نکات خبری از گزارش کامیلیا انتخابی فرد، خبرنگار ایرانی مقیم امریکا که در محل کنفرانس حضور دارد، برگرفته شده است. اصل گزارش در وبلاگ وی منتشر شده است که می توانید آن را از اینجا بخوانید!)